Elemzések Jól megy az OEM-eknek, de mi lesz beszállítókkal?

Jól megy az OEM-eknek, de mi lesz beszállítókkal?

Juhász Imre | 2021.12.01 16:20

Jól megy az OEM-eknek, de mi lesz beszállítókkal?

Fotó: Daimler Global Media Site

A világ nagy autógyárai termelési- és értékesítési darabszámában tapasztalt visszaesés nyomán sajátos ellentmondás alakult ki az ágazatban: miközben a nagy autógyárak jelentős nyereséget realizálnak, számos beszállító válságba került.

Hirdetés

Egy, az Ernst & Young (EY) könyvvizsgáló és tanácsadó cég közelmúltban nyilvánosságra hozott tanulmánya szerint a világ 16 legnagyobb autógyártó cége a koronavírus-járvány és a chiphiány ellenére rekordnyereséget ért el. Az elmúlt negyedévben a működési eredmény éves összevetésben tizenegy százalékkal, összesen 23,1 milliárdra nőtt, ami korábban soha nem látott szint.

A chipeket a felső kategóriás autókba építik be

Az EY szakértői szerint a cégek eddig általában „kitűnően túlélték a félvezetők válságát", a korlátozott mennyiségben rendelkezésre álló chipeket elsősorban a „magas árfekvésű, nagy haszonkulcsot biztosító járművekbe” építik be. Emellett néhány hónap óta a korábbinál jóval szűkmarkúbban adnak kedvezményeket a gyártók, mert a kereslet meghaladta a kínálatot.

Példának okáért: a Mercedes-Benz július és szeptember között 474,4 ezer személygépkocsit értékesített, 30 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában, ezzel szemben a 40,1 milliárd eurós árbevétel csaknem eléri, a 2,6 milliárd euró nyereség pedig kereken egy ötödével meghaladja az egy évvel korábbit. Harald Wilhelm, a cégcsoport pénzügyekért felelős elnökségi tagja szerint mind az éves forgalom, mind az operatív eredmény meg fogja haladni a tavalyit – azaz a kedvező termékösszetétel és az árstabilitás magas foka részlegesen kiegyenlíti a félvezetők hiányából és a nyersanyagárak magas szintjéből adódó terheket. (A tapasztalatok szerint a félvezetővel való ellátottság a negyedik negyedévre valamelyest javult, de az igények és a kínálat közti egyensúly még jövőre sem fog helyreállni.)

Az autógyárak többsége a jövedelmezőség kedvező alakulása ellenére továbbra sincs pezsgőbontós hangulatban. Peter Fuß, az EZ-nek a Tagesschau által idézett partnere szerint még a korábban félvezetővel jobban ellátott cégek is mind inkább megérzik az anyaghiányt és a költségeknek a beszerzési árak emelkedéséből adódó növekedését; a koronajárvány tartóssá válása, sőt súlyosbodása ellenére nem kizárhatók további termelési leállások és logisztikai fennakadások.

Szenvednek a beszállítók

Miközben egyes nagy autógyárak egyre nagyobb nyereséget realizálnak, „a jelenlegi helyzet óriási, olykor egzisztenciális nehézségek elé állítja a beszállítókat” - figyelmeztetett Peter Fuß. A PwC tanulmánya szerint a 35 ország a felmérésbe bevont 494 beszállítójának csupán 24 százaléka van pénzügyileg stabil helyzetben, miközben 42 százalékuk „pénzügyileg feszült helyzetbe” került. A chipválság az elektromobilitásra történő átállásra is fékező hatást gyakorol, néhány hónap óta pedig a nyersanyag- és energiaárak emelkedése jelent nehezen leküzdhető kihívást.

A Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint a német autóipar július és szeptember között 23,1 milliárd euró értékben exportált autókat, ami 17,2 százalékkal elmarad a múlt év harmadik negyedévitől. Az importban még nagyobb, csaknem 30 százalékos a visszaesés mértéke, a harmadik negyedévi forgalom 11,2 milliárd euró volt.

A csökkenés a belső égésű motorral felszerelt járművek forgalmából adódott, a tisztán elektromos meghajtású járművek esetében ugyanis erőteljes növekedést könyvelhettek el: júliustól szeptemberig 69,8 ezer darab tisztán elektromos járművet exportáltak 2,9 milliárd euró értékben, ami közel 27 százalékos növekedést jelent az év azonos időszakához képest. Ennél is erőteljesebb volt az import növekedése: 59,7 elektromos autóval 1,7 milliárd euróért több mint 58 százalékkal emelkedett a forgalom értéke.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink