Gyártók Új magyar autóbuszt épít a hónap vállalkozása

Új magyar autóbuszt épít a hónap vállalkozása

autopro.hu | 2013.10.01 10:15

Új magyar autóbuszt épít a hónap vállalkozása

Keveset tudunk az Evopro fejlesztéséről, ám így is izgalmasan hangzik a történet. Vajon piacképes lesz-e a pehelysúlyú modulkarosszériás koncepció?

Hirdetés

Pár napja adtunk hírt róla, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a "Díj a sikeres vállalkozásokért" kezdeményezés keretében 2013 szeptemberében az Evopro Informatikai és Automatizálás Kft. munkáját díjazta „A hónap kis- és középvállalkozása” címmel. Most pedig arról tudósíthatunk, hogy még idén kigördülhet az Evopro Bus Kft. szerelőcsarnokából egy saját fejlesztésű busz prototípusa.

Mivel a nemzetközi mérnökiroda eddig nem a járműgyártás terén tevékenykedett, a hír önmagában is figyelemre méltó, ám a projekt kapcsán eddig megismert nóvumok még tovább fokozhatják a magyar járműipar terén tájékozódók kíváncsiságát.

A tervezett autóbusz lehetséges változatai (Forrás: Omnibusz blog)

A 400 millió forintnyi uniós támogatásból megvalósuló fejlesztés egyik kulcspontja a jelentős fogyasztáscsökkentés, annak legelemibb útján, a tömegcsökkentés révén. Amíg egy szóló busz 18-19 tonna gördülő tömeggel bír, az Evopro járműve hasonló méretek esetén akár 6 tonnát is letagadhat. A fogyasztás ennek köszönhetően csökkenhet, dízeles összehasonlításban akár 10 liter is spórolható talán 100 kilométerenként. A fogalmazásunk bizonytalanságát az okozza, hogy egyelőre nincsenek hivatalos adataink az erőforrás teljesítményéről, az viszont tudható, hogy hibrid, illetve elektromos és CNG meghajtású változatot is tervez a cég. A fogyókúra a karosszériához felhasznált kompozit anyagnak, egy speciális üvegszál-erősítésű műgyantának köszönhető.

A 2001-ben alapított budapesti székhelyű evopro cégcsoport elsősorban az ipari automatizálás, mérnöki tervezés, gépgyártás, hajtástechnika, tesztautomatizálás és informatika területén van jelen világszerte. Az evopro csoport 2012-ben 49,8 millió euró (közel 15 milliárd forint) árbevételt ért el, a 2011-es 16 milliárd forint után.

A járműfejlesztés másik sajátossága a moduláris kialakítás, amely mind a típusok (szóló, hosszított, csuklós), mind a meghajtások (elsősorban a CNG jelenthet extra igényeket) variálhatóságát hatékonyan támogatja. Ha egyszer valóban gyártásra kerül a sor, a rendelési időt is lerövidítheti ez a technológia.

A hibrid, elektromos hajtásokkal természetesen további üzemanyag-mennyiség takarítható meg, ám erre más gyártók járművei is képesek.

Bőven maradtak kérdéseink a projekttel kapcsolatban, hiszen a már-már túlzsúfolt hazai mezőnyben (Credo, Molitus, Volvo-Rába, Compacto, a teljesség igény nélkül) nem tűnik túl nagynak a rés egy új versenyző számára. Nemzetközi téren pedig kétséges, hogy egy nem járműgyártásra szakosodott vállalkozás fel tudja-e venni a versenyt a tapasztalt multinacionális vállalatokkal. Feltéve, ha nem is a járművet, hanem mondjuk annak lincenszét tervezi értékesíteni a cég, amelyben már inkább lenne fantázia.

Ennyi látható a leendő buszból az Evopro honlapján

Mindez azonban talány még előttünk, pár napon belül viszont hivatalos tájékoztatás várható az Evopro részéről, a fejleményekről részletesen beszámolunk olvasóinknak.

"A busz gyártását illetően célunk a minimum 60 százalék hazai hozzáadott érték elérése. Jelenleg úgy látom, hogy India, Kína és más ázsiai országok lesznek potenciális területeink az értékesítésben" - nyilatkozta Mészáros Csaba, az Evopro elnök-vezérigazgatója, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Innovációs Tagozatának elnöke a Műszaki Magazinnak idén tavasszal.

Kiemelt Partnereink