Pauschka Krisztián: Porsche, Audi, BMW, Mercedes modellekhez is gyártunk alkatrészeket

Szerző: Gégény István | 2017.04.06. 11:53

Szivacsgyárként, vattagyárként, vagy csak egyszerűen Zieglerként ismerik a környékbeliek a J.H. Ziegler bábolnai gyárát, ahol a „fedőnév” ellenére prémium márkák kevésbé látható, ám annál fontosabb elemei készülnek. A cégvezetővel beszélgettünk.

– Kérem, mutassa be, hogyan vált egy német textilipari cég nemzetközi autóipari beszállítóvá!
– Egy 153 éve Reutlingenben alapított családi vállalkozásig nyúlnak vissza a cégünk gyökerei, 1893 óta viszont Achernben van a J. H. Ziegler központja, amely Baden-Württemberg tartomány nyugati részén található. Az indulást követően néhány évtizeden belül a Hartmann AG gyógyászati cég lett a tulajdonos, akik kötszereket, higiéniai szereket és egyéb gyógyászati eszközöket gyártanak – jelenleg itt, Bábolnán is készítünk nekik egyszer használatos takarókat, amelyeket mentőautókban alkalmaznak, sérültek ellátásánál, szigetelő funkcióval. Több átalakulást követően 2003-ban vásárolta meg a céget a Staufen AG, ettől kezdve indult meg a járműipari beszállítói tevékenység. Olyan rugalmas töltőanyagokat gyárt a Ziegler, amelyek hő- és akusztikai védelmet biztosítanak, legyen szó akár motorzajról, a menetszél zajának csökkentéséről, az ajtópanelektől a tetőborításon át az ülések komfortosabbá tételéig számos alkalmazási területet érintve. Bábolnán 2006-ban nyílt meg a gyár, amely kezdetben a bútoriparnak készített töltőanyagokat – ez a tevékenység a mai napig folyamatosan zajlik. 2010-ben indítottuk el az autóipari termelést, egy kapacitásbővítés keretében 2011-ben kifejezetten az autóipar magasabb elvárásainak megfelelő új gyártósort helyeztünk üzembe. Ebből a 70 méter hosszú berendezésből nincs még egy hasonló hazánkban, illetve Európában, hiszen a saját specifikációnk szerint lett kialakítva, legyártva, üzembe helyezve. A járműipari megrendelések felfutásával mára elmondható, hogy 18,5 millió eurós éves forgalmunk közel 70 százalékát ez az iparág adja. 2012 óta Kínában, 2014 óta pedig Mexikóban is jelen vagyunk, így kijelenthető, hogy az utóbbi néhány évben „globalizálódott” a cégcsoportunk, követve az autóipari piaci trendeket és igényeket.

– Kik tartoznak a vásárlóik körébe?
– Alapvetően Tier 2-es beszállítók vagyunk, 90 százalékban Tier 1-es partnerek által kerülnek be a különféle modellekbe a nálunk készülő alkatrészek. Ezek stancolt, konfekcionált termékek. Alapvetően 1000 kilométeres körzetben szolgáljuk ki partnereinket, ami Magyarországon kívül Németországot, Ausztriát, Romániát, Szlovákiát, Csehországot, Szerbiát, Szlovéniát és Horvátországot is magában foglalja. Európán kívül is szállítottunk már; Dél-Afrikába, Kínába és az Egyesült Államokba is.

– Mely modellekben találkozhatunk Ziegler termékekkel?
– A győri Audi gyárban is megtalálhatók a nálunk készülő zajvédők és egyéb egységek, fő végfelhasználónak a Daimler tekinthető, de az Opel és BMW-kbe is kerülnek Ziegler termékek. A Volkswagen-csoport ugyancsak szerepel ezen a listán, például a Porsche Panamera egyes autó-akusztikai elemei is nálunk készülnek. A Ziegler más gyárában a Tesla modelljeihez is készülnek kiegészítők, így összességében elmondható, hogy elsősorban a prémium modellekben találkozhatnak az emberek általunk gyártott részegységekkel.

– Számos hazai járműipari vállalat esetén kritikus kérdés a munkaerő helyzete, hatalmas kihívással küzd megannyi cég. Mi a helyzet e téren Önöknél?
– Örömmel mondhatom, hogy bennünket kevésbé sújt ilyen teher. Jelenleg 130 fő dolgozik a bábolnai telephelyen – négy éve 90 alkalmazottja volt a vállalatunknak. Mivel magasfokú automatizáltság jellemzi a termelésünket, nem szorulunk plusz munkaerőre. Munkatársaink 90 százaléka helybeli, környékbeli, a fluktuáció jelentéktelen mértékű. A Ziegler jó munkáltató hírében áll, és ha valaki el is megy tőlünk más céghez, jellemzően visszatér. Könnyű fizikai munkát végeznek a termelésben dolgozók, jó motivációs rendszert alkalmazunk, emberségesek a munkakörülmények. Úgy tapasztalom, mindezek miatt valóban jó hírünk van. Ha azonban fel kellene hirtelen vennünk 50 főt, mi sem tudnánk ezt könnyen megoldani. De, amint említettem, automata, illetve félautomata gyártástechnológiánk viszonylag kevés emberi beavatkozást igényel.

– Miután egy gyorsan fejlődő iparág felső kategóriás gyártóit szolgálják ki közvetve, adódik a kérdés: a termelés mellett foglalkoznak-e fejlesztéssel is?
– Németországi központunkban 6 fő „fejlesztő” kifejezetten ezzel a területtel foglalkozik, Bábolnán egy fejlesztési munkatársat alkalmazunk, aki együttműködve a német kollégákkal, önálló termékfejlesztési tevékenységet folytat. Azért is van erre szükség, mert nincsenek sztenderd termékeink, nem katalógus alapján gyártunk, így minden megrendelés újdonságot jelent. Ehhez szükség van időnként tesztekre, kísérletekre, mérésekre akár az anyagok tapintása, akár az éghetőség, a szigetelési képesség terén.

– Milyen terveik vannak az idei évre?
– Úgy gondolom, kiaknáztuk a kapacitásunkban rejlő lehetőségeket. Az a fő célunk 2017-re, hogy hozzuk a tavalyi eredményeket, diszkért növekedéssel kalkulálunk. 4 műszakos munkarendben dolgozunk, néhány ünnepnapot kivéve folyamatos a termelés, a legfőbb kihívást logisztikai lehetőségeink jelentik. Gyakorlatilag nincs lehetőségünk jelenleg hosszabb tárolásra, ez nagyon ütemezett szállításokat igényel. Célunk ezért egy 5 ezer négyzetméteres különálló raktárépület kialakítása, ez most a legkonkrétabb tervünk a jövőt illetően. Ez a tárolási kihívás annak köszönhető, hogy láthatóan elégedettek velünk a megrendelőink, hiszen tudjuk, mire van szükségük, és azt is tudjuk, hogyan kell azt legyártani. Jó áron, időben, minőségi munkát végezni – ezek a törekvések vezetnek bennünket.