Trend Miért készülnek még mindig életnagyságú agyagmodellek?

Miért készülnek még mindig életnagyságú agyagmodellek?

Panker Gergő | 2015.04.30 09:35

Miért készülnek még mindig életnagyságú agyagmodellek?

Az életnagyságú agyagmodellek elkészítése ugyan hónapokig eltart, mégis még mindig a legjobb technológiának számít az új formatervek megalkotásához.

Hirdetés

A 3D modellezés és az Oculus Rift virtuális valóság headsetek korában gondolhatnánk, hogy az autóipar egyre inkább felhagy az agyagmodellek készítésével. Annak ellenére, hogy a habból készült magra felvitt, majd hónapokon át kézzel formált és simított, végül pedig egy évig légmentes tárolókban tartott életnagyságú formatanulmányok elkészítésének művészete idő- és munkaigényes feladat, az agyagmodellekre még mindig nagy szükség van az autóiparban.

Ez egy Nissan 370Z modellje

Az Associated Press (AP) nemrég utánajárt, miért is van még mindig jelen az agyagmodellezés a modern autótervezés folyamataiban. Michael Wayland, az AP munkatársa Joe Dehnert, a Dodge & Ram Truck külső formatervezésért felelős vezetőjét kérdezte a sokak által művészetnek tartott munkafolyamatról.

Huszonöt évvel ezelőtt a gépi megmunkálás és a számítógépes tervezőszoftverek megjelenése teljesen átalakította a formatervezési folyamatokat, és úgy gondolták, hogy az agyagmodellezés teljesen eltűnik majd. Ahogy egyre fontosabbá vált a gyártás optimalizálása, az új technológiák úgy tűnt, lerövidítik a tervezési folyamatot és csökkentik a költségeket.

A gyártók azonban azt tapasztalták, hogy nem eléggé izgalmasak a termékeik, mivel hiányzott a fizikai interakció a járművel, amely elengedhetetlen a formaterv megfelelő kiértékeléséhez.

– Ahol a teljes digitalizáció mérhetetlenül fontossá vált, ott elfogulttá váltak a technológiával szemben – nyilatkozta Dehner a Detroit Newsnak. – Úgy gondolom, hogy bár a dizájnerek szeretnének haladni a technológiával, korántsem szabad megfeledkeznünk az emberi tényezőről – tette hozzá a Dodge & Ram szakembere.

Kihalásra ítélve

Ez az „emberi tényező“ ugyan megfoghatatlannak tűnik, ám kicsit hasonlít ahhoz, amit a digitális médiaformátumoknak nem behódoló, a lemezeihez mindenáron ragaszkodó zeneőrült érezhet. Ugyanúgy, ahogy a digitális tömörítés során is elvesznek a hanglemezen hallható nüánszok, az agyagmodellek szintén olyasvalamit kínálnak, ami a modern modellezési technikák segítségével lehetetlen elérni. Ahogy Chris Svensson, a Ford észak- és dél-amerikai működéséért felelős igazgató tavaly a Wall Street Journalnak nyilatkozott:

– Mindig visszatérünk az agyaghoz. A probléma ott van, hogy a digitális modell sosem képes pontosan visszaadni, miként vetül a fény az autó felületére. A napot nem lehet lemodellezni – fejtette ki Svensson.

A számítógépes technológiák azonban így is jelentősen lecsökkentették az agyagmodellek használatát az autóiparban. A 3D-s tervezőszoftverek fejlesztésével foglalkozó Autodesk a Wall Street Journalnak elmondta, hogy az egyik európai gyártó esetében a digitális folyamatoknak köszönhetően az agyagmodellek használata 70 százalékkal csökkent. Így elmondhatjuk, hogy míg ugyan a fennmaradó agyagmodellezők évi 100 ezer dollár feletti keresetre számíthatnak és egyelőre nem úgy tűnik, hogy kihalásra vannak ítélve, be kell látnunk, hogy az új technológiák térnyerése miatt egy veszélyeztetett csoporthoz tartoznak.

Kiemelt Partnereink