Autopro Blog Öt megye jövője függ a járműipar sikerétől

Öt megye jövője függ a járműipar sikerétől

Szammer István | 2018.10.16 08:45

Öt megye jövője függ a járműipar sikerétől

A 6. Automotive Hungary kiállítást akkor rendezik, amikor a magyar járműipar újabb csúcseredményeiről hallunk folyamatosan.

Hirdetés

Az Audi 25 éve gyárt motorokat Győrben, a BMW gyárépítést jelentett be Debrecenben, épül a Mercedes új üzeme és folyamatosan keresik az új munkaerőt, továbbá a Suzuki is folyamatosan fejleszti járműveit. A magyar járműipari termelés már 2017-ben elérte a 8000 milliárd forintot, ami a magyar ipari termelés 40 százaléka és már a 10 000 milliárd forintos célról beszélt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyi miniszter a közelmúltban.

Öt megye élete függ a járműipar sikerétől, ahol a vállalatok elmúlt évtizedbeli fejlődése megváltoztatta a városok arcát. Ne lepődjünk meg, ha sokkoló számokkal találkozunk: 2017-ben Győr-Moson-Sopron megye ipari termelésének 76 százalékát az autóipar adta, Bács-Kiskun, Fejér és Komárom-Esztergom megyékben ez az arány 60 százalék körül mozog és Budapesten-Pest megyében az arány csak azért kisebb (20százalék), mert a főváros mégiscsak az ország pénzügyi központja. És jön az új jelentkező Szabolcs-Szatmár megye, ahol a BMW mellett fejleszt a Continental, és hamarosan jönnek a többiek is. Ebben az iparágban ma már 167 ezer ember dolgozik. Ez 12 százaléka az iparban dolgozók létszámának. Ez a szám 2009 óta egyenletes tempóban növekszik, és gyakorlatilag megkétszereződött. Győr-Moson- Sopron megyében 27 ezer, Budapesten-Pest megyében 25 ezer, Fejér megyében 20 ezer, Komárom-Esztergom megyében 15 ezer, Bács-Kiskun és Veszprém megyékben 10-10 ezer munkavállaló dolgozott az autóiparban 2017-ben.

A Győr-Moson-Sopron megyei adat szerint az ipari alkalmazottak 25 százaléka az autóiparból él. A magyar járműipar termelésének 63 százalékát az elmúlt évben 8 vállalat állította elő, ebből hat német. A magyar tulajdonú vállalatok termelési értéke nem érte el az iparág termelésének 10 százalékát.

A fenti számokból nagyon sokféle következtetés levonható: pánikba eshetünk, hogy mennyire kitett a magyar gazdaság az autóipar, és főleg a német autóipar felé. Elgondolkodhatunk azon, hogy miért ilyen kicsi a magyar vállalatok részesedése a magyar járműiparban? Kérdezhetjük, hogyan fogunk a növekedéshez szakképzett munkaerőt találni, legyen az mérnök, informatikus vagy szakmunkás.

Ahhoz, hogy a járműipartól függő magyar városok ilyen viszonyok között is fejlődhessenek, a legfontosabb tényező az ember. Az itt dolgozó nemzetközi vállalatoknak a pénzügyi erőforráskorlátot nem a magyar működés jelenti. De az, hogy a magyar munkaerő tudásban és költséghatékonyságban nemzetközileg is csúcson legyen, az a szakmában dolgozók és a kormányzat felelőssége. Rengeteg lépés zajlik ezen a területen, és mégsem láthatóak tisztán az eredmények.

Van tehát miről beszélni a kiállításon. Hogyan lehet a magyar autóipari termelés részaránya 10-ből 12 százalék, hogyan lehetünk a digitalizáció nyertesei és mit tanuljanak a fiatalok? Esetleg mi a fontos nekik, hogy az iparban dolgozzanak?

Az 5. Techtogether Automotive Hungary versenyen Önök is megkérdezhetik az egyetemi hallgatók véleményét! Kilenc egyetem, tizenöt járműépítő csapat, több száz egyetemi hallgató méri össze tudását a rendezvény három napja alatt. Várjuk, várják Önöket is hogy tanácsaikkal, támogatásukkal segítsék a fiatalok fejlődését!

Kiemelt Partnereink