Elemzések Mi vár az európai autógyárakra?

Mi vár az európai autógyárakra?

Biró Csongor | 2014.06.12 09:22

Mi vár az európai autógyárakra?

Iparági elemzők szerint egyre javul az európai autógyárak hatékonysága, idén már 70 százalékos lehet az üzemek átlagos kihasználtsága. Ezt egyrészt az autók iránti növekvő kereslet, másrészt a gyárbezárások okozzák.

Hirdetés

A 2007-es 85 százalékos kapacitás kihasználására (az autógyárak ekkora termelés mellett termelnek profitot) azonban még legalább 2020-ig várni kell, a 80 százalékot is csak 2016-ra jósolja Michel Costes, a francia Inovev autóipari kutatóvállalat vezetője. Az idei hetven százalék bizakodásra adhat okot, hisz 2013-ban még 68 százalékos kihasználtsággal üzemeltek az európai autógyárak.

BMW 1-est gyártanak Regensburgban - teljes kapacitással

A PwC legfrissebb autóipari kilátásokat boncolgató elemzése is 2016-ra teszi a kapacitás 80 százalékos elérését, ám szerintük egyes régiókban akár ennél jobb kihasználtsággal is düböröghetnek a gyártósorok. Ezt a hitet erősítik a nagy vesztesek ígérgetései, a Ford jövőre nyereséget vár Európában, míg az Opel és a PSA-csoport (Citroen-Peugeot) nullszaldóra törekszik 2016-ra. Mindhárom gyártó 60 százalék alatt teljesített 2013-ban.

Hatékonyságot egyelőre leginkább gyárbezárásokkal és fájdalmas elbocsátásokkal lehet elérni, az Opel idén zárja be a bochumi üzemét, a Ford a genki gyárát. 2013-2014-ben összesen bezárt és bezárandó gyárak 650 ezer autóval csökkentik az európai kapacitást, amihez hozzáadódik a különböző átcsoportosításokból adódó 550 ezer autó. Nagy változást azonban ez sem hoz a felesleggel küszködő európai autóipar számára. Kontinensünkön húszmillió autó előállítására képesek évente a gyárak, a kereslet azonban az európai autók iránt csak 14 milliós.

Az autópiac hatéves hanyatlása annyira átalakította a fogyasztási szokásokat, hogy Nyugat-Európában legalább tíz autógyár vált feleslegessé. Az európai döntéshozók, az uniós bürokraták, de az egyes államok sem segítették meg úgy az autógyártókat, ahogy azt az amerikai szövetségi kormány tette 2009-ben. Az akkori támogatásnak köszönhetően a csőd közeli Chrysler és a General Motors ma prosperál. Az amerikaiak megfizették ennek az árát, amellett, hogy az adófizetők milliárdjai vándoroltak Detroitba, munkások ezrei vették át felmondásukat és végkielégítésüket. 2008 és 2012 között 11 amerikai autógyárat zártak be. Ezek közül egyet, a Spring Hill-i GM-üzemet 2011-ben újra megnyitották.

A gyárbezárás azonban igen költséges, főként Nyugat-Európában az, és igen népszerűtlen intézkedés, amikor gyengén megy a gazdaság szekere. A Ford 800 millió dollárt költ a genki gyár bezárására, valamint a termelés spanyolországi (Valencia) átcsoportosításra. A bochumi Opel gyár dolgozói busás, fejenként százezer eurós végkielégítést kapnak.

Egyes autógyártók kapacitás-kihasználásának összehasonlítása 2012-ben és 2013-ban

Az Inovev vezetője szerint 4-5 újabb gyár bezárása várható az elkövetkező öt évben. "Ha egy tökéletes világban élnénk, tíz gyárat kellene bezárni. De reálisan nézve, csak 4-5 gyár bezárása esedékes öt éven belül" - nyilatkozta az Automotive News-nak Michel Costes. Az elodázott bezárások további megszorításokat követelnek meg a nagy gyártóktól, akiket csak az újra fellendülő európai autópiac menthet meg a drasztikusabb lépésektől. Egy-egy modell sikere, vagy esetleges kudarca dönt egy-egy gyár sorsáról, ezért jó hír, hogy a magyarországi autógyárakban sikeres modellek készülnek: Suzuki SX4 S-Cross, Mercedes-Benz CLA, Audi A3 Limousine.

Élen járnak

A BMW, a Tata Motors kezében lévő Jaguar Land Rover, illetve a Daimler végzett az európai gyártási kapacitás kihasználás tavalyi toplistájának az élén. Mindhárom gyártó hatékonyságának busás pofit volt a jutalma. A BMW európai gyárai közel száz százalékos kihasználtsággal működtek. Világszinten 120 százalékos a termelés, ezt túlórákkal, hétvégi munkával és plusz műszakkal teljesítik a kék-fehér gyártóegységek. Nem is csoda ilyen hatékonyság mellett, hogy a bajorok 5,3 milliárd eurós nettó profitot fölöztek le 2013-ban. A vállalat profitrátája 9,4 százalékos volt.

