Elemzések A szakértő válaszol: vagy rosszul jövünk ki a dízelbotrányból, vagy nem

A szakértő válaszol: vagy rosszul jövünk ki a dízelbotrányból, vagy nem

MTI | 2015.10.21 15:24

A szakértő válaszol: vagy rosszul jövünk ki a dízelbotrányból, vagy nem

A Pioneer Alapkezelő szakértői szerint bizonytalan a dízelbotrány hatása a magyar GDP növekedési ütemére - mondta Pálinkás Ervin, az alapkezelő részvény-befektetési igazgatója a cég szerdai sajtóbeszélgetésén Budapesten.

Hirdetés

Elmondta: ha azt vesszük alapul, hogy ezeket a motorokat Magyarországon már nem gyártják, akkor a magyar gazdaság kitettsége akár zéró is lehetne. Az azonban valószínűtlen, hogy a magyar GDP-hez jelentős mértékben hozzájáruló gépjárműipart érintetlenül hagyná a VW-csoport, vagy általában a dízelek globális eladásainak esetleges visszaesése. Ez a Pioneer becslése szerint minimális mértékben, 1-2 tized százalékponttal csökkentheti a magyar GDP növekedési ütemét, de ha ennél komolyabb a probléma, és kedvezőtlen nemzetközi hatásokkal is párosul, akkor sem éri el a hatás az 1 százalékpontot - magyarázta az igazgató.

Pálinkás Ervin elmondta, a gazdasági hatást részben mutatja, hogy a Volkswagen-csoport részvényeinek tőzsdei árfolyama március utolsó hetében még 250 euró körül volt, míg most 90 euró körüli az ár.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem. A 11 millióból 8 millió kocsit az Európai Unióban adtak el.

Pálinkás Ervin elmondta: az Egyesült Államokban 15-18 milliárd dollár bírságot is kivethetnek a cégcsoportra, a visszahívások költsége autónként 50-100 euró között lehet - tette hozzá.

A dízelbotrány következményeit nagyon nehezen lehet felmérni, megbecsülni, a közép-európai régió autóipari és beszállítói kitettsége azonban igen jelentős - mondta az igazgató.

Kiemelte: ami a VW-t illeti, a két lehetséges forgatókönyv historikusan a Nokia, avagy a Toyota történeteként írható le. A Pioneer igazgatója szerint a Nokia történetéhez hasonlítva az mondható el, hogy egy globális és piacvezető nagyvállalat bukása hosszan tartó, paradigmaváltást is magában foglaló változásokkal jár együtt, az érintett cég befektetési célponttá válik, árfolyama soha nem tér vissza az eredeti magasságokba, és e változások átrendezik egy kisebb-nagyobb gazdasági régió egész munkaerőpiacát.

Rámutatott: Toyota-sztoriként értelmezve a történetet, a válság az amerikai és az Észak-Amerikán kívüli kereskedelmi érdekek összecsapása, amely egy globális nagyvállalatot sikeres alkalmazkodásra kényszerít, hogy azután ismét a világ élvonalába tornássza magát.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink