Trend Nem lesz semmi a levegővel hajtott autóból?

Nem lesz semmi a levegővel hajtott autóból?

Biró Csongor | 2015.02.05 11:11

Nem lesz semmi a levegővel hajtott autóból?

A PSA Peugeot-Citroën félretette Hybrid Air projektjét, amíg nem talál megfelelő tőkeerős partnereket a szériagyártáshoz.

Hirdetés

Két éve nagyot ütött a levegővel hajtott autó ötlete és működőképes technológiája. Bár a fejlesztést lezárták, a franciák mégsem lépnek tovább a sorozatgyártás mezejére, sőt azóta a projektet vezető Karim Mokaddem főmérnök is távozott a konszerntől, ahogy a többi fejlesztésben részt vállaló mérnök is. A PSA ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem adják fel a levegős hibrid megvalósításának tervét, de jegelik a témát, amíg megfelelő partnert találnak a gyártásához.

A rendszer felépítése, a kék a nitrogéntartály

Eredetileg sem egyedül építette volna meg új, forradalmi technológiáját a PSA. A projekt indításakor a francia állam, a Bosch és a Faurecia állt melléjük. Rajtuk kívül kellenek még partnerek, a fejlesztés és gyártás összköltsége ugyanis 500 millió euró.

A benzines hibridekhez hasonlóan a PSA megoldásában is belső égésű motorral indul az autó, de elektromos motor helyett nyomástárolós, sűrített levegős rendszer adja a plusz energiát. A nyomástárolós rendszert a Bosch már régóta kutatja, mérethatékonysági okokból sokáig csak teherautókkal, buszokkal kísérleteztek, de a Peugeot–Citroënnel összefogva elkészült az első személyautókba való rendszer. Az eredetileg C3-asokba és 208-asokba beépített próbadarabok alig haladják meg a száz kilogrammot.

A háromhengeres, robotváltóval szerelt motort a hidraulikus rendszer egészíti ki, amelynek lelke egy szivattyú és egy hidromotor, mindkettő a váltóhoz csatlakozik. A húszliteres nagynyomású tartályt a padlólemez merevítő alagútjába építették be. A nyomást az olajtértől úszódugattyúval elválasztott nitrogéntöltet adja benne, a tartály csúcsnyomása 350 bar. Ha az elektronika úgy dönt, a nagynyomású folyadék a tartályból a váltóra behajtó hidromotorba áramlik, és így a sebességváltón keresztül hajtja az első kerekeket. Ezt teheti úgy, hogy a benzinmotor forog, és úgy is, hogy áll. A működés teljesen automatikus, álló autónál nem dolgozik a benzines erőforrás. A munkát végző folyadék a hidromotorból egy kisnyomású tartályba jut, ez a hátsó futómű mögött fekszik, a padló alatt keresztben. A szivattyú innen tölt vissza, főként motorféküzemben.

Videón a működése

A PSA szerint a rendszer 45 százalékkal mérsékli a fogyasztást városi forgalomban és 90 százalékkal növeli meg a kocsik hatótávját. Tavaly a Citroen a C4 Cactus Airflow 2L különleges tanulmányába szerelte be ezt a hidraulikus hajtásláncot, de sorozatgyártásról nem esett szó.

Kiemelt Partnereink