Elemzések Köszönjük Trump: felbolydul az autók árazása

Köszönjük Trump: felbolydul az autók árazása

autopro.hu/Sz.K. | 2018.09.05 06:01

Köszönjük Trump: felbolydul az autók árazása

Miközben alakulóban van az Egyesült Államok és Mexikó közti, korábbinál szigorúbb kereskedelmi megállapodás, néhány szabályt pedig átvizsgálnak a felek főként az autóipar területén, érthető, ha a fogyasztó megpróbálja megérteni, mi várható, ha végre pont kerül az i-re. Segítünk.

Hirdetés

Miközben Mexikó és az USA a NAFTA átdolgozásával foglalkozik, felvetődött a kérdés, hogyan fogja ez befolyásolni az autóárakat.

– Az új megegyezések növelik a mexikói termékek gyártási költségeit mondta el Michelle Krebs, az Autotrader elemzője.

Bárhová is fordulunk, növekvő költségeket láthatunk. Míg az autógyártók türelmesen viselték az egyre nagyobb bizonytalanságot, amit a Trump-kormányzat okozott, türelmük egyre fogyatkozik. Ennek példája az is, hogy a Ford ezentúl nem importálja Kínából az ott gyártott modelljeit.

Az autógyártóknak a megegyezés szerint több követelménynek is meg kell felelniük:

  • A járművekben több USÁ-ból származó acél- és alumíniumalkatrésznek kell lennie
  • Kötelesek több alkatrészt az Egyesült Államokban gyártani
  • A munkaerő jelentős részét olyan dolgozóknak kell kitennie, akik legalább 16 dollárt (4500 forintot) keresnek óránként.

Röviden: ez sokba fog kerülni a fogyasztóknak.

– Úgy gondoljuk, az autóárak növekedni fognak mondta el Krebs. – A járművek költségeire persze más okok is hasonlóan hatnak, többek között a gépjárművek szélesebb kínálata miatti többletköltségek, a nyersanyagokra kivetett vámok, és az egyre komplexebb technológiai tartalom. Egy új NAFTA-megállapodás csak részben növeli az árakat, bizonyos növekedéssel mindenképp szembe kellene nézniük a vevőknek.

Ez azért is igaz, mivel az értékesítési adatok szerint az autóipar fejlődik, azonban finanszírozási oldalon valami mégsem kerek: a kölcsönök futamideje egyre hosszabb, mivel sokan nem engedhetnek meg egy még drágább autót a hagyományos hároméves autókölcsönökkel, mivel a fizetések az Egyesült Államokban az 1970-es évek óta csak minimálisan nőttek. Ha további vámok is bevezetésre kerülnek, a hagyományos háztartások nem fogják tudni megengedni maguknak az új autókat.

– A vámok miatt a használtautók árai, melyek nyáron általában alacsonyabbak, már tíz hete folyamatosan emelkednek. A használtautók iránti kereslet azért ilyen nagy, mert sokan az új autókat egyszerűen már nem tudják megengedni maguknak magyarázta Krebs.

Így tehát egyre kevesebb ember fogja az egyre drágább új autókat megvásárolni, ami nem csak az autógyártóknak, hanem az autóipari dolgozóknak is rossz hír. Az autóipar profitja igencsak érzékeny a keresleti visszacsatolásokra, az apadó kereslet hatalmas deficitet okozhat, ami termelési lellásokhoz, vagy akár elbocsátásokhoz is vezethet.

– Nem várhatjuk el a gyártóktól, hogy átrendezzék gyártási helyszíneiket, vagyis hogy az Egyesült Államokba hozzák termelésüket. Az egyetlen reakció a magasabb autóár lehet szögezte el Krebs.

Kiemelt Partnereink