Gyártók Vezettük a Skoda Superb Combit

Vezettük a Skoda Superb Combit

Biró Csongor | 2015.07.10 08:47

Vezettük a Skoda Superb Combit

Néhány hónappal a Superb limuzin bemutatása után októberben az új Superb Combi is piacra lép, kategóriájának legnagyobb utas- és csomagterével. A zászlóshajó teljes rakodási térfogata közel 2000 liter.

Csomagtér

A Škoda világszerte több mint 200 ezer Superb Combi modellt szállított ki ügyfeleinek, minden harmadik Superb vásárló puttonyost vesz. Nem is csodálkozunk ezen, a kombi különösen szépre sikeredett. Az MQB-technológiás kombi tengelytávja 80 milliméterrel 2841 milliméterre nőtt, míg a nyomtáv elöl 1584, hátul pedig 1572 milliméterre szélesedett. Hátul a lábtér 157 milliméter – körülbelül kétszer annyi, mint a versenytársaiban.

Csomagtartója 660 liter, ami 27 literrel nagyobb az elődmodelléhez képest. Ledöntött hátsó üléstámlákkal a tágas óriás 1950 literes teret kínál. Hosszú tárgyak szállítása sem jelent akadályt, az első utas ülésének támlája szükség esetén könnyedén ledönthető (sofőrös autóként előnyös, hogy az ülést a hátul utazó is állítgathatja). Ezáltal akár 3,10 méter hosszú tárgyak is elhelyezhetők az új Superb Combi belső terében. A hátsó üléstámlák a csomagtérben elhelyezett fogantyúk segítségével is ledönthetők.

Motorok

MQB-technikára épülő, közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű erőforrások sorakoznak motorfronton. Az öt benzines (TSI) és a három common-rail dízelmotor (TDI) egyaránt kielégíti az Euro 6 kipufogógáz-szabvány előírásait és már alapkivitelében tartalmazza az automatikus motorleállítás és -indítás, illetve a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszereit. Az öt benzines erőforrás a 92 kW (125 LE) és a 206 kW (280 LE), míg a három új dízel a 88 kW (120 LE) és 140 kW (190 LE) közötti teljesítménytartományt ölelik fel. A szép hathengeres hangot kedvelők szomorkodhatnak, a Superb már nem rendelhető V6-os erőforrással, igaz a cserében kínált kétliteres turbós benzines erősebb a hathengeres elődnél. Sebességváltóként – a benzines belépőmotor kivételével – korszerű kettős tengelykapcsolós konstrukciók állnak rendelkezésre.

Négy motor (1,4 TSI 110 kW/150 LE, 2,0 TSI 206 kW/280 LE, 2,0 TDI 110 kW/150 LE és 2,0 TDI 140 kW/190 LE) a Haldex-5 tengelykapcsolóval működő központi differenciálművel szerelt összkerékhajtással is szerepel a választékban. A 2015. negyedik negyedévében érkező GreenLine változat állítólag 3,7 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként.

Rövid teszten (100-150 kilométer) háromféle modellt próbáltunk ki. Az elsőként vezetett 1,4 literes, 150 lovas 4x4-es változat nem lesz a magyar piac kedvelt változata, de érdekes párosítás. Esős utakon, éles kanyarokban és kigyorsításoknál élveztük a Haldex előnyét, miközben fogyasztásban nem esett túlzásba a kombi. Izgalmas vezetés mellett, autópályán és hegyi utakon is használva 7,1 literes átlagot mértünk száz kilométerenként. A 190 lőerős kétliteres dízel nem okozott meglepetést, adta a kötelezőt, miközben 5,7 litert fogyasztott vegyes körülmények között három személlyel és könnyű csomagokkal. A legjobb benyomást a gyengébb, 150 lovas dízel tette rám, azt is kézi sebességváltóval, ám a legmagasabb Laurent&Klement felszereltséggel vezettem. Fogyasztása meglepően alacsonynak mutatkozott, amíg el nem értük a szokásos müncheni környéki dugót, egészen 4,1 literig ment le az átlagos étvágya. A 100 kilométeres tesztút végén (Rottach-Egger és a Franz Josef Strauss reptér között) 4,5 literen tért nyugovóra kijelzőn az adat.

Technika

Futóműve elöl MacPherson-, hátul többkaros kerékfelfüggesztésekkel készülő, teljes egészében új fejlesztés. Az adaptív lengéscsillapítás révén normál, sportos vagy komfort üzemmód közül lehet választani. A beállítások a középkonzolon található gomb segítségével változtathatók. A profilválasztó takarékos és egyéni üzemmódokat is kínál. A kocsi hasmagassága 149 milliméter, adaptív lengéscsillapítókkal 139 milliméter és az extraként rendelhető rossz út csomaggal 164 milliméter.

A kocsi alaphelyzetben (legkönnyebb konfigurációban) 1330 kiló, az általunk tesztelt legnehezebb kétliteres változat elsőkerék-meghajtással 1425 kilós, ami szépen ráver a konkurensekre, elég csak a Mondeót (1502 kiló hasonló konfigurációban), az Insigniát (1672 kiló) vagy a Passatot (1490 kiló) nézni. A fogyókúra során átlagban 75 kilogrammot takarítottak meg, ebből 25 kilót a futóművön spóroltak, pedig a segédkeret acél és nem alumínium, mint például a Passatban.

Biztonság

Vezetéstámogató rendszerek egész sorát kínálja, amelyek fokozzák a biztonságot, a környezetvédelmi jellemzőket és a kényelmet. Szériafelszereltségének részét képezi az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC), amely a másodlagos ütközésvédelem funkciójával a balesetet követő másodlagos ütközések veszélyét mérsékli (a rendszer megakadályozza a jármű ütközés utáni ellenőrizetlen mozgását, ezzel csökkentve a kockázatát, hogy az autó egy baleset után átsodródjon a szemközti sávba, újabb ütközést okozva). Az Európai Unió legtöbb országában, köztük Magyarországon is a következő biztonsági rendszerek a szériafelszereltség részét képezik: a ráfutást meggátoló segéd koccanásgátló városi vészfék-funkcióval (a rendszer figyelmeztet az ütközésre 5 és 210 kilométer/óra sebesség között, illetve automatikusan először rövidet fékez vagy aktiválja a vészféket, ha szükséges. A városi vészfék-funkció városi forgalomban 5 és 34 kilométer/óra sebesség között aktív), az elektronikus gumiabroncs-nyomásellenőrző rendszer, a hét légzsák, öt hárompontos automata biztonsági öv becsatolás-jelzővel és biztonsági fejtámlákkal, és a bővített funkciójú elektronikus differenciálzár.

Ezeken felül opcionálisan számos további biztonsági rendszer található az új Superb kínálatában. A márka választékában elsőként a Superb modellnél jelenik meg a holttér-figyelő rendszer, a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetés (A rendszer a parkolóhelyről való kitolatáskor 90 fokos szögben pásztázza az utat és felismeri az oldalról közeledő járműveket. Ekkor egy hangjelzés figyelmeztet az ütközés veszélyére, ugyanakkor a veszélyes oldalról is képet mutat az infotainment rendszer kijelzőjén, és automatikusan használja a fékeket, ha szükséges), a közlekedési torlódás asszisztens és a vészhelyzet asszisztens. További extraként választható biztonsági rendszerek: az adaptív tempomat (kétféle tartományban, 160 kilométer/óra, illetve 210 kilométer/óra sebességig), a proaktív utasvédelmi rendszer, a sávtartást segítő rendszer, a sebességhatároló, a fáradtságérzékelő funkció és a közlekedési táblák felismerése funkció, de a hátsó oldallégzsákokkal együtt akár hét lufi is kérhető.

A Superb az első Škoda, amely elérhető a bővített funkciójú távolságifény-szabályzással, ez azt jelenti, hogy a bixenon fényszórók fénycsóváit egy mechanikusan működtetett tükörrel úgy takarják ki, hogy a szembejövő, vagy előttünk haladó forgalmat ne zavarják.

