Gyártók Itt van a jövő világítástechnikája

Itt van a jövő világítástechnikája

Panker Gergő | 2014.01.14 07:11

Itt van a jövő világítástechnikája

Az újgenerációs fényszórók remekül szemléltetik a német prémium márkák technológiai fejlettségét, továbbá kulcsfontosságú szerepet játszanak a prémium szegmens vezető pozíciójáért folytatott szoros versenyben.

Az olyan innovációk, mint a nagy teljesítményű, energiatakarékos LED-fényszóró, az intelligens távolsági fényszóró, illetve az infravörös technológiát alkalmazó ködfényszóró, amely figyelmeztet az út szélén található veszélyforrásokra, pl. őzekre, indokolttá teszik a BMW, az Audi és a Mercedes-Benz a tömegpiacra szánt modellekhez viszonyított magasabb árait – olvasható az Automotive News Europe autóipari hírportál honlapján.

– A luxusautók egyre nagyobb nyomás alá kerülnek, ahogy az autógyártók kibővítik a termékskálájukat, illetve a tömegpiacra szánt járművek egyre jobb minőséget képviselnek – mondja August Joas, a müncheni székhelyű Oliver Wyman tanácsadócég autóipari részlegének vezetője. – Az új fényszóró-technológiák könnyen észrevehető újítások – tette hozzá a szakember.

Audi Matrix LED-fényszóró

Az Audi egy düsseldorfi múzeumban szemléltette új technológiáját, ahol az egyik koromsötét szobában kellett tesztalanynak fel-alá járkálnia a márka új fényszórójának fényénél. Azonban ahelyett, hogy elvakította volna, az alany bárhova lépett, a fény folyamatosan elkerülte és úgy világította az utat. Az Audi legújabb fényszóró-technológiája – amely jelenleg fejlettebb a BMW és a Mercedes hasonló rendszereinél – egy kamerával kapcsolja össze a számítógéppel vezérelt LED-technológiát és képes akár nyolc autót is megkímélni a vakító reflektorfénytől, írja az Automotive News Europe. A Matrix LED technológia a CES-en is bemutatkozott, a lézerfényes világítással együtt.

Független LED-ek

A Matrix LED elnevezésű technológiát tavaly novemberben mutatták be Németországban. Először a márka zászlóshajóján, a legalább 25 millió forintos A8-hoz vált elérhetővé 800 ezer forintos extraként. Habár az új rendszer nagy népszerűségnek örvend a németországi vásárlók körében, a technológiát még nem hagyták jóvá az Egyesült Államokban.

Az új rendszer 50 függetlenül irányított LED-ből áll, amelyek a közlekedési helyzethez igazodva – városi közlekedés, autópálya, szembejövő autók vagy kerékpárosok száma – közel egymillió különböző pozícióban képesek világítani. – Újradefiniáltuk a fényt – emelte ki büszkén Stephan Berlitz, az Audi fénytechnológiai fejlesztési részlegének vezetője egy tavaly októberi konferencián. – A sofőr számára mindig ideális a megvilágítás – tette hozzá Stephan Berlitz.

Hogy ne maradjon le, a Mercedes idén egy hasonló rendszer, az active multibeam LED-nek nevezett technológia bemutatására készül. A világ harmadik legnagyobb luxusautó márkája tavaly év elején mutatta be az S-osztályt, amely a világon először szabadult meg teljes mértékben a lámpaizzóktól és alkalmaz az egész autóban LED-technológiát, amelyet a biztonsági rendszerek terén hat kamera és hat radar egészít ki.

S-osztály LED-es fényszórókkal

A xenon utódja

A LED-ek, azaz fénykibocsátó diódák, átvették a xenon-fényszórók helyét, amelyet még a BMW vezetett be a prémium kategóriában a 90-es években. LED-es fényszórót először a Lexusnál láthattunk 2007-ben, majd a japán márkát szorosan követte az Audi, amely előrukkolt az első full-LED fényszóróval.

Az Audi a CES-en is bemutatta a Matrix LED technológiát

A LED technológia kevesebb energiát használ és tartósabb, mint a hagyományos halogén izzók, amelyek már évtizedek óta a standardnak számítanak az autóiparban. A félvezetőkön alapuló fényforrás továbbá kisebb helyet foglal és nagyobb szabadságot biztosít a dizájn terén. – Az autó lámpái felteszik az i-re a pontot – mondja Stefan Handt, a Mercedes egyik formatervezője. – A fényszóró olyan, mint egy előkelő mandzsettagomb egy elegáns öltönyön vagy mint egy estélyi ruhához választott ékszer – fejti ki a szakember.

LED-es fényszórót már nemcsak prémium autóban kaphatunk, a jól felszerelt Peugeot 308 és a Seat Leon is rendelhető ilyennel, a hátsó LED-es lámpák és napplai fények pedig már kisautókban is elérhetők.

Kereslet

A tehetős vásárlók hajlandóak megfizetni a biztonságot javító fényszóró-technológiát. A német statisztikai hivatal adatai szerint az éjszaka történő balesetek általában súlyosabbak – Németországban az éjszaka történő autóbalesetek 24 százaléka végződik halállal vagy súlyos sérüléssel szemben a nappal történő balesetek 20 százalékával, még úgy is, hogy éjjel javarészt kevesebb jármű van az utakon.

– Egyértelmű, hogy a dizájn és a biztonság miatt nagy a kereslet a csúcsminőségű fényszórók iránt – tájékoztatott Daniel Wucherpfennig, az Audi egyik frankfurti szalonjának munkatársa. A márka szerint az A8-hoz a vásárlók 70 százaléka kéri az extraként kínált fényszórócsomagot.

Az új fényszórók folyamatos kapcsolatban vannak a navigációs rendszerrel és még azelőtt bevilágítanak a kanyarokba, hogy a kormányt megmozdítanánk. Az Audi Matrix LED rendszerében fontos szerepet játszik a GPS-technológia.

– A világítás-technológia fontos szempont a luxusautó-gyártóknak – mondja Ralf Landmann, a Roland Berger stratégiai tanácsadói cég egyik partnere. – A fényszórók adják a jármű arcát. Meghatározó elemei az autónak – tette hozzá.

Angyalszemek

Az Audi lapos szögletes lámpái a precíziót hivatottak kifejezni. A Mercedes nappali fényszórói szemöldököt idéznek, melynek formája autónként változik. A BMW számára a négy kerek fényszóró a 80-as évek óta a márka alapvető stílusjegye. A lámpákat övező fénygyűrűk, az úgynevezett angyalszemek, 2000-ben kerültek az autókra, így a többi gyártóval ellentétben a bajor márka egy meghatározott rendszert részesít előnyben.

A BMW jellegzetes "angyalszemei"

– A fényszórók a legfontosabb elemei az autó külsejének, amely bemutatja az adott márka technológiai fejlettségét – mondja Andreas Knoedler-Bunte, a BMW formatervezője. – Az én feladatom, hogy gondosan megtervezzem egy ikonikus márka fejlődését – tette hozzá a formatervező.

Kiemelt Partnereink