CES 2017: ezt hozták a gyártók

Szerző: autopro.hu/B.B. | 2017.01.09. 06:30

Többségében idén is tanulmányautók, kisebb-nagyobb technológiai megoldások és bejelentések adták a Consumer Electronic Show legnagyobb durranásait. Megmutatjuk, mikről hulltak le a leplek.

A Fiat-Chrysler egy egyterű egy és kapszula keverékével érkezett a kiállításra: az elektromos, autonóm és természetesen hálózatba kapcsolható koncepció lényegében egy városi, nagy tereket kínáló autó kis ökológiai lábnyommal. A Portal nevű gép 400 kilométeres hatótávval rendelkezik, a hatvan százalékos töltöttség pedig alig húsz perc alatt elérhető. A sík padlójú utastérbe, melyben sínen tologatható pakolódobozokat telepítettek, fotocellás ajtókon lehet bejutni. A hatszemélyes jármű a gyártó szerint a lehető legkülönfélébb igényeket képes kiszolgálni: furgonként, családi autóként, városi vagy épp autópályás közlekedésre is jó választás lehet, ha egyszer piaci forgalomba kerül.

Az FCA Portal nevű tanulmánya

A Toyota is jövőautóval érkezett, a Concept-I-t legjobban jellemző szó talán az interaktivitás. A gomboktól mentes utastérben leginkább a head-up-display kijelzőn keresztül kap információkat a sofőr, például már kanyarodó autósokról, vagy a holttérben lévő gyalogosokról. Bár a kocsi felszereltsége alapján akár sci-fi filmek kelléke is lehetne (többek között mesterséges intelligenciával is rendelkezik), a vezetés élményéből továbbra is meghagy valamit használójának. A japánok fejlesztése leginkább az emberi és a gépi vezetés közti átmeneti időszakban juthat szerephez.

Toyota Concept-I

A Honda egy miniautót villantott: a NeuV egy szintén elektromos, autonóm jármű. A legfontosabb tulajdonsága, hogy a vevő nem saját autót kap a pénzéért, hanem lényegében egy telekocsi-flotta egy példányát. A méretei alapján leginkább városba szánt autót ugyanis a gyártó elképelése szerint bárki elviheti, amíg gazdájának nincs rá szüksége. A Honda most bemutatott új asszisztensi rendszere képes felismerni használója érzelmeit, viselkedését és döntéseit, ezek felhasználásával pedig személyre szabott ajánlatokat tehet neki. A japán gyártó nem csak a NeuV-t vitte Las Vegasba, egy új alkalmazása, a Safe Swarm például a rajban mozgó halak viselkedését használja fel a közlekedők összehangolása és biztonsága érdekében.

Honda NeuV

Ami a bejelentéseket illeti, a Daimler az autók körül egyre épülő digitális hálózatot a mobilitáson túlra is kiterjesztené: a hűtőszekrény vagy az otthoni fűtés ugyanúgy a hálózat része lehet, mint ahogy a Maxbach luxuskocsik összekapcsolódhatnak például a Philips fitnesz és egészség témakörével kapcsolatos kütyüivel.

A BMW, az Intel és a Mobileye a rendezvényen tette közzé, hogy az év második felében 40 hetes BMW-vel önvezetési tesztbe kezdenek USA-beli és európai városokban. Hasonló téren lép előre az Audi is, a négykarikások 2020-ra az Nvidia technológiájára és mesterséges intelligenciájára alapozva alkotnák meg teljesen önvezető kocsijukat. A németek 2018-ra az autonóm járművek ötfokozatú skálájának harmadik szintjét ígérik, az A8 modell például a tervek szerint nagyjából 50 kilométeres óránkénti sebességig teljesen egyedül elboldogul majd.