Beszállítók Egyszerre szolgálják ki a John Deere-t és a Volkswagent

Egyszerre szolgálják ki a John Deