Elemzések Új világ köszönthet az autóiparra Trump elnökségével – A VW-nél sem nyugodtak

Új világ köszönthet az autóiparra Trump elnökségével – A VW-nél sem nyugodtak

autopro.hu/B.B. | 2016.11.11 08:30

Új világ köszönthet az autóiparra Trump elnökségével – A VW-nél sem nyugodtak

Mexikó, szabadkereskedelmi egyezmények, VW-botrány – csak néhány terület, ahol a nem kis fordulattal zárult amerikai elnökválasztás óriási változásokat hozhat.

Hirdetés

Szinte mindenki nagy meglepetésére Donald Trump lesz az Egyesült Államok következő, 45. elnöke. Nem csoda, hogy a választást és az azt megelőző kampányidőszakot az egész világ figyelemmel követte, hiszen megvolt az esélye, hogy a korábbi voksolásokhoz képest az idei után jóval nagyobb fordulat következik több téren, így az autóiparban is.

Trump és a rozsdaövezet

Kezdjük a történelemmel: ha közvetve is, de már Trump megválasztásában is szerepe van az autóiparnak, az Automotive News szerint az egyik legnagyobb arányban a szebb napokat is látott rozsdaövezetben szavaztak a republikánus jelöltre. Az USA egykori autóipari fellegvárának területén élőket alighanem könnyen meg lehetett győzni a multinacionális vállalatok (így az autógyártók) külföldre települése esetén alkalmazott büntetések ígéretével.

Trump az amerikai munkahelyek védelmének jegyében 35 százalékos különadót helyezett kilátásba azoknak a hazai cégeknek, melyek Mexikóban (vagy máshol, külföldön) gyártott termékeiket végül visszaexportálják az Egyesült Államokba. Az üzletemberből lett politikus itt még nem állt meg, az Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Szerződés, a NAFTA újratárgyalásának, sőt megszüntetésének lehetőségét is belengette. A megállapodást akár egy USA és Kanada közti kétoldalú egyezmény is felválthatja.

Hogyan tovább, Mexikó?

Ennek megfelelően leginkább Mexikónak és az ottani telephellyel is rendelkező autóipari vállalatoknak van aggódnivalója. Utóbbiak nincsenek is kevesen, hiszen a világ második legnagyobb autópiaca, az USA közelsége miatt a legnagyobb gyártók és beszállítók közül szinte mindenki jelen van Mexikóban. Bár az előrejelzések által vizionált földindulás elmaradt, ez a bizonytalanág valamennyire meglátszódott a tőzsdéken is: ha csak rövid távon is, de a Ford részvényei 1,2, a General Motorsé 4 százalékkal csökkentek. Nem jártak jobban a nagyobb beszállítók sem, hiszen a Delphi értékpapírjai 6, a kanadai Magnáé pedig 3,7 százalékkal zuhantak be.

Azt természetesen egyelőre még sejteni sem lehet, hogy mi lesz a végkifejlete az amerikai gyártók Mexikóban végzett tevékenységével kapcsolatos ígéreteknek és vitáknak, vagyis ezen a téren egy ideig mindenképpen marad a bizonytalanság, esetleg néhány, következmények nélküli oda-odamondogatással tarkítva.

Mexikóban gyártott jubileumi BMW - romló kilátások?

Bár mexikói gyártóegysége nincs, a Tesla is megszenvedte a választások végeredményét. A piac az egyelőre még csak egyedüli elektromos autógyártó részvényeinek 3,7 százalékos esésével értékelte Trump győzelmét. Ennek oka, hogy az új elnök nem igazán törődik a környezetvédelemmel (egy alkalommal a globális felmelegedést is átverésnek nevezte), így elképzelhető, hogy visszavágja az alternatív hajtású járművekhez igénybe vehető állami támogatásokat, ez pedig aligha tenne jót a Tesla eladásainak.

Dízelbotrány újratöltve?

Természetesen Európa és az európai autógyártók részéről sem maradt el a véleménynyilvánítás az ügyben. Az öreg kontinens szempontjából nem csak a TTIP megkötése került veszélybe, a német autógyártók, melyek részvényei szerdán átlagosan 2,6 százalékot vesztettek értékükből, egyenesen a globális kereskedelmet látják fenyegetve. A legnagyobb veszítenivalója egyértelműen a Volkswagen-konszernnek lehet: Matthias Müller elmondása szerint a dízelbotránnyal kapcsolatos ügyeket még a jelenlegi kormányzattal célszerű lenne lezárni, hiszen előfordulhat, hogy a Trump-érában tovább romlik az autógyártó pozíciója, már ami a peres eljárásokat illeti.

Harald Krüger, a BMW első embere szerint mindhárom nagy német gyártó számára kulcsfontosságú a minél szabadabb globális kereskedelem megléte. Dieter-Zetsche Daimler-vezér szkeptikus, úgy véli, a kampányidőszak hangulatából nem feltétlenül lehet száz százalékosan következtetni a leendő Trump-kormány tulajdonságaira.

Megszelídül?

Persze születtek megnyugtatóbb reakciók is az amerikai fejleményekre, például a VW felügyelőbizottságának egyik tagjától: Stephan Weil szerint Donald Trump egyik első feladata az lenne, hogy újraépítse azokat a hidakat, amelyeket a kampányidőszakban felégetett maga mögött. Hozzá hasonlóan több elemző szerint is éles retorikaváltásra lehet számítani az utóbbi néhány hónap után, például aligha szűnik meg a közeljövőben a NAFTA. Hogy minden most felmerülő kérdésre választ kapjunk, várnunk kell – egyelőre csak az biztos, hogy az amerikai viszonyok régen voltak hasonlóan megjósolhatatlanok és változékonyak.

Kiemelt Partnereink