Szolgáltatók Kaotikusan indult az e-útdíj rendszere

Kaotikusan indult az e-útdíj rendszere

Gégény István | 2013.07.01 15:05

Kaotikusan indult az e-útdíj rendszere

Július 1-jétől használatarányos útdíjat (e-útdíjat) kell fizetniük a magyar gyorsforgalmi és főutakon a 3,5 tonnánál nehezebb teherautóknak. Az első nap jelentős problémákat hozott.

Hirdetés

Akár jó hír is lehetne a közúti fuvarozók számára, hogy 2013 második félévének kezdetétől már nem hónapokra előre kell átalánydíjat fizetni az úthasználatért, hanem a valósan megtett kilométerek alapján, menet közben folyamatosan rendezhető a számla. Hogy mégsem felhőtlen az öröm, az hetekkel a bevezetés előtt sejthető volt - jól mutatja ezt a Fuvarozók Országos Szövetségének a miniszterelnökhöz még június folyamán intézett nyílt levele. A FUVOSZ az alábbi pontokban foglalta össze aggályait: 25 napos valós próbaidőre van szükségük a fuvarozóknak, nincs elegendő fedélzeti egység (OBU), csak július közepére lesz beszerezhető, a viszonylati jegy megvásárlásának betanulására még a profiknak is kevés a 10 nap, a határátkelőknél nincs alternatív út, így mindenki torlódik, nem létezik az a kártya, amellyel fizethetnék az útdíjat.

További szervezetek is hasonló észrevételeket fogalmaztak meg, s a bevezetés elhalasztása mellett érveltek, ám a döntéshozók nem változtattak a céldátumon.

Július 1-jén aztán az Állami Autópálya Kezelő Zrt. előbb hajnali 1-3 óra között, majd 7.30 és 10 óra között volt kénytelen üzemszünetet elrendelni, ezen intervallumokban díjmenetesen használhatták az érintett járművek a megadott útszakaszokat. A kormányzati kommunikáció szerint túlterheléses támadás érhette az e-útdíj rendszerét, szakmai körökben azonban reálisabbnak tartják annak lehetőségét, hogy bár túlterhelés tényleg történhetett, ám az nem „támadás” volt, csupán a fuvarozók igyekeztek eleget tenni kötelességüknek.

A szerkesztőségünknek nyilatkozó Iván György, a Hödlmayr Hungária Logistics ügyvezető igazgatója szerint a bevezetés módja azokat is hátrányosan érintette, akik felkészülten várták az átállást.

- Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mivel járműveinket már évekkel ezelőtt korszerű Telematics informatikai rendszerrel szereltük fel, amely az e-útdíj rendszerével is kompatibilis. Ennek ellenére attól tartunk, hogy mi is jelentős várakozásra kényszerülünk a határállomásokon, mivel ellenőrzéskor ki kell várni a sorunkat, amíg a nem regisztrált fuvarozók megveszik a jegyüket az országba történő belépéskor. Hosszú távon sem járnak jobban a fuvarozók, így mi sem, hiszen bár nem kell hónapokra, akár egy évre előre befizetni az úthasználati díjat, előre megvenni a matricát, maga az összeg viszont emelkedett, amit vagy áthárítunk a megbízóinkra, vagy kénytelenek leszünk egyes partneri szerződéseinket felbontani. Nem beszélve a bevezetéskor kialakult helyzet miatti, önhibánkon kívüli késedelemről, amit nyilván senki nem fog kompenzálni.

Iván György szerint alapvetően praktikus lépés az e-útdíj bevezetése, ideje volt felzárkózni Európához, a problémák terén azonban egyetért a kritikus hangokkal.

- Németországban, Ausztriában, Szlovákiában is voltak nehézségek a hasonló rendszer bevezetésekor, amelyek alapján több elővigyázatosság, alaposabb előkészítés lett volna elvárható – összegezte véleményét a gépjárművek szállítmányozására specializálódott Hödlmayr Hungária Logistics ügyvezető igazgatója.

Az e-útdíj egyébként a jármű tengelyeinek számától és a motor környezetvédelmi besorolásától függ: a kéttengelyes tehergépjárművek után gyorsforgalmi utakon bruttó 49,90 forint, főutakon bruttó 21,23 forint, a háromtengelyes kategóriában gyorsforgalmi úton bruttó 70,02 forint, főúton bruttó 36,75 forint, míg a négytengelyesek után gyorsforgalmi úton bruttó 108,38 forint, főutakon bruttó 67,60 forint fizetendő kilométerenként. A környezetvédelmi besorolásnál az előbbi díjak szorzója 0,8-1,2.

Aki viszonylati jeggyel akar közlekedni, annak nem kell regisztrálnia magát az útdíjfizetési rendszerben, viszont sorba kell állnia a jegyért, és ki kell számítania, hogy hány kilométert akar a fizetős úton haladni. Nyithat előre feltöltött számlát is, ekkor elektronikusan fizethet, viszont ennek feltétele az előzetes regisztráció.

Aki fedélzeti eszközt használ, annak mindenképpen regisztrálnia kell, és szükséges egy előre feltöltött számla, amelyről csak az útdíj fizethető. Az utólagos fizetéshez külön szerződést kell kötnie a fuvarozónak az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-vel.

Kiemelt Partnereink