Két kerékkel hajtanak a BME-sek

Szerző: Pardavi Mariann | 2015.02.24. 09:47

Magyarországon viszonylag kevés figyelmet kapott eddig a spanyol Motostudent verseny, ezt jól szemlélteti, hogy a legközelebbi megmérettetésre eddig csupán három magyar csapat jelezte részvételi szándékát.

– A 2014-es idényben egy belsőégésű motor képezte a jármű magját, eköré építette fel csapatunk az első motorját. Az idei MotoStudent versenyen – amely a versenysorozat indulása óta már a negyedik – , bevezették az elektromos kategóriát, melynek keretén belül lehetőségünk nyílt egy tisztán elektromos meghajtású motort tervezni. A szervezők minden csapat számára biztosítanak bizonyos alkatrészeket: például a konkrét elektromos motort, a fékrendszer elemeit, az első és hátsó kereket, melyeket fel kell használni az építéshez. A motor vázának, lengővillájának, teljes hátsó felfüggesztésének, illetve külső burkolatának a megtervezése és megépítése azonban teljes mértékben a csapat feladata lesz –  számolt be a munkálatokról Szűcs Marcell csapatvezető, majd hozzátette: az új motor tervezésének első lépése, hogy megvizsgálják a 2014-es konstrukciót, feltérképezzék a továbbfejlesztés lehetőségeit, és megpróbáljanak minél több javításra, kiegészítésre szoruló hiányosságot feltárni. – A legfőbb nehézség, hogy sok komponens már a kezdetektől adott, így az általunk tervezett részegységeket kell a lehető legjobbra megtervezni, hogy ki tudjunk emelkedni a többi csapat közül. A Műszaki Egyetemen mi vagyunk az első olyan csapat, aki motorépítéssel foglalkozik, így nekünk kell kijárni azt az ösvényt. Szerencsére Magyarországon is egyre többen érdeklődnek a motorozás iránt, köszönhető a magyar versenyzők nemzetközi sikereinek, így több tanszékkel, versenymérnökkel, aktív motorossal tudunk konzultálni, ami nagyban elősegíti a munkánkat.

– A téli záróvizsga időszakban három tagunk is megszerezte gépészmérnök oklevelét, ráadásul mindezt a csapattal kapcsolatos szakdolgozatuknak köszönhetően, így a következő motor fejlesztése során már a mesterképzésben és az iparban szerzett új ismereteket is fel tudjuk használni. Így például korszerű áramlástani és végeselemes szimulációknak tudjuk majd alávetni a modellt. A szervezők hétről-hétre új információkat publikálnak a felhasználandó alkatrészekről, így az elkövetkező pár hétben végbe menő koncepcióképzés után a tavaszi félév folyamán elkezdődik a konkrét tervezés – vette át a szót Agócs Csilla, a BME Motostudent Team menedzsment csoportvezetője. Neve ismerős lehet az autopro.hu olvasói, illetve a Techtogether mérnökhallgatói csapatversenyt nyomon követők számára. Csilla volt ugyanis a versenyen annak a csapatnak a vezetője, ami a legjobban teljesítette az elméleti és gyakorlati feladatokat. Tudásának ezentúl az egyetem falain belül, de másik csapatnál veszik hasznát.

A BME Motostudent Team tagjai elsősorban BSc-s és MSc-s gépészmérnökök, villamosmérnökök, ipari termék- és formatervezők, valamint műszaki menedzserek, de az egyetem több másik karáról is érkeztek hozzájuk tagok. A csapatkapitány úgy fogalmazott: a csapat összeállításakor arra törekedtek, hogy lehetőséget biztosítsanak minden hallgatónak arra, hogy saját szakterületén belül megszerzett elméleti ismereteit a gyakorlatba is át tudja ültetni. Hozzátette azt is, ugyanakkor nem ritka az az eset sem, hogy valaki a képességei és érdeklődése miatt egy teljesen eltérő pozícióban helyezkedik el náluk.

– A MotoStundentet 2016 októberében rendezik meg legközelebb a spanyolországi MotoGP versenypályán, ahol több európai – közöttük két magyar – és tengerentúli csapattal is összemérhetjük a tudásunkat. A különböző versenyszámok egy egész hétvégén át fognak tartani: az első pár napban zajlik a gépátvétel, illetve a különböző statikai tesztek, ezt követik a dinamikus versenyszámok és végül az egymás elleni verseny – ismertette a szabályokat Csilla. Céljaink között szerepel, hogy felvegyük a versenyt a hazai, illetve a spanyol és olasz csapatokkal, ahol a motorsport sokkal népszerűbb, így a helyi egyetemektől és szervezetektől is több támogatásban részesülnek. Ez nem kis feladat, hiszen a többi csapat évek óta részt vesz a MotoStudent versenyeken, és jelentős tapasztalattal rendelkeznek. Ennek ellenére bízunk benne, hogy egy megnyerő külsővel rendelkező, jól motorozható, modern géppel és a hozzá készítendő üzleti tervvel a mezőny első traktusában végezhetünk.

A csapat nagyon friss: mindennapjaikat a fentiek mellett azt teszi ki, hogy új arculatot találjanak és feltöltsék a helyeket tehetséges egyetemistákkal. Mint minden új team, még keresik a szponzorációs lehetőségeket: a BME Gép- és Terméktervezés, Polimertechnika, illetve Műszaki Mechanika Tanszéke mellett cégek is megszavazta nekik a bizalmat. Szakmai segítséget kapnak többek között a Kawasaki Magyarország műszaki vezetőjétől, illetve több versenymérnökkel, pilótával nyílt lehetőségük rendszeres konzultációra. Tárgyi segítségként a Bodis Exhaust elkészítette számukra az általuk megtervezett kipufogórendszert, a H-Moto Team biztosította a nevezésüket, és voltak olyanok, akik hegesztőanyaggal, másik pedig jelentős anyagi kedvezményekkel járultak hozzá csapat sikeréhez.