Beszállítók Minden 100 euróból hármat Magyarországon költ el a BMW

Minden 100 euróból hármat Magyarországon költ el a BMW

Biró Csongor | 2013.12.04 07:01

Minden 100 euróból hármat Magyarországon költ el a BMW

A BMW-csoport több mint kétszáz magyarországi beszállítót ismer és jelenleg ötvennégy aktív partnerétől évente mintegy egymilliárd euró értékben vásárol közvetlenül különböző alkatrészeket. Ezen cégek összesen és hozzávetőlegesen tízezer embernek adnak munkát Magyarországon. Mátyus Pétert, a BMW régiós beszállítókért felelős vezetőjét kérdeztük tapasztalatairól.

- Miért nem elég jók a magyar beszállítók a BMW-nek?
- Van az a magyar beszállító és van az a magyar tulajdonban lévő cég, aki fel tud nőni erre a szintre. Van pozitív példa is, ugyanakkor nagy általánosságban fogalmazva azt mondanám, hogy hiányzik a magyar vállalkozásokból az innováció és a gyártástechnológiai fejlesztés. Nem azt jelenti, hogy nincsenek jó mérnökeink, hanem hogy annál az adott cégnél nem tartanak fenn egy fejlesztő csapatot. Ennek hiánya már arra a pontra viszi az éppen bimbózó üzleti kapcsolatot, ahonnan nincs folytatás. A legelső audit folyamán, a harmadik-negyedik kérdésnél kiderül, hogy van-e fejlesztőkapacitása a jelentkező vállalatnak. A fejlesztés nem olcsó, csak egy ilyen szoftver tízmillió forintos nagyságrendű. Lehet külső partnereket is bevonni, kiváló mérnökirodák vannak erre a feladatra. A legtöbb magyar beszállító sajnos itt vérzik el. És csak ezután jönnek az auditok. A magyar beszállítók egyébként hozzák azt a minőséget, amit a BMW elvár. Nem ez a beszállítói bázis gyenge pontja, hanem az innováció és a tőke hiánya. Ugyanakkor kell a cégvezetés kezdeményező készsége is.

Mátyus Péter

- Profi menedzsmentet is elvárnak, profi üzletszerző tevékenységgel, üzleti tervekkel?
- Igen, a cégnek mindig mennie kell tovább. Nem lehet az, hogy két vevője van egy cégnek hatvan és negyven százalékos megosztásban. Ha az egyik kiesik, akkor gyakorlatilag meghal a cég. Mi sem viszünk oda üzletet általánosságban véve 25 százalékos árbevétel fölött. Ha 100 eurót keres egy cég évente, akkor mi 25 eurónál többel nem szeretnénk többel hizlalni a számláját. Kritikus helyzetben mástól is vásárolunk, de elvárjuk, hogy a beszállítónk további partnereket találjon kapacitásának kihasználásához. Ez kell ahhoz, hogy később, a termelés felfutásakor továbbra is beszállítónk maradjon. Nem függhetnek csak tőlünk. Fel kell úgy fejleszteni a céget, hogy a 25 százalék ne kússzon fel negyven százalékra. Ehhez profi szemlélet és profi menedzsment kell.

- A beszállító-fejlesztésnek, a BMW-beszállítók feltérképezésének mi a legkellemesebb és mi a legkellemetlenebb vetülete? Mivel jár ez a munka?
- A müncheni BMW központ alkalmazottjaként igen sok emberrel találkozom, érdekes személyiségekkel. Jó érzés látni azt, hogy azok a magyar beszállítók, akik dolgoznak és tesznek azért, hogy fejlődjenek, azok igenis sikeresek, a válság ellenére sem álltak le, nem kerültek csődbe, nem kellett sok dolgozót elbocsátani. Én is szeretem a sikert és az elismerést, ha egy-egy projekt sikerrel zárul, boldogan és büszkén megyek le a gyárakba a termékek sorozatgyártásának elindítására. Büszkén állok ki a német kollégák elé, mondva, hogy itt egy magyar szállító, aki meglépte azt a szintet, amit elvárunk. Jó hallani Münchenben, hogy a magyar mérnökök innovatívak. Ha sikerül őket megnyitni, akkor közös fejlesztő munkával, közös ötletekkel egyre jobb termékeket állathatunk elő. Vannak negatív tapasztalataim is. A BMW hallatán, ravaszként húzódik hátra egy-egy ember agya, és úgy érzik, ez a három betű jelenti számukra a gyors meggazdagodás útját. Egy másik ilyen kellemetlen tapasztalat, hogy hamar feladja a magyar. Nagyon nehéz a bekerülési folyamat eleje, nagyon sokat kell dolgozni, több száz oldalas dokumentációt kell átnyálazni, mivel sokszor műszaki szakirodalomról van szó, akár fordítást kell kérni, lehet, hogy négyszer kell kijönni egy-egy órás müncheni megbeszélésre. Belefárad a cégvezető, nem kitartó és abbahagyja, pedig sikerre ítéltetett a közös projekt. Nincs meg sokukban a megfelelő kitartás.

