Gyártók Búcsúzik Budapesttől a FISITA 2010 Kongresszus

Búcsúzik Budapesttől a FISITA 2010 Kongresszus

Kovács András | 2010.06.03 16:34

Búcsúzik Budapesttől a FISITA 2010 Kongresszus

A ma kora délutáni záró előadással befejeződött a FISITA Kongresszus érdemi munkája, előtte azonban az autopro.hu stábja a kiállítási pavilonban gyűjtött tapasztalatot és kapott temérdek új információt a jövőről, s kicsit a jelenről.

Hirdetés

Kezdjük a szervezés dicséretével, kollégám valószínűleg a legutolsó volt, aki sajtósként regisztrált, tette ezt szerdán, csütörtök reggel azonban már ott volt az akkreditációs kártyája a regisztrációs pultnál, s még három kávé, illetve sörjegyet is csatoltak hozzá. Végig sárgapólós egyetemisták segítették a konferencia részvevőit, időnként erre szükség is volt, hiszen többször kellett dupla U-alakot leírni az ELTE kongresszusi központjának épületében, alagsorában.

A záró előadásra készül a FISITA 2010
A záró előadásra készül a FISITA 2010.
Motorátvizsgálás az Audinál.
Motorátvizsgálás az Audinál.

A kiállítási pavilon frekventált részét természetesen rendezvény a két fő szponzora, az Audi és a BMW uralta – pontosan szemben, békés egymás mellett élésben. Az előbbi látványos standján, minden csillogott és ami tudott, mozgott is szemléltetve azt, mit gondol az Audi a hajtásáról és hol tart a gyakorlati megvalósításban.

A BMW egy nagy dobásra koncentrált, a ActiveHybrid 5-ös koncepciójára, ami azért nem annyira jövőautó, hamarosan kezdődhet a sorozatgyártás és jövőre a vásárlók bele is ülhetnek a környezetbarát új modellbe. (A két fő szponzor bemutatkozásával, szerepvállalásával egy későbbi írásban részletesen is foglalkozunk, a szerk.)

A BMW 5-ös hibridje.
A Honda egészben hozta a CR-Z modellt.
A Honda egészben hozta a CR-Z modellt.

Nagyobb stand volt a Hondáé is, ugyancsak egy autóra koncentrálva. A vadonatúj CR-Z világpremierjét idén Detroitban tartották, majd Genfben is megmutatta magát. A különleges modell a tiszta üzemű, gazdaságos benzines-elektromos hibrid erőforrást hatfokozatú manuális váltóművel és 2+2 üléses kupékarosszériával ötvözi. Ez a világ első hibridautója hatfokozatú manuális váltóval. Az 1,5 literes i-VTEC motorhoz a Honda IMA párhuzamos hibrid rendszere csatlakozik; a CO2-kibocsátás 117 g/km, az átlagfogyasztás 5,0 l/100km.

Nem egész autóként, de jelen volt FC-X Clarity üzemanyagcellás megoldás is, az új generációs, zéró emissziójú, hidrogénnel hajtott autó, amely a Honda teljesen új padlólemezére épül, hajtásáról pedig kompakt és erős, a Honda által fejlesztett függőleges áramlású üzemanyagcella egység gondoskodik. A hibridtechnika úttörője a Toyota a Priust dugta be a konnektorba, ahogy azt a közeli jövőben egyre több autóval tesszük. Hazájában, japánban annyira népszerű, hogy „jegyrendszert” kellett rá bevezetni.

A Toyota bedugta a Priust a konnektorba.
A Toyota bedugta a Priust a konnektorba.

A GM-nél, a szentgotthárdi Opelnél a jelen motorjait tekinthették meg az érdeklődők, köztük például a gyárilag földgáz üzeműt, mert ilyen is van, még ha a szélesebben vett autós közönség meg is állt valahol a Skoda Duálnál. A fénykorában több mint félmillió motort gyártó üzemnek idén körülbelül a felével kell beérnie, de bízik abban, hogy új projektet kap.

A kecskemétiek sikerautója.
A kecskemétiek sikerautója.

Három magyar műszaki kar vett részt a közelmúltban Shell Eco-marathonon, ezeket a modelleket – mások mellet – talán méltatlanul kis helyre zsúfolták össze a szervezők, pedig a kecskeméti GAMF-osok és a műszaki egyetemisták és a győriek sikeres járgányai ennél talán többet érdemeltek volna.

Kicsit kakukktojásként volt jelen a TATA Nano, amely ugyan lehet a jövő autója, de nem abban az értelemben, mint a pavilonban látható többi jármű. Az autopro.hu az indiai gyártó képviselőjétől megtudta, hogy nem aggódnak amerikai jelenlétük kapcsán, s Angliában is van már gyártórészlegük. Az indiai autógyártás is robbanásszerűen változtathatja meg a földrésznyi népességű ország közlekedését, ehhez azonban az infrastruktúrát is fejleszteni kell.

FISITA 2010 Budapest
Audi-stand, Volkswagennel. képgaléria

ITD Hungary nem csupán mint a rendezvény támogatója volt jelen a FISITA 2010-en, hanem mint a magyar autó- és beszállítóipar egyik „jövőfelelőse”. Dweik Dórától, a Befektetésösztönzési Igazgatóság projektmenedzserétől megtudtuk, a kormányváltás nem lassította le a futó, illetve készülő projekteket, azzal ugyanis minden politikai erő tisztában van, hogy ez a húzóágazat maximális figyelmet érdemel.

Kiemelt Partnereink