Archív Megnyílt a főváros első földgázkútja

Megnyílt a főváros első földgázkútja

Égő Ákos | 2011.10.28 10:39

Megnyílt a főváros első földgázkútja

Amilyen sokan ismerik az LPG üzemanyagot, annyira kevesen a CNG-t, azaz a sűrített földgázt. Örök téma, hogy a hagyományos energiahordozók árának növekedésével a közlekedés terén is egyre jobban előtérbe kerülnek az alternatív megoldások, köztük a háztartásokból jól ismert földgáz is. Bármilyen nagy az érdeklődés, a kúthálózat hiánya gátja volt elterjedésének. Most talán léptünk egyet, csütörtökön – hosszú előkészítés után – megnyílt Budapest első CNG kútja Kőbányán.

Hirdetés

A Fővárosi Gázművek kezdeményezésére már évekkel ezelőtt elindult a folyamat, amely a tiszta földgázüzemű közlekedés elterjesztésére irányult. A sajtótájékoztatón Koncz László, a FŐGÁZ vezérigazgatója elmondta, hogy három évvel ezelőtt jelentősen csökkent a földgázfelhasználás, ezért a lehetőségek kutatása közben egyértelművé vált az egyik megoldás, a Nyugat-Európában jól bevált gyakorlat honosítása. Bár a hazai hálózat kiépítettsége ideális alapot ad, mégis komoly lemaradásunk van ezen a téren. Németországban több mint 800, Ausztriában 166 helyen tankolhatunk sűrített földgázt. Magyarországon eddig Szegeden és Győrben volt ilyen lehetőség.

Szegeden hat CNG busz dolgozik

2009. áprilisában hét fővárosi vállalat szándéknyilatkozatot írt alá abból a célból, hogy elősegítsék a sűrítettföldgáz-üzemű járművek budapesti használatát. A szándék nem ér semmit, ha nincs hol tankolni, de mától - a nyilvános CNG kút átadásával - a nehézségek egy része elhárult. Jó példát mutatva a FŐGÁZ folyamatos járműpark cserét tervez, idén 21 saját tulajdonú CNG jármű megvásárlását tervezi.

Kőbányán a Mázsa téren tankolhatunk földgázt

Az első pesti nyilvános CNG kút színeit a MOL adja. A kivitelezést a hazai ACIS Benzinkúttechnika Kft. végezte, a kompresszoregység olasz BRC gyártmány, a kútoszlopot az ELEKTROGÁZ Bt. készítette.

Ebben a konténerben sürítik a gázt

Műszaki szempontból az elv egyszerű, az alacsony nyomású gázt sűríteni és tárolni kell, hogy a tankolás gyors legyen. A kivitelezés ennél jóval bonyolultabb, a töltőállomás mellé telepített konténerben a kompresszor és a hozzá kapcsolódó számos segédberendezés a lelke mindennek. Egy óra alatt a kompresszor 270 m3 földgázt képes 250 barra sűríteni. Az 5 bar nyomású háztartási gázt két fokozatba először 180 bar középnyomásra, majd utána 220 magasnyomásra, tartályokba sűrítik. Ez a két nyomás jelenik meg a kútoszlopon is.

A töltést kizárólag csak a kútkezelő végezheti
A földgázt ilyen tartályokba sűrítik

A rendszer először alacsonyabb nyomással kezdi tölteni a járművet, majd a kiegyenlítés után a nagyobbal, a töltési folyamat a vége felé közeledve egyre lassul. Egy jármű töltési ideje körülbelül 3 perc. Ezt kizárólag csak személyzet végezheti, egy gombbal kell indítani a töltést és egy másikkal nyugtázni. A tankolás automatikusan leáll a töltő és a jármű tanknyomásának kiegyenlítődésekor. A rendszer a töltőpisztolyban lévő gázt visszaszívja, így a lecsatlakozás is könnyebb. valamint ezzel a módszerrel nem kerülhet metán a légtérbe.

Természetesen lehetőség van résztöltésre a folyamat megszakításával, ahogy a hagyományos üzemanyagok esetében. A kúton minden NGV1 és NGV2 töltőfejjel rendelkező jármű számára biztosítottak a tankoláshoz szükséges feltételek, azaz személyautók, teherautók és buszok is tankolhatnak.

Villanymotor hajtja a három lépcsős kopresszort ami a 180 bar nyomást állítja elő

A gáz mérése szokatlan módon, kilogrammban történik. Egy hagyományos személyautóba 21 kiló földgázt tankolhatunk, ami körülbelül 350 km-re elég. A kútoszlopban egy tömegmérő berendezés számolja a töltött mennyiséget, a jelenlegi áron kilónként 339 Ft-ért. Nehéz a viszonyítás, de a számítások szerint egy hasonló benzines fogyasztást figyelembe véve a CNG használat 240 Ft/liter üzemanyagárnak felelne meg. A gazdaságosság a jelenlegi helyzetben nem kérdés még ha figyelembe vesszük az átalakítási költségeket, illetve az új jármű felárát is.

Egyszerre két járművet szolgálhat ki a töltóoszlop

Egy, illetve három nyilvános kút még nem old meg semmit, ezért felvetődik a kérdés a FŐGÁZ miként látja a folytatást. Bálint Norbert, a Fővárosi Gázművek Zrt. szóvivője elmondta, a folytatás annak szellemében történik, hogy miként tudják bevonni a partnercégeket. Egyik lehetőség a flották ellátása telepített kutakkal, a másik vonal a kőbányaihoz hasonló nyilvános töltőállomások telepítése. Dr. György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes a kútátadón elmondta, hogy a főváros számára az energiapolitikában a CO2 kibocsátás csökkentése hossztávú energiastratégiaként szerepel, például a mostani a BKV buszokra kiirt tender is előnyben részesíti azokat a pályázókat, akik CNG buszokkal is jelentkeznek.

Jelenleg elenyésző a gyári CNG járművek száma, reméljük az új kút valamit változtat ezen

A főpolgármester-helyettes legérdekesebb kijelentése pedig az volt, hogy kitűzött cél az, hogy egy év alatt legalább a töltőállomások 1%-ánál földgázt is tankolhassunk. Jelenleg körülbelül 1200 töltőállomás van hazánkban, azaz átlagosan havi egy CNG kút átadásáról beszélnénk. Ez nagyon szép terv, és bár a FŐGÁZ már kijárta az utat, mégis úgy érzem, bármennyire szeretném, ez jelenleg nem reális. Bár ahogy az üzemanyag árak alakulnak, semmi sem lehetetlen.

Kiemelt Partnereink