Gyártók Magyar motor bizonyított az új Astra kombiban

Magyar motor bizonyított az új Astra kombiban

Biró Csongor | 2016.03.23 12:31

Magyar motor bizonyított az új Astra kombiban

Szentgotthárdi 160 lóerős biturbó motorral vezettük a legújabb generációs Opel Astra Sports Tourert.

Tavasz végén érkezik a hazai kereskedésekbe a cégek és családosok kedvence, az új kombi Astra. A modell a Kadett A Caravan 1963-as bemutatása óta folytonos sikert hozott az Opelnek. Az idáig eladott 24 millió Kadett és Astra közül 5,4 millió volt kombi. Az új Astra Sports Tourer az Opel kompakt kombijának tizedik nemzedéke. Elődje is kiváló autó volt, de túl nehéz. A mérnökök ezen változtattak és az ötajtóshoz hasonlóan a puttonyost is kemény fogyókúrára fogták. Meg is lett a hatása, 190 kilogrammot takarítottak meg. A sajtóanyag szerint e belépő színtű Astra kombi tömege vezetővel együtt 1273 kilogramm. A tesztelt változat ennél többet nyomott, de az 1435 kilót könnyedén mozgatta erős motorja.

Fejlett futómű

Kérdésünkre Bernd Justen főmérnök rámutatott, hogy egyedül a nyers karosszérián 85 kilogrammot nyertek, majd további ötvenet az első és hátsó futóművön: nagy és ultra-nagy szilárdságú acélokat és kompaktabb segédvázat alkalmaztak. Lerövidítették az első és hátsó túlnyúlást, a kipufogórendszer 25 százalékkal könnyebb lett, a kisebb kerekek és gumiabroncsok egyenként 11,5 kilogrammal nyomnak kevesebbet. Hasonló áll a fékre: mivel kisebb tömeget kell lassítani, 10 kilogrammot spóroltak meg rajta és még jobb is lett a fékhatás. Mindeközben nőtt a szilárdság, a karosszéria torziós merevsége 18,6-ról 19 kNm/fokra változott.

Megtartották az első McPherson gólyalábakat és a csatolt lengőkaros hátsó futóművet is, de az utóbbi komfortját és stabilitását innovatív Watt lengőkarral javították (kivéve a háromhengeres egyliteres változatot). Ez a többlengőkaros konstrukciók dinamikai előnyeit nyújtja, azok hátrányai, a nagyobb súly, bonyolultság és helyigény nélkül. Torziós híddal kevesebbet változik a kerékdőlés, éles kanyarodás közben is. Az első nyomtáv három milliméterrel nőtt, a hátsó héttel, a tengelytáv 23-mal megrövidült. A kerékméret 15-18 hüvelyk, a tesztautókon a legnagyobb kerekek feszítettek, nyári gumijaikkal alacsony volt a menetzaj. Elöl a McPherson rugóstagok toronycsapágyánál különválasztották a rugózási és a csillapítási erőket. A rugózatlan tömeg csökkentése és a súlyelosztás javítása érdekében a kerékagy alumínium a stabilizátor pedig csöves kiképzésű. Az alsó, L-alakú lengőkart könnyített acéllemezből préselik, és két gumipersellyel fogatják a bölcsőhöz. A futómű geometriája és a perselyek méretezése keresztirányban merevvé, hosszirányban engedékennyé teszi a futóművet, ezáltal kiváló az autó vezethetősége és menetkényelme. A hátsó persely elasztomer-csillapítású, hogy az ütések ne jussanak át az útról a kormánykerékre. Az szervokormány elektromos.

