Techtogether A járműgyártás felé tekintget a Debreceni Egyetem

A járműgyártás felé tekintget a Debreceni Egyetem

Gégény István | 2015.08.12 09:30

A járműgyártás felé tekintget a Debreceni Egyetem

Miután a napokban sikeresen lezárul a saját fejlesztésű elektromos hajtású kukásautó tesztelése, a cívis város felsőoktatási intézménye nyitottan áll a hasonló projektek elé. Akár szériagyártás esetén is partnerek lennének.

A DE Műszaki Kara Husi Géza tanszékvezető irányításával közepes méretű, úgynevezett midi hulladékgyűjtő járművet épített, amelyet tavaly szeptember óta tesztelt a Tappe nevű társaság Békéscsabán. Hogy mi minden egyedi megoldás került az elektromos hajtású haszongépjárműbe, azt részletesen megírtuk ebben a cikkünkben. Most csupán azt a nem mindennapi tulajdonságot emelnénk ki, hogy a jármű képes akár a befektetett energia 80 százalékának visszanyerésére. A hihetetlennek tűnő adat mögött az a tény áll, hogy erre jól szakaszolható menetrend esetén nyílik lehetőség – egy kukásautó utcánkénti ciklusa éppen ilyen. Husi Géza szakportálunknak elmondta, bizonyos útvonalak teljesítésekor gyakorlatilag mechanikus fékezés nélkül lassít és áll meg a jármű, a motor generátorként is funkcionál ilyenkor.

Mérőkonténerre kötve is vizsgálták a jármű hatékonyságát

– Sok múlik a sofőrön. Akkor lehet az általunk fejlesztett járművel a leginkább kihasználni az energia-hatékonysági lehetőségeket, amennyiben megfelelően felkészült, tapasztalt személy ül a kormánynál – mutat rá a tanszékvezető, aki szerint hibátlanul működött az elektromos hajtáslánc a teszt során, csupán az értelemszerűen adódó karbantartásokra volt szükség.

Husi Géza irányította a projektet

– A tesztidőszak során több tonna szemetet begyűjtött a jármű, a sofőrök megismerkedtek az új típusú technikával. A kutatásaink arra az eredményre vezettek, hogy a kifejlesztett hajtáskoncepció akár kamionokban, akár kisautókban hatékonyan alkalmazható – tette hozzá Husi Géza.

Munka - és tesztelés - közben a prototípus

Fontos tény, hogy a szóban forgó midi kukásautó csupán prototípus, amely próbarendszámmal közlekedhetett ezidáig a közutakon. Bár egy egyetemnek alapvetően az oktatás és a kutatás-fejlesztés a fő profilja, a céges megkeresések alapján a debreceni oktatók nem zárkóznának el akár olyan járművek sorozatgyártásában való részvételtől sem, amelyekben az általuk kifejlesztett elektromos hajtás járulna hozzá a környezettudatos közlekedés elterjesztéséhez, egyben a magyar mérnöki géniusz népszerűsítéséhez.

Kiemelt Partnereink