Gyártók Mercedes: présüzem és iparvágány is lesz Kecskeméten

Mercedes: présüzem és iparvágány is lesz Kecskeméten

Kovács András | 2010.01.19 09:26

Mercedes: présüzem és iparvágány is lesz Kecskeméten

Présüzem is lesz a kecskeméti Mercedes gyárban, amely iparvágányt kap, s beszállítói parkot is kialakít saját területén. Az év második felében elkezdik a fényezőüzem felszerelését, de 2011 elejére már teljesen tető alatt lesz a gyár – tudtuk meg Michael Friess igazgatótól.

Hirdetés

Michael Friess, a kecskeméti Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezetője is előadást tartott a nagy érdeklődéssel kísért, Noerr és Társai Ügyvédi Iroda és az ITD Hungary által szervezett „A magyarországi gépjárműipar - Aktuális jogi és gazdasági kérdések” című rendezvényen hétfőn Budapesten.

273 ezer dolgozó, ebből 167 ezer Németországban, 1 millió 129 ezer személyautó – ez ma a Mercedes, amelyet érintett a válság, kevésbé érintett viszont a sikeres nyugat-európai roncsprogram, mert az nem a prémiummárkáknak, sokkal inkább a tömegautóknak, például a Volkswagennek kedvezett – kezdte előadását Michael Friess. A márkánál a tehergépkocsinál nagyobb volt az esés, mint a személyautóknál, a Mercedes is alkalmazkodott: költséget, létszámot, de főleg munkaidőt csökkentett.

Michael Friess, a kecskeméti Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezetője
Michael Friess, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezetője.

Az alkalmazkodás egyik módja a szerkezeti eredetű versenyképesség, azaz mit és hol gyártanak. A kisebb kompakt autók a jövőben nagyobb szerepet kapnak, erősítik az A- és a B-osztályt. De a válságra adott egyik válasz a zöld technológia erősítése is, alkalmazkodás ahhoz a döntéshez, amely a vásárlók igényeiben jelenik meg az alternatív hatással kapcsolatban.

Egyik sikeres útkeresésük például a kártyával elköthető nagyvárosi autó, amely növeli a hatékonyságot és csökkenti a környezeti terhelést. Ezzel együtt természetesen koncentrálnak vivőmodelljeikre is, az új E-osztály például nagyon szépen mutatkozott be, s ez segített azon, hogy a 2009-es év második fele már javulást mutasson.

A jövő az alternatív hajtás, ám a belsőégésű motoron is lehet még fejleszteni – mondta – takarékosabbá, környezetkímélőbbé tehető az új technológiákkal. A következő lépcső a hibridüzem, majd a városi elektromos autó, nulla kibocsátással. Ám ehhez az akkumulátornak még fel kell nőni, az elektromos energia tárolása az autóban változatlanul kulcskérdés. 2010-ban a villamos Smart és az A-osztály, valamint a tüzelőanyag-cellás B-osztály megjelenése várható.

Michael Friess az ITD igazgatójával, Henter ágnessel.
Michael Friess az ITD igazgatójával,
Henter Ágnessel.

Érdekes adalékkal is szolgált a kecskeméti beruházás történetéről Michael Friess, már készen voltak az igazgatósági anyagok, amikor bekopogott hozzájuk az ITD, s ajánlotta Magyarországot gyárépítésre. Olyan hatékonyak voltak a mieink, hogy a Mercedesnél újra kibontották a csomagot, s az eredményes kommunikációnak köszönhetően a tervezés fázisában országot váltott a Mercedes: 2008 június 17-én megszületett a döntés a kecskeméti gyárról.

Az A- és a B-osztály utódmodelljeinek gyártására alapított cég az első kapavágástól kezdve koordinálja az építkezést, s ezzel párhuzamosan építi fel a gyártásai együttműködést Rastattal, ahol ma ezeket a modelleket gyártják, s ahol a Kecskemét beindulása után is megmarad a szerelősor. A négy „származtatott” modellből kettőt készítenek majd Magyarországon. Újdonság – s ez még csak karácsonykor dőlt el –, hogy karosszéria-présüzem is lesz Kecskeméten, ami még teljesebbé teszi a „lemeztől az autóig” gyárat.

Előadásában többször is dicsérte az önkormányzat, illetve a hatóságok együttműködő-készségét az ügyvezető, ennek köszönhetően az engedélyezési eljárás lényegében már lezárult. Azt kicsit furcsállotta, hogy az építészmérnöki kamarának is rá kel bólintani a gyárépület tervére, hogy zöld utat kapjon a beruházás, de ezzel sem volt probléma.

Az építkezés jól halad, a tereprendezés alatt óriási mennyiségű, 26 ezer kamionnyi földet mozgattak meg. Már kijöttek a földből, állnak fényezőüzem pillérei. A 800 millió eurós beruházás eredményeként a gyár 2012-re készül el teljesen, 100 ezer darab éves kapacitással, s közvetlenül 2500 embernek ad munkát.

Az októberi alapkőletétel sajtónyilvános esemény volt.
Az októberi alapkőletétel sajtónyilvános esemény volt.

Egy gyárépítésnél az egyik legfontosabb a logisztika, a meglévő autópálya-csatlakozás mellett, iparvágányt is kap majd a Mercedes a Budapest-Szeged fővonalra csatlakozhat a gyár. Vasúton érkezik például a feltekercselt lemez a présüzembe, s kötött pályán hagyja majd el a kész autók nagy része a gyárat. A Mercedes 441 hektárt vásárolt, amely egyrészt a lehetővé teszi a későbbi esetleges bővítést, másrészt jut hely a beszállítóparknak is, azoknak, akiknek „nagyon közel kell, hogy legyenek”. Lesz próbapálya is ahol, ahol minőség-ellenőrzés céljából megfuttathatják a szerelősorról legördült modelleket.

Az év közepére már tető lesz a KÉSZ által épített fényezőüzemen, elkezdődhet annak berendezése. Technológiailag ennek felszerelés kéri a legtöbb időt, ezért indult ezzel a csarnokkal a tényleges építkezés. A legtöbb további csarnokra, is kiadták már a megbízást, egyebek között például a Strabag is felvonult. 2011-ben döntően már tető alatt szeretne építkezni Kecskeméten a Mercedes.

Ehhez hasonló modellt gyártanak majd Kecskeméten.
Ehhez hasonló modellt gyártanak majd Kecskeméten.

Ha fontos a logisztika, akkor még fontosabbak az emberek, a Mercedes ezt is időben elkezdte. Először Németországban kellett az alkalmas embereket megtalálni, akik közül néhányan már Kecskemétre is költöztek, de 40-50 magyar munkavállalója is van már a gyárnak, főleg személyügyi és kontrolling vonalon. Komoly reklámot csapnak annak, hogy fel akarnak fenni embereket, elsősorban németül beszélő munkatársak jelentkezését várják.

Bérelnek egy továbbképzőcsarnokot, ahol már elindult a munka, ahogy elindult már néhány magyar kolléga is Németországba, hogy a vegyes, magyar-német projektcsapatokon belül készüljenek a jövő feladataira, az A- és B-osztályú modellek gyártására. Év végére már körülbelül 500 munkavállalója lesz a Mercedesnek, jellemzően fenntartók és egyéb szakemberek.

A gyár alapkövét tavaly októberben rakták le, egy ideje már a vezetés is a területen dolgozik. Konténerirodákból láthatják nap mint nap, hogyan halad az építkezés, s már levelet is lehet küldeni a Mercedesnek, melynek címe: Kecskemét, Daimler út 1.

Kiemelt Partnereink