Már gyártják a DAF LF Hybridet

Szerző: autopro.hu/Hírszerkesztő | 2011.01.07. 08:00

A DAF megkezdte az LF Hybrid áruterítő autó gyártását, amely párhuzamos dízel/elektromos hibrid rendszert használ – a járművet a dízelmotor, az elektromos motor, vagy ezek együttese hajtja.

A hibrid technológia alkalmazása az üzemanyag-fogyasztást és így a CO2-kibocsátást is – a szállítási feladattól függően – 10-20 százalékkal csökkentheti. Az első DAF LF Hybrid decemberben gördült le a nagy-britanniai Leyland Trucks gyártósorairól.

A 12 tonnás LF Hybrid 4,5 literes PACCAR FR dízelmotorral rendelkezik, mely koromszűrő nélkül is megfelel az EEV besoroláshoz szükséges szigorú emissziós követelményeknek. Motorjának csúcsteljesítménye 118KW/160LE, ehhez hatsebességes automata, Eaton gyártmányú sebességváltó (Autoshift) csatlakozik.

A tengelykapcsoló és a sebességváltó közé elektromos motor került, ez hajtómotorként és generátorként is képes működni. A fékezés során felszabaduló energiát a rendszer lítiumion-akkumulátorokban tárolja, ezt később gyorsítások során hasznosítja. A lítiumion-akkumulátorok töltöttségétől függően a központi számítógép dönti el, mikor biztosítja a meghajtást a dízelmotor, és hogy mikor és milyen mértékben működik az elektromos.

A DAF Trucks N.V., az amerikai PACCAR Inc., a világ egyik legnagyobb nehézteherautó-gyártójának leányvállalata vezető szerepet tölt be a könnyű, közepes és nehéz teherautók gyártásában. Európában a 15 tonna feletti kategóriában piaci részesedése megközelítőleg 16 %. A cég ezen kívül a világ számos autómárkája, főleg helyi és távolságibusz-gyártója számára fejleszt és gyárt járműalkatrészeket, így például tengelyeket és motorokat. A DAF Trucks N.V. Eindhovenben (Hollandiában) és Westerlo-ban (Belgiumban) rendelkezik gyártó üzemekkel, s Európa-szerte több mint 1000 márkakereskedője és szervizközpontja működik.

A hibrid rendszer akkumulátorkészlete 100 kilogramm, s 96 darab 3,4 voltos cellából épül fel. Teljes töltöttsége esetén az LF Hybrid elektromos üzemmódban két kilométert képes megtenni. A gyakorlatban ez elegendő ahhoz, hogy a jármű a városközpontok „zöld zónáiba” be- és azokból kihajtson. Ilyenkor a dízelmotor üresjáratban működik, és különböző eszközök (pl. a kormányszervó-szivattyú és kompresszor) meghajtásáról gondoskodik. Az autó start/stop rendszerrel szerelt.

A DAF LF45.160 Hybrid mindössze 300 kilogrammal nehezebb, mint a kizárólag dízelmotorral rendelkező standard modellváltozat, 12 tonnás LF Hybrid még így is körülbelül 7,5 tonna hasznos raksúlyt kínál.
Az autót az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Németországban, Franciaországban, Belgiumban és Csehországban kezdik forgalmazni – a piackutatás szerint ezekben az országokban mutatkozik a legnagyobb igény hibrid járművekre. A DAF ezeken a piacokon elért sikerétől függően dönt arról, hogy a járművet más országokban is felveszi-e a standard termékkínálatba.