Nőtt a csomagtér

Atletikus formája 0,272-es alaktényezőt eredményezett, a harmadik oldalsó ablakot kicsire méretezték, a tető íve vastag, hokikapusbot-szerű vége kissé szokatlan, de hátulról sem lett csúnya az új Astra Sports Tourer. Méretei megegyeznek az elődével (hossza 4702 milliméter, szélessége 1871 milliméter, magassága 1510 milliméter), de belül tágasabb lett. Nőtt a hátsó utasok fej- és lábtere, illetve a poggyásztér is 80 literrel, elérve az összesen 1630 litert. A csomagtartó alaphelyzetben 540 literes, jól pakolható, az opciós 40:20:40-es osztású háttámlák síkba dönthetők. Ajtaját most először rúgó lábmozdulattal nyithatjuk és zárhatjuk. Az utastér ízlésesen berendezett, a kapcsolók szétszórtságát szokni kell, a kormány jó fogású, a váltó pontos, a navigáció megjelenítése kissé elavult, de pontosan irányít.

Csak magyar motorokkal

A motorkínálat öt benzinest (egyliteres turbó 105 lóerővel, 1,4 literes szívó 100 lóerőve, 1,4 literes turbó 125 és 150 lóerővel, valamint 1,6 literes turbó 200 lóerővel) és négy dízelt sorol (1,6 literes 95, 110, 136, illetve két turbóval 160 lovas változatban). Szentgotthárdi motorjai szenzációsak, ezúttal csakis a 160 lovas biturbóval hajtottuk. Újdonság a kétfokozatú turbófeltöltésű, közös nyomócsöves 1,6 literes dízel. A kompakt 1.6 BiTurbo CDTI teljesítménye 118 kW, nyomatéka 350 Nm, amely már percenként 1500-as fordulattól a rendelkezésünkre áll. Teljesítménye felér egy kétliteres motoréval. Csúcssebessége 220 kilométer/óra. Fölénye a közös nyomócsöves befecskendezésnek és a soros, kétfokozatú turbófeltöltésnek tulajdonítható. A kis, változó geometriájú turbó érdeme a turbólyuk nélküli élénk gyorsulás alacsony fordulatszámról, míg a nagyobbik turbó a fordulatszám növekedésével veszi át a feladatot. Ezzel a motorral csaknem 150 kilogrammal könnyebb az elődjénél (kétliteres dízelhez hasonlítva), amiben szerepet játszik az alumínium blokk és hengerfej is. A nemzetközi bemutatón megkérdeztük Ronald Buhr motorfelelőst, hogy minek köszönhető, hogy az új dízel mintegy 20 százalékkal hatékonyabb a kifutó 170 lovas kétliteresnél. Elmondta, hogy ez jórészben a közös nyomócsöves rendszer kétezer bart elérő befecskendezési nyomásának, munkaütemenként akár tíz részdózisának és nitrogén-oxid-katalizátorának köszönhető.

Gyors és takarékos

Az Astra Sports Tourer, az 1.6 literes BiTurbóval a géptető alatt 8,1 másodperc alatt gyorsul ötödik fokozatban 80-ról 120 kilométer/órára, álló helyzetből száz kilométer/órára 8,9 másodperc alatt jut el, 140 kilométer/órás sebességnél hatodikban 2500-at forog a főtengely. Autópályára felhajtva meggyőzően veszi fel a sztráda ritmusát, nagy sebességnél is halk, ugyanakkor országúti kanyargós szakaszokon nagy gázra férfias morgással adja a tudtunkra, hogy élvezi a kacskaringókat. Futóműve kiválóan tapasztja az útra, élvezetes a vezetése, érezni, hogy könnyebb. Két kanyargós tesztútvonalon próbáltuk ki. A főleg autópályán vezető 70 kilométeres szakaszon 5,4 literes átlagfogyasztást, a 130 kilométeres hegyi kanyarvadászaton pedig 5,2 literes átlagot mértünk 100 kilométerenként.

Gazdag az extralista

Az Astra kombi természetesen felszerelhető mindazzal az innovációval, amit már az ötajtós Astra is kínál: táblafelismerő, aktívan kormányzó sávtartó, tolatókamera, holttérfigyelő, ráfutásra figyelmeztető, vakításmentes mátrix LED-fényszóró, okostelefon integráció, masszírozós ergonomikus ülések. A hazai árlista nyilvános, Dános András PR-igazgató elmondta, hogy a kombi változat felára kétszázezer forint az ötajtóshoz képest.

Kiemelt Partnereink