Techtogether Az energia elfogyott, de a lendület nem

Az energia elfogyott, de a lendület nem

Pardavi Mariann | 2015.06.22 06:22

Az energia elfogyott, de a lendület nem

Rendszeres olvasóink gyakran olvashattak portálunkon olyan járműépítő csapatokról, akik állandó résztvevői különböző hallgatói versenyeknek. Ezúttal olyan teammel ismerkedhetnek meg, akik újak a járműépítés területén: amennyire kevés a gyakorlati tapasztalatuk ilyen téren, legalább annyira lelkesek.

Legutóbb arról számoltunk be, hogy a győri Szenergy team dobogóra állhatott a legnépszerűbb energiahatékonysági versenyen Rotterdamban. A dunántúli Szenergy Team évek óta rendszeres résztvevője a Shell Eco-marathonnak – ebben a cikkünkben a szegedi Steco csapat számol be a friss tapasztalairól. Tóth-Molnár Gábor, a csapat vezetője elmondta, azért esett a választás az energiafutamra, mert az egyetemet nemzetközi szinten szerették volna képviselni. Az intézménynek ugyanis van egy másik járműépítő csapata, a Pepp-Air, az ő munkájuk fókuszában a sűrített levegős meghajtás áll, s az egri versenyen állnak rajthoz évről évre. A Steco elektromos prototípus kategóriában indult, a járművük főleg kerékpáralkatrészekből áll: a váza alumínium, a borítása pedig polikarbonát.

– Kilencen vagyunk a csapatban: három fizikushallgató, egy fizikusoktató, négy mérnökhallgató és egy mérnökoktató. A fizikusok feleltek az elektronikáért, a vezérlésért. A mérnökök pedig a műszaki kérdésekért. Én fizikus vagyok, így nekem volt módom mindenért aggódnom – árulta el Tóth-Molnár Gábor. – Mivel először vettünk részt az Shell Eco-marathonon, ezért elsődleges célunk annyi volt, hogy a technical inspectiont abszolváljuk. Ez a legnagyobb dió, amely a kezdő csapatokat érinti! Elég nehéz minden szabálynak megfelelni. Sokan buknak el a gépátvételen. Számunkra igen nagy eredmény az, hogy sikerült megszerezni az igazoló matricákat. Sajnos elektronikai problémáink adódtak, így az, hogy pályára tudtunk állni, két olyan csapattagunk érdeme, akik reggeltől éjfélig dolgoztak a járművön.

Hiába a megfeszített munka, az akkumulátorok a hetedik körben megadták magukat. A csapatkapitány úgy magyarázta: az energiatárolókat tavaly ősszel vásárolták, azóta azonban nem töltötték fel és sütötték ki. A saját tervezésű akkutöltők pedig nem váltak be, feltehetően azért, mert a gyártás során néhány alkatrész hibásan lett beforrasztva a nyákokba.

– Ahhoz képest, hogy milyen körülmények nehezítették a dolgunkat, a két csapattagnak hatalmas elismerés jár, hogy a pályára tudták küzdeni az autót. Ilyen szempontból túlteljesítettük a képességeinket.

A szegedi csapatot lenyűgözte a verseny hangulata: mind a magyar, mind a külföldi csapatok nagyon segítőkészek voltak. Az elsőszezonos teamnek leginkább az tetszett, hogy a szerelés során nem ellenfelei egymásnak a többi csapattal, hanem egy nagy közösségként segítik egymást.

– Ha kell, akkor külföldiek is segítenek az építésben. Nem csak anyaggal, szerszámmal járulnak hozzá, hanem munkával is. Mi is kaptunk segítséget több csapattól, és másoknak is segítettünk. Ez az önzetlenség hiányzik sajnos sok emberből, viszont mind ez azt mutatja, hogy az Eco-marathonon emberséget is lehet tapasztalni.

A szegediek a fejükbe vették, hogy jövőre újra elindulnak a versenyen, így mivel műszakilag jónak mondható a jármű, jelenleg az elektronika kijavításán dolgoznak, ez az elsődleges szempont.

– A célunk nem más, mint mért kört teljesíteni. Számolások alapján körülbelül 150 km/kWh fogyasztásunk lenne. Ez sajnos nem sok, a vázat is újra kellene építeni és más burkolatot felszerelni, például üvegszálasat, vagy optimális esetben karbont. Legnagyobb szponzorunk a Knorr-Bremse, a nyákok összeszerelését a Transcommers Kft. az aluváz hegesztését a Tornádó vállalta, míg az SKF kedvezményt kaptunk – árulta el a csapatkapitány.

Kiemelt Partnereink