A legtermelékenyebb gyárak Európában (beleértve Oroszországot és Törökországot)
1. Wolfsburg, Németország (Volkswagen) 847 722 autó
2. Togliatti, Oroszország (Renault-Nissan-AvtoVAZ) 525 995
3. Sunderland, Nagy-Britannia (Nissan) 501 756
4. Ingolstadt, Németország (Audi) 454 133
5. Vigo, Spanyolország (PSA) 406 473
6. Mlada Boleslav, Csehország (Skoda) 400 393
7. Neckarsulm, Németország (Audi) 381 445
8. Sindelfingen, Németország (Mercedes-Benz) 364 461
9. Pitesti, Románia (Dacia) 342 620
10. Köln, Németország (Ford) 339 046

Nem ekkora léptékben, de a siker útján halad a az XJ, az XF, a Range Rover és a Range Rover Sport modellek iránti megnövekedett érdeklődés miatt a Jaguar Land Rover. A Tata-leány adózás előtti nyeresége egy milliárd euró volt a tavalyi harmadik negyedévben (éves adatokat még nem közöltek).

A Daimler gyárait, köztük a kecskemétit - ahol bevezették a harmadik műszakot -, a kompaktok iránti kereslet hajtja. A magyar, német és finn gyáraknak köszönhetően a Daimler 4 milliárd eurós adózás utáni nyereséget ért el 2013-ban, annak ellenére, hogy a kompakt modellek gyártásába rengeteg pénzt fektetett.

Mercedes-Benz B-osztály készül Kecskeméten

Európa legtermelékenyebb gyára tavaly a Volkswagen anyavállalata, a wolfsburgi üzem volt. Itt készül Európa legnépszerűbb autója, a Volkswagen Golf. Tavaly még jól fogyott az oroszok népautója, a Lada, így Togliatti foglalta el a dobogó második fokát, a Juke-ot és Qashqai-t gyártó sunderlandi Nissan-gyár pedig a harmadikat. Darabszám tekintetében az Inovev részleges adatai alapján ez a három gyár lesz a dobogón ebben az évben is.

Rezeg a léc

Számos európai autógyárat fenyeget a bezárás veszélye. A feketelista legelőkelőbb helyén van a rennes-i PSA-gyár, valamint a Civicet előállító gebzei Honda-gyár (Törökország). Az Inovev adatai szerint mindkét üzem 30 százalékos kihasználtságnál is gyengébben termelt tavaly. - A Honda pozicionálási problémákkal küzd Európában, minden bizonnyal bezárják a törökországi bázisukat - véli Michel Costes. A Honda Angliában is gyengélkedik, a japán autógyártó nemrég jelentette be, hogy egy műszakot megszüntet, 340 dolgozótól megválik Swindonban. Costes szerint érthetetlen, hogy a Citroen C5-öst és Peugeot 508-ast gyártó francia üzemet eddig miért nem csukták be. Logisztikai értelemben sem túl szerencsés az elhelyezkedése. A gyenge kihasználtságot a PSA új modellek telepítésével kívánja javítani, 2016-tól itt készül majd a jelenleg Sochaux-ban gyártott 5008-as kompakt egyterű utódja.

A leggyengébb kihasználtsággal üzemelő gyárak Európában
1. Fiat Mirafiori (Olaszország) 16 százalék
2. Renault Sandouville (Franciaország) 18
3. PSA Villaverde (Spanyolország) 22
3. Fiat Melfi (Olaszország) 22
5. PSA Rennes (Franciaország) 27

Szintén rezeg a léc a Fiat torinói (mirafiori) gyárának munkásai alatt, de nincs jobb helyzetben a Renault Sandouville-i, valamint a PSA villaverdei (Spanyolország) üzeme sem. Mindannyian az új modelljeik sikerének drukkolnak, ha azok elbuknak, ez a sors vár a gyárakra is. A torinói üzem volt a tavay a legkevésbé kihasznált egység Európában 16 százalékos kihasználtsággal. Dolgozóinak többsége kényszerszabadságon pihen. 2015-ben új lendületet kaphat a munka, ekkor kezdik meg a Maserati Levante luxus szabadidő-autó gyártását. Ugyanitt készülnek majd a szabadidő-autók Alfa-Romeo emblémával. A Sandouville-i gyár 18 százalékos hőfokon üzemelt tavaly, szikrát az új Trafic gyártása adhat a franciáknak. Ugyanitt készülnek Espace és Laguna modellek, amelyért ma nem rajonganak a vásárlók. A PSA villaverdei létesítménye 22 százalékon pörgött 2013-ban, léte a hamarosan a magyar piacra is megérkező Citroen C4 Cactus fogadtatásától függ. Reméljük, nem fog szúrni...

Hirdetés

Kiemelt Partnereink