Trend Új tükrök és kamerás rendszerek az autózás biztonságáért

Új tükrök és kamerás rendszerek az autózás biztonságáért

Panker Gergő | 2015.07.13 05:34

Új tükrök és kamerás rendszerek az autózás biztonságáért

A hálózatba kötött autózáshoz szükséges rendszerek térnyerése során látható fejlesztések rávilágítanak a szenzorok egyre fontosabb szerepére.

A múlt héten számos bejelentés érkezett gyártók és beszállítók részéről olyan autóbiztonsági rendszerekről, amelyek tükröket és kamerákat használnak. A Pioneer kifejlesztett egy visszapillantó tükör helyére beépülő telematikai eszközt következő generációs flottaalkalmazásokhoz. A vállalat sajtóközleménye szerint az eszköz LTE (long term evolution) kommunikációs modult, valamint felhő szolgáltatásokat is tartalmaz.

A Pioneer új telematikai rendszere a visszapillantó tükör helyére épül be

Rendelkezik továbbá a szintén a Pioneer által kifejlesztett járműtámogatási és flottairányítási szolgáltatással is. Az eszköz az LTE-n keresztül folyamatosan kapcsolatban van a hálózattal, így szünet nélkül hozzáfér valós idejű információkhoz, illetve szolgáltatásokhoz. Az eszköz remekül használható következő generációs telematikai szolgáltatásokhoz, például a kameraképek távoli kapcsolaton keresztüli megjelenítése, illetve távoli állapotlekérdezés.

Az eszköz rendelkezik továbbá egy beépített széles látószögű első kamerával, amelyet képfelismerő technológiával láttak el. A rendszer figyelmezteti a sofőrt, ha a jármű elhagyja a sávot, illetve az előtte haladó autó elindul. Az eszköz továbbá képes a kamera képének rögzítésére is. A visszapillantó tükörre könnyedén felszerelhető egység képes az ütközés előtt és után 20 másodperces felvételt készíteni.

Az új eszköz beépített szenzorok segítségével képes felismerni, ha a járművet nem biztonságosan vezetik. A beépített első kamera segítségével pedig figyelmezteti a sofőrt a sávelhagyásról, valamint GNSS (Global Navigation Satellite System) meghatározással felismeri, ha az előttünk lévő jármű újból elindul.

A Contental egy úgynevezett „útelhagyás elleni" védelmi rendszer (Road Departure Protection) fejlesztésébe fogott, amely megakadályozza, hogy az autó letérjen az útról. Ez a funkció jelenleg nem érhető el a létező fejlett vezetést segítő rendszerek (ADAS) esetében. Az új technológia automatikusan visszatereli az autót a sávba, amikor az a sofőr hibájából letérne az útról, illetve áttérne a szembejövő sávba.

A Continental a fejltett biztonsági csomagját egészíti ki a sávelhagyásról figyelmeztető rendszerével

A Road Departure Protection rendszer egy mono kamera és elektromos menetstabilizáló (ESC) rendszer segítségével működik, ám a Continental ezen felül egy olyan fejlett rendszeren is dolgozik, amely egy sztereó kamera és radar segítségével érzékeli az esetleges útakadályokat. E technológia egy olyan térképet hoz létre, amely információt ad a jármű látókörében lévő terület "lefoglaltságáról".

A Ford eközben bemutatott egy új technológiát, amelynek segítségével a balesetek megelőzése érdekében az autó belát az amúgy beláthatatlan kanyarokba. Az új kamera extra felszereltségként elérhető az új Ford S-Max és Galaxy modellekben. A rendszer rendelhető lesz továbbá az Európába idén érkező Ford Edge nagyméretű SUV-ban is.

A szenzorok mint a fejlett biztonsági technológia kulcsai

Valamennyi új rendszer hatékonysága a szenzoroknak köszönhető. Az autóipari szenzorok piaca drámaian fog nőni az elkövetkezendő évtizedek során, ahogy egyre több első körös beszállító – a Bosch, Delphi, Denso, TRW – kezdi meg az új rendszerek fejlesztését. A Bosch 2015-ben egymillió radar eladására számít, míg 2015—2016-ban a vállalat éves eladásai elérhetik a négymilliós darabszámot.

A szenzorok eddig is remekül alkalmasak voltak a helyi, úgynevezett „telematikus“ adatok tárolására, ám most a kereslet egyre nagyobb bővülésére lehet számítani, mivel egyre nagyobb szerepet kap a járművek az internethez, illetve felhőszolgáltatásokhoz történő kapcsolódása. Az online hálózati szolgáltatások kiterjednek a motor futásával kapcsolatos adatoktól, az infotainment rendszereken át egészen a flottairányítási diagnosztikával kapcsolatos információkig.

A járműbiztonság szintén egy olyan terület, ahol a szenzorok segítségével az autógyártók megkülönböztethetik modelljeiket a versenytársak termékeitől. A sofőr nélküli járművek megteremtéséhez az ütközéselkerülő szenzorok egyeztetik, illetve a fedélzeti számítógépre továbbítják az adatokat. Az ütközéselkerülő rendszerek általában radarokra, illetve kamerákra támaszkodnak, amikor a sofőrt valamilyen veszélyhelyzetről figyelmeztetik. E részegységeket használják továbbá a holtpontok felismeréséhez, illetve a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek esetében.

A szenzorok a jövőben kiterjedhetnek a járművön kívülre is és hozzájárulhatnak a forgalom hatékonyságának növeléséhez. Ám jelenleg még a járművekben több elektromos és elektronikai rendszerre van szükség, hogy fel tudják dolgozni a jelenleg elérhető architektúrák által biztosított adatmennyiséget. A Bosch és más gyártók bejelentéseiből is látszik, hogy a szenzorok beszállítói azon dolgoznak, hogy a jármű minden területét megfigyeljék. Azáltal, hogy a nagy első körös beszállítók egyre nagyobb figyelmet szentelnek az online autós szolgáltatásoknak, a sofőr, illetve a flotta számára minden információt tárolni képes szenzorok értéke exponenciálisan növekszik.

Növekvő piac

Az IHS Automotive szerint az ütközéselkerülő rendszerekhez szükséges szenzorok globális értékesítései a 2014-ben jegyzett 3,94 milliárd dollárról 2020-ra 9,9 milliárd dollárra nőhetnek. A bevétel legnagyobb részét a radarok, illetve a kamerák teszik majd ki, míg az ultrahangos, illetve LiDAR-szenzorok (lézeres fény- és távolságérzékelők) az eladások egy kisebb részéért felelnek majd. Az IHS Automotive szerint a radarok globális eladásai a 2014-ben regisztrált 1,6 milliárd dollárról 2020-ra 4,38 milliárd dollárra nőhetnek, míg ugyanebben az időszakban a kamerák értékesítései az idei 1,28 milliárd dollárról 3,93 milliárd dollárra emelkedhetnek.

Via supplierbusiness.com

Kiemelt Partnereink