Milyen visszaesés? Amerikai rekordot hozott 2016

Szerző: autopro.hu/B.B. | 2017.01.06. 10:00

Mégis várni kell egy kicsit az előrejelzések megvalósulására, hiszen tavaly az amerikai új autó-eladások minden korábbinál magasabb szintet értek el.

Nagyrészt a decemberben megugró keresletnek köszönhetően minden korábbinál több új autót értékesítettek a világ második legnagyobb autópiacán. Az USA autókereskedéseinek forgalmát a SUV-ok és pickupok iránt érdeklődők pörgették leginkább. A rekord azért is érdekes, mivel az előzetes várakozások szerint az USA autópiaca a közeljövőben lassuló fázisba kerül – ez viszont még nem látszott 2016-ban.

Az Automotive News szerint az elmúlt tizenkét hónapban összesen 17,54 millió autó talált gazdára az Egyesült Államokban, ami 2015-höz képest három százalékos bővülést jelent. A sorozatban hetedik éve tartó növekedést nagyban segítette az olajárak drágulásának elmaradása. Az így megugrott keresletet viszont egyáltalán nem tudta minden gyártó jól kihasználni – nézzük az egyéni teljesítményeket!

A hazai GM egyik márkája, a Chevrolet például tíz százalékkal több kocsit adott el, mint 2015-ben. Igaz, a darabszámok statisztikájának javulása nem hozta magával a bevételek hasonló növekedését, az ugyanis 1,3 százalékkal csökkent. A Ford összesen 2,6 millió termékére talált vevőt tavaly, ez a gyártó utóbbi tíz éves tevékenységének legjobb eredménye.

A VW az év utolsó két hónapjában tudott erősödni, decemberben például 20,3 százalékkal több, összesen 37 ezer kocsit adott el. A teljes évet tekintve a Volkswagen márka 323 ezer gépet értékesített, ez viszont 7,6 százalékos csökkenés az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Az Audi a teljes évet nézve 4 százalékos pluszban zárt, főleg a négykarikás SUV-ok érdekelték az amerikai vevőket. A Porsche is jó évet zár a tengerentúlon, 4,9 százalékkal több eladott kocsinak örülhet.

A BMW a Minivel együtt 9,7 százalékkal kevesebb autót adott el 2016-ban, ám az idei szépítésre több megújuló modelljének köszönhetően jó esélye van. A Daimler nagyjából stagnált tavaly, a decemberi 4,8 százalékos plusz is csak 0,1 százalékos éves javulásra volt elég 2015-höz képest. A stuttgartiak összesen 313 ezer slusszkulcsot adtak át vevőiknek.

A nagyobb japán gyártók mindegyike tovább tudta növelni forgalmát, a Toyota 2,1, a Honda 6,4, a Nissan 9,7 százalékkal több új személyautóra talált vevőt. Nem úgy, mint a tíz százalékos mínuszt elkönyvelni kényszerülő FCA.

Az idei, 2017-es előrejelzésekben a szakértők most már még inkább az amerikai autóeladások trendjének megfordulását várják, amiben az autószalonok kedvezményeinek, illetve az állami támogatások csökkenésének, valamint az üzemanyagárak növekedésének egyaránt szerepe lehet. Az elemzések idén 17,1-17,4 millió eladott kocsival számolnak.