Beszállítók Jáger Tibor: átrendeződik a beszállítói piac

Jáger Tibor: átrendeződik a beszállítói piac

autopro.hu | 2013.06.19 08:10

Jáger Tibor: átrendeződik a beszállítói piac

Az 1995-ben alapított Veritas Dunakiliti Csatlakozástechnikai Kft. a német Veritas AG autóipari beszállító százszázalékos tulajdonú magyar leányvállalata. Főtevékenységük üzemanyag-, olaj- és levegővezetékek gyártása, elsősorban az európai autógyárak számára. A vállalat eredményeiről, terveiről Jáger Tibor ügyvezető számolt be.

Hirdetés
Jáger Tibor gépészmérnökként végzett Miskolcon. Szakmai pályafutását a Magyar Viscosa gyárnál kezdte Nyergesújfalun. Két évig fejlesztőként dolgozott, majd a selyemüzem karbantartási üzemvezetője lett. 1990-ben egy osztrák kompresszorgyártó és -fejlesztő céghez került. 2000-ben váltott az autóiparra, a WET autóipari cégnél ülésfűtéseket és kábeleket gyártottak, itt fejlesztési igazgató volt. Feladata a fejlesztés áttelepítése volt a bajorországi anyavállalattól Magyarországra. Ez két év alatt valósult meg, ez idő alatt 75 mérnököt vett fel termék- és folyamatfejlesztésre, gyártástámogatásra. 2005-ben műszaki ügyvezető lett a Veritasnál. 2010 óta látja el ugyanitt a kereskedelmi ügyvezetői feladatokat.

Mely cégeknek szállítanak és milyen mennyiségben?
- Német autógyárak a fő megrendelőink, akiknek 30-32 millió terméket szállítunk évente, így nagy átlagban elmondható, hogy minden Európában gyártott autóban van három olyan termék, amely a Veritasnál készült Dunakilitin. Termékeink 77 százalékát közvetlenül az autógyárakba szállítjuk, a többit Tier 1-es beszállítóknak. Fő vevőink közt szerepel a Volkswagen-csoport - azon belül a Volkswagen, Audi, Skoda - a Daimler, valamint a BMW. Jelenleg 1040-en dolgozunk Dunakilitin, ebből – környékbeli munkaerő hiányában - 400 bérmunkás, akik Mosonmagyaróváron és annak vonzáskörzetében vannak elszállásolva. Ezen felül a Dunakilititől 60 kilométerre található Tét településen a Sokoró Kft. 360 dolgozója végez bérmunkát a Veritas számára. A termelési területünk Dunakilitin 10 ezer négyzetméter, amihez 3800 négyzetméter raktár tartozik; a téti üzemben pedig 7 ezer négyzetméternyi területen folyik a gyártás.

Milyen a termékportfóliójuk?
- Cégünknek két fő tevékenysége van, 75 százalékban üzemanyag-vezetékek és –rendszerek gyártása, valamint 25 százalékban gumivulkanizálás. A dunakiliti üzem a szerelés és gumivulkanizálás kompetencia-központja a Veritas AG-n belül. Szervóvezetékeket is gyártunk, bár manapság egyre inkább az elektromos verziókat preferálják az autógyárak, ezáltal háttérbe szorítva az általunk is előállított olajvezetékeket. Az általunk gyártott termékek gumiból, fémből és műanyagból készülnek.

Mit vulkanizálnak?
- Kizárólag gumicsöveket. Németországban, az anyavállalatnál van Európa egyik legkorszerűbb alapanyag keverőüzeme. Keverés után a gumit extrudálják és elővulkanizálják, majd tekercselve érkezik Magyarországra, ahol méretre vágjuk, formára alakítjuk őket. Ezután a vulkanizáló kazánokban hő és nyomás hatására nyerik el végleges állapotukat. A gumicsövek jelentős része saját felhasználásra készül, kisebb része a Veritas AG és végfelhasználók számára.

A Veritas dunakiliti üzeme

Mennyi volt a tavalyi árbevételük?
- 10,5 milliárd forint volt a 2012. évi saját árbevételünk. A termelési érték ennél jóval nagyobb - nagyjából 66 milliárd forint (220 millió euró) -, mivel a kft. bérmunkában dolgozik a németországi központnak. Az anyacég az alapanyagot, mi pedig a munkát és a segédanyagot biztosítjuk.

Mik az idei terveik?
- A tavalyi év első fele 9,7 százalékos bővülést hozott, a második félév szinte ugyanilyen visszaesést, de így az egész évet nézve hoztuk az elvárt tervet. Továbbra is legalább ezt a szintet szeretnénk tartani. A visszaesés legfőbb indoka az, hogy az eddig Európában gyártott, amúgy kínai piacra szánt autók jelentős része már a kínai gyárakban készül, ahol részben a szükséges üzemanyagrendszereket is előállítják. Ez az erős hatás uralkodik jelenleg a világpiacon, - Észak-Amerikát is beleértve – ami kedvezőtlenül hat a hazai üzemre. Sajnos el kell fogadni, hogy oda koncentrálják a fejlesztést, ahol nagyobb a felvevőpiac. Németországban már több mint egy éve, hónapról hónapra visszaesés tapasztalható az újautó-eladásban, ami ugyancsak kedvezőtlenül hat üzemünkre, mivel elsődlegesen német gyártóknak dolgozunk. Összességében elmondható, hogy az európai eladások csökkennek, a beszállítói piac pedig átrendeződik.

