Beszállítók Új csarnokot épít a tatai Gedia

Új csarnokot épít a tatai Gedia

Gulyás Géza | 2014.02.19 09:32

Új csarnokot épít a tatai Gedia

A karosszériaelemeket gyártó német tulajdonú tatai Gedia Hungary Kft. jó évet zárt, mintegy 20 százalékkal növelte az árbevételét 2013-ban. Fenyvesi József ügyvezető igazgató kérdésünkre elmondta, hogy jó folytatás ígérkezik, ezért egy 5000 négyzetméteres csarnokot is építenek.

Az autóipar húzóágazat Komárom-Esztergom megyében, erre kiváló példa, hogy több csarnok is épült az utóbbi években, például a tatabányai Delphi és az AGC, az esztergomi Kirchhoff vagy az oroszlányi Wescast bővült jelentősen. Megtudtuk, hogy a tatai Gediánál is vannak ilyen tervek, mert az új projektek nagyságrendje megnövekedett, egy 5000 négyzetméteres csarnok építését tervezik.

– A tavalyi évet az előzetes számítások szerint 20 százalékos növekedéssel, mintegy 36 millió euró árbevétellel zártuk – mondja Fenyvesi József ügyvezető igazgató. – A jövőre nézve biztató, hogy hosszú előkészítést követően a magyarországi fejlesztések is beindultak: CAD-mérnökeink a németországi fejlesztési központtal szinergiában dolgoztak és dolgoznak. Ezen kívül bővülünk a szerszámkonstrukció irányában is. Az immár száz esztendős, családi tulajdonú német Gedia úgy gondolja, érdemes egyre több csoportszintű feladattal megbízni a tatai szakembereket, mi pedig igyekszünk meghálálni a bizalmat kifogástalan minőségű termékekkel. Azt is lényegesnek tartom, hogy jelentős hatékonyság-növekedést értünk el, méghozzá úgy, hogy közben a létszám szinte alig változott, mintegy 300 dolgozónk van.

Fenyvesi József

Sikerült megtartaniuk a megrendelőket. Nagy változások nem történtek, tehát „mennyiségi sorrendben” a BMW, a Volkswagen-csoport és a Suzuki után következik a Mercedes és még jónéhány egyéb gyár. A portfólió gazdag, hiszen a jelenlegi megrendelések alapján 23 gyárnak szállítanak préselt és hegesztett, biztonsági és ütközésvédelmi karosszériaelemeket. Érdekesség, hogy a Volkswagen még Brazíliába is tatai alkatrészeket, termékeket rendelt.

– Hogy mik a kilátások 2014-re? Az idei tervünk 40 millió euró feletti árbevétel. Biztonságos a megrendelések alapján a közeli jövő, de a távolabbi kilátásokat számba véve azért „csak” óvatosan optimista vagyok. Nagy sebességű transzferpréselésben, a robotcellás hegesztésekben a csúcson vagyunk, logisztikai szempontból is jó helyen van a gyár. A beszállítói körrel kapcsolatban gyakran kérdezik, hogy miért nem növekszik a hazaiak, a Komárom-Esztergom megyeiek száma. A magyarázat egyszerú: nagyon speciális a helyzetünk, hiszen jobbára hatalmas acéltekercset veszünk, ezeket préseljük, hegesztjük. A szerszámok, kötőelemek egy részének gyártatását főleg külföldi tulajdonú cégek végzik. Partnereink közé tartozik közvetlen szomszédunk, a Tom-Ferr és a tatabányai, bevonatokat gyártó Impreglon. Mint köztudott, egyre komolyabb a globális beszerzés ereje, így nem merem kijelenteni, hogy a hazai és a környékbeli cégek aránya nőni fog.

Az autópiac látványos átrendeződéséről is szó esett. Egy rövid történeti visszatekintés során kiderült, hogy Európában az országokon belüli autógyártás terén csak Németország fejlődik dinamikusan. Ott 1980-ban 3,5 millió, 2012-ben pedig már 5,4 millió autó készült. Ugyanezek a számok például Franciaországban 2,9 millió után 1,7 millió, Olaszországban pedig 1,4 milliót követően mindössze 0,4 millió. Egy döbbenetes adat Kínából, az ott eladott autókról: 2000-ben 600 ezer volt a számuk, tavalyelőtt már több mint 14 millió. A várható GDP-növekedés is elgondolkodtató, Kínában 8 százalék körüli lesz a prognózisok szerint, Indiában 6,8 százalék, míg az EU-ban 0,9 százalék.

A rögtönzött prezentáció is magyarázza, hogy a Gedia németországi vezetése megbízta Fenyvesi Józsefet azzal is, hogy járjon utána, hol érdemes üzemet építeni Kínán, Indián, valamint Törökországon belül. Az ügyvezető igazgató hozzátette, ez nem érinti a tatai gyár jövőjét, hiszen szerencsére a szállítási költségek miatt a karosszériaelemeknél a nagyon távoli vetélytársak ritkán lehetnek csak vetélytársak. Például azokban az esetekben, amikor csúcstechnológiát kér a megrendelő, de éppen ebben élenjáró a Gedia.

– A dolgozók képzése, és itt főleg a belső képzésekre gondolok, rendszeresek voltak és azok is maradnak – hangsúlyozza Fenyvesi József. – Egyértelműen pozitívak a tapasztalataim. Több régi munkavállaló is lelkesen és lelkiismeretesen részt vett a pályázatokhoz kapcsolódó képzéseken, tudják, haladni kell a korral. A tanulószerződéseket, a gyakorlati képzést is fontosnak tartom, jó az együttműködésünk a helyi Bláthy-középiskolával, gondolunk az utánpótlásra.

Kiemelt Partnereink