Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az Audi és a Mercedes diákjai is taroltak a Szakma Sztáron
2024.04.26 17:17Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Volvók segítik elkerülni az építkezési baleseteket
Az EU építkezésein évente több mint háromszázan vesztik életüket járművekkel történt balesetekben, amiért legtöbbször emberi tényező okolható. A Volvo Trucks a balesetek elkerülésében segít.
Az I-Shift vezérlőkarja az FMX veztőülésének oldalán |
A Volvo Trucks Demo Centerben, hóban, sárban, latyakban mutatták be az új FMX teherautóhoz specifikált I-Shift automatizált fokozatváltó újdonságait.
– Célunk, hogy növekedjen az európai sofőrök biztonságtudatossága – mondta An Paepen a Volvo Driver Training felelőse Göteborgban.
– Hatalmas építkezések folynak Törökországban, de a legtöbb itt dolgozó sofőr nem használja a biztonsági övet – mesélte Fırat Gerçek a törökországi Driver Training vezetője, aki Göteborgban ismerkedett az új I-Shift váltó tudásával – ezen két dolog kombinációjából egyenesen következik, hogy rengeteg baleset történik az építkezéseinken.
Az Eurostat felméréséből kiderül, hogy Európában évente közel ezer ember veszíti életét építkezési környezetben. A halálesetek egyharmada pedig építkezési járművekhez köthető. Ráadásul a kimutatásokból jól látszik, hogy ez a szám évről évre növekszik.
A 2010-ben bemutatott Volvo FMX |
Tavaly a Volvo Trucks bemutatta az új FMX nehéz terepre szánt teherautóját, amivel egy időben elindította az építkezéseken dolgozó járművezetők számára kifejlesztett képzési programját. A kurzus tematikája a biztonságot helyezi előtérbe: a járművezetők a tesztpályán gyakorolják a különböző vezetési technikákat, emellett elméleti órákon és csoportos tréningeken is részt vesznek.
Göteborgban képzik a többi európai ország Volvo Trucks Driver Training oktatóit |
– Az a célunk, hogy beszélgetéseinkkel növeljük a kockázattudatosságot. Sok tréningre érkező járművezető igen tapasztalt. Azzal, hogy megkérjük őket, beszéljenek tapasztalataikról, kollégáik és mi is lehetőséget kapunk, hogy hasznosítsuk a tudásukat. Ennek köszönhetően folyamatosan alakítjuk és frissítjük kurzusaink anyagát – mondta Paepen asszony.
Az Eurostat felmérése szerint az építési területeken az elütéses balesetek a leggyakoribbak, melyek oka legtöbbször a rossz látási viszonyokban kereshető. Természetes elvárás lenne, hogy minden gyalogos fényvisszaverő mellényben közlekedjen és megtiltsák számukra a teherautók nyomvonalain, valamit a le- és felrakodó helyeken való tartózkodást. Emellett a jól hallható tolatási hangjelzés és a középkonzolon elhelyezett, a tolatókamera képét megjelenítő monitor is a balesetek megelőzését szolgálhatja. Vannak országok, ahol a tolatókamera kötelező felszerelése a nehézteherautóknak.
Az építkezési területek leggyakoribb halálos kimenetelű baleseti okai Gyalogosgázolás járművel Forrás: Eurostat |
Gerçek úr elmondta, hogy hazájában a második leggyakoribb építkezési baleset a borulás. Az Eurostat felmérése szerint ez minden ötödik járművel történt halálos baleset oka. A tréningen emiatt sok szó esik erről is, miközben kihangsúlyozzák, hogy az egyik legfontosabb szempont a teher egyenletes elosztása. Bár az idő mindig szűkre szabott, fontos, hogy a járművezetőnek és a rakodónak legyen elég ideje a jó és pontos munkához, hogy a gyorsaság érdekében ne kövessenek el kisebb mulasztásokat sem.
Az elméleti anyagok átbeszélése után a tesztpályán a Volvo Trucks oktatói megtanítják a járművezetőknek, hogyan kezeljék a Volvo FMX-hez igazított 12 fokozatú, automatizált váltórendszerű I-Shift váltót, aminek segítségével minden pillanatban a vezetésre, a kabinon kívüli történésekre koncentrálhatnak.
Az robusztus gombok segítik a biztonsági funkciók könnyű aktiválását |
Az építési területeken mindig megvan a veszélye, hogy egy túlterhelt teherautó elakad az úton. Az állásidő pedig pénzveszteséget jelent, ami végül veszélyes szituációk okozója lehet. Ráadásul a teherautók mentésekor az esetleg elszakadó, elszabaduló alkatrészek is halálos sérüléseket okozhatnak az ilyenkor rendszerint összegyűlő nézelődőkben.
Az I-Shift lehetővé teszi, hogy a teherautó önerejéből, külső segítség nélkül is átjuthasson az akadályon. A gázpedál lenyomásának hatására a váltó automatizált kuplungja elkezd összezáródni, ám ha a járművezető a fogáspont pillanatában felengedi a pedált, a kuplung újra szétnyit, így a teherautó egy kicsit előre, majd visszabillen. A gázpedált ütemesen pumpálva már összegyűjthető akkora mozgási energia, hogy az átlendítse a teherautót az előtte lévő akadályon. Hogy eközben mégse az ellenkező irányba induljon el a teherautó, arról a visszagurulásgátló gondoskodik: amennyiben egyik pedált sem érinti a sofőr, automatikusan befékezi a teherautót, amint az megindul a lejtőn.