- 2008 óta dolgozik a BMW-nek. Mire a legbüszkébb?
- Amikor a budapesti beszerzési irodát központosították Münchenben, a következő héten állásajánlatot kaptam a bajor fővárosból. Egy kelet-európai regionális irodából bekerülni a központba, erre büszke vagyok. A másik, hogy két tisztán magyar tulajdonban lévő cég a közreműködésemmel kapott hosszú távú szerződést a BMW-től. Indulnak folyamatosan a projektek, egyre több a beszerzési darabszám és tegyem hozzá gyorsan: a BMW nagyon elégedett velük. A két cég a Csabametál (a Csabacasttal együtt) és a Fémalk. A Csabacast immár több tíz éve beszállít (elődcégei révén) nekünk. A Csabametál második-harmadik szintű beszállítóként ismert volt a BMW számára, mégsem kapott lehetőséget korábban. Miután a csabametálos Majoros Béla megvásárolta az Adacastot és létrejött a Csabametál-Csabacast csoport, a második magyar beszállítói napon, 2011-ben Münchenben elkezdődött a közös munka. Két év alatt a cég regisztrált BMW-beszállító lett és ma a sebességváltó-házat szállítják a BMW i3 összes, azaz hatótávnövelővel ellátott, illetve csak villanyos változataiba. Éves szinten 70 ezer körüli, a teljes élettartam során pedig több mint négyszázezer darabról beszélünk.

Békéscsabán készül a BMW i3 váltóháza

- Előadásában ismertette, hogy az eddigiek mellett 42 további olyan beszállító van Magyarországon, akik a jövőben a BMW szállítójává válhatnak. Milyen kapcsolata van ezekkel?
- Több mint negyven céget látogattunk meg, megvan a kapcsolat, ismerjük a portfóliójukat, jó és érdekes számunkra a termékük és gyakorlatilag várjuk a megfelelő projektet, amikor ki tudunk hozzájuk küldeni egy árajánlatkérő csomagot. Potenciális beszállítónak tartjuk őket, fenn vannak az aktív listánkon, az új projektek szinte bármikor kezdődhetnek.

- Közel egymilliárd euróért vásárol alkatrészt Magyarországról a BMW, ezzel a térségünkben mi vagyunk a legjelentősebbek.
- A régióba, amelyhez Törökország és Kelet-Közép-Ázsia (többek között Izrael) is beletartozik összesen 3 milliárd eurós beszerzést képvisel, ebből egyharmad a magyarországi hányad. Ebbe természetesen beletartoznak a nagy rendszerintegrátorok, mint a Bosch, Alpine, Visteon, Knorr-Bremse vagy a Continental. Magyarországról főként öntvényeket, hűtő- és fűtőcsöveket műszerfalegységeket, visszapillantó tükröket, zárakat és ablaktörlő szerkezeteket szállítanak a BMW-csoport gyáraiba, amelyeket a BMW, Mini vagy Rolls-Royce modellekhez használnak fel.

- Milyen esélyei vannak a magyar beszállítóiparnak a közeljövőben?
- A BMW jelentős gyártáskapacitással rendelkezik Németországban. Ez továbbra is megmarad bárhogyan is változzék Európa és a világ autópiaca. Logisztikai szempontból az első úgymond árértékarányban versenyképes régió az a kelet-európai régió. Azaz az út innentől csak felfelé vezethet. Ha a BMW növeli a gyártott darabszámot, és ez Németországban is növekszik, akkor több megrendelést kapunk mi is, a jelenlegi 10 százalékos részesedésünk 12, majd 15 százalékosra nőhet. Tehát, hogy értsük: a BMW teljes beszerzésének tíz százaléka (euróban) a régióban történik, annak pedig harmada nálunk, Magyarországon készül.

Kiemelt Partnereink