Ez a számokban hogyan jelentkezik?
- A 2008-as válság után 2009-ben gyengén teljesítettünk, azonban örömünkre szolgált, hogy 2010-ben rekordévünk volt, több mint 40 százalékos bővüléssel a termelési értékünk 194 millió euróra emelkedett, egyből a válság után. Magasabb szintre jutottunk a válság után, mint előtte, 2008-ban voltunk. 2011. évben ez az eredmény tovább nőtt, tavaly 220 millió eurónál tetőzött. Az eredmény elérésében a német roncsautóprogram is szerepet játszott. Viszonylag jól viseltük a válságot, 2008-ban konszernszinten sem voltunk nyereségesek, de ezt 2009-ben és utána pótoltuk. A létszámot tekintve nem volt jelentős ingadozás: 2011-ben 1150 munkatársunk volt, most pedig 1040-en vagyunk. 2009-ben 870 főig apadt ez a szám a korábbi 950-ről. Pozitívum volt, hogy a fellendülésnél régi kollégákat is visszavehettünk.

Az anyacégen kívül honnan vannak beszállítóik?
- Az alapanyagaink java részt külföldről, részben az anyavállalattól származnak, viszont gyártási segédanyagokat, munkavédelmi eszközöket, üzemfenntartási anyagokat itthon szerzünk be. Csomagolóanyagot szintén hazai cégtől rendelünk, és 30-32 millió terméknél már mondhatjuk, hogy ez jelentős mennyiség.

Hogyan látja a Magyarországon működő beszállítók szerepét?
- Az alapvető követelményekben nincs semmi trükk, minőség és ár a legfontosabb kérdés. Az autógyárak csak minőséget fogadnak be és mindezt eléggé nyomott áron. Épp ezért, mi saját beszállítóinkat is minősítjük, elvárjuk az autóipari beszállítóktól általában megkövetelteket, valamint segítjük is őket a fejlesztésekben és a minősítések megszerzésében.

Hogyan látják a jövőt?
- Fejlesztéseink nagy részét az anyacég finanszírozza, ami átlagosan évi 3 millió eurót jelent. Ezt az összeget elsősorban fejlettebb technológiák, gépek, berendezések beszerzésére fordítjuk. Például a vulkanizálás volumenét 3 év alatt 50 százalékkal bővítettük, ez – kazánok és vezetékrendszerek – nagyon beruházás-igényes feladat volt. 2012-ben pályáztunk 800 ezer euró összegben technológia-fejlesztésre és 21 százalékos támogatást nyertünk. Jövőbeli terveinket nagyban befolyásolja, hogy a Veritas cégcsoport a kínai és mexikói fejlesztésekre koncentrál, ami a gyártások kontinentális áthelyeződését eredményezi, épp ezért létszámbővítést és nagyobb beruházást nem tervezünk a közeljövőben, viszont mintegy 2 millió euró összegben technológia-fejlesztés lesz idén is.

Milyen a megtérülés idő az önök területén?
- A nyomott árak miatt nehéz erről beszélni, de mivel egy-egy terméknek 5-6 éves a ciklusa, annál tovább biztos nem tarthat. Amíg sokat kell egy-egy rendszerből gyártanunk, az nagyjából 4 év, utána már egy gyengébb szakasz következik, ahogy az új autótípusok is érkeznek. Négyévente kijönnek az újabb modellek, utána még kapható a korábbi, de ekkor már kisebb az igény rájuk. Természetesen van utánszállítási kötelezettségünk, ami akár 15 év is lehet. Középtávon a jelenlegi szint megtartása a cél, ami a mostani piaci körülmények közt egy jó eredménynek felel meg.

Ehhez mennyire illik a hazai gazdasági környezet?
- Ebben a tekintetben optimistának vallom magam, úgy látom, jönnek a befektetők. A hazai körülmények teljesen megfelelőek arra, hogy termelési beruházások érkezzenek Magyarországra, és szerencsére vannak is erre utaló jelek.

A nagyobb hazai autóipari beruházások hogyan érintik a Veritast?
- A Daimler kecskeméti gyár építése nem gyakorolt ránk különösebb negatív hatásokat. Ha ez a gyár mondjuk Németországban épült volna, akkor is leszállítottuk volna oda a mostani mennyiséget, csak így természetesen közvetlenebb a kapcsolat. Az Audi-bővítés hatásait viszont már erősebben érezzük, elsősorban a munkaerő területén. Az Audi egy jó hívó szó, és előszeretettel mennek oda mérnökök vagy más területen dolgozó kollégák. Ezeket a kollégákat nem egyszerű pótolni és az Audinál kínált fizetésekkel sem könnyű konkurálni. A GM szombathelyi bővítése további szállítási lehetőséget jelent a Veritas Kft.-nek.

Kiemelt Partnereink