Segédek

A dugósegéd automatikusan tartja a forgalmi sávot, s szükség esetén önállóan fékez és gyorsít. A vezetőnek mindehhez végig a kormánykeréken kell tartania a kezét. Az új vészfék-asszisztens is ebben a típusban debütál. A rendszer akkor avatkozik be, amikor a vezető alkalmatlanná válik az irányításra. Ha nem mozog a kormánykerék vagy más szokatlan vezetői tevékenységet észlel meghatározott ideig, akkor figyelmeztető hangjelzést ad. Ha a vezető erre sem reagál, a rendszer egy apró irányváltást produkál. Ha még ekkor sincs reakció, az autó önállóan megállásig fékez, és a vészvillogó automatikusan bekapcsol.

A sávtartást segítő rendszer az országutakon és autópályákon segít a járműnek a választott forgalmi sávon belül maradni, csökkentve az akaratlan sávelhagyás kockázatát. 65 kilométer/óra sebesség felett a kamera érzékeli az útburkolati jeleket a jármű előtt. Amikor a rendszer érzékeli az akaratlan sávelhagyást, automatikusan beavatkozik a kormányzásba. Ha erre sem reagál a vezető, figyelmeztető jelzést küld és megjelenik a kérjük vegye át a kormányzást üzenet.

Okos megoldások

Az információs és szórakoztató rendszerek legújabb generációja csatlakozik minden szabványos okostelefonhoz (MirrorLink, Apple CarPlay és Android Auto szabvány szerint). Az opcionális nagysebességű internetkapcsolat kerekeken guruló hotspottá varázsolja a kocsit. Feláras Canton hifije 610 Wattot szólaltat meg.

A Superb Combi modellben jelenik meg először az egyérintős zárás funkció az elektromos mozgatású csomagtérajtó egyszerű lecsukásához. Állítólag elég csak kicsit meghúzni a csomagtérajtót, hogy elinduljon a folyamat, a felületes próba alatt ezt nem sikerült kipróbálnunk – nincs fogantyú, így egyszerűbb volt megnyomni a záró gombot. Az elektromos mozgatású csomagtérajtó és a kulcs nélküli rendszer párosításával az ötödik ajtó lecsukása a távirányítóról is vezérelhető. Számos praktikus okosságot is ad nagy kombi: az első ajtókban egy-egy esernyő található elrejtve, a csomagtartóból LED-es elemlámpát varázsolhatunk elő, ha a főfényszóró nem is lehet LED-es (ez a kiváltság megmarad a VW, a Seat, az Audi és a Porsche kiváltsága).

Különleges szélvédőfűtést is kínál a Skoda a Superbben, olyant amelyik nem zavarja a cikkcakkos fűtőszállal a sofőrt (ha egyszer észrevesszük a mintát, többé nem szabadulunk tőle). Az innovatív megoldásban szemmel nem látható fémgőzt visznek fel az üvegfelületre, így maga az egész üveg fűthető. Ráadásul a bevonat miatt a napon is lassabban melegszik fel a szélvédőn át az autó.

Gyártás

Az új, a törésteszteken ötcsillagos Škoda Superb Combi szeptemberben, Frankfurtban, a 66. IAA nemzetközi autókiállításon áll majd először a nagyközönség elé. Még ebben a hónapban bevezetik az első piacokra az új modellt. Az új kocsi árlistája már elérhető a márka honlapján, a kombi felára 324 ezer forint, szinte csak flottában veszik, jellemzően kétliteres dízellel és jól felszerelve, a kedvezmények levonása után 9-10 millió forintos áron.

A Superb és Superb Combi gyártásának elindításához a Skoda jelentős beruházásokat eszközölt a kvasiny-i üzemben a gyártástechnológia, az összeszerelés és a logisztika területén. Az üzem 4500 főt foglalkoztat. Az új Superb Combi gyártása mellett az új Superb limuzin is a kvasiny-i üzem gyártósorain készül március közepe óta. Ezen modellek mellett a kvasiny-i üzem ad otthont a Škoda Yeti gyártásának is. Az elkövetkezendő években az üzem és az őt körülvevő nyilvános infrastruktúra tovább bővül és korszerűsödik, a vállalat tervei szerint pedig 2018-ig 1300 további munkahelyet létesít Kvasinyban. A gyártókapacitást évi 280 ezer járműre tervezi növelni a cseh gyártó, melynek érdekében az elkövetkező három évben 7,2 milliárd cseh korona értékű befektetést eszközöl.

Kiemelt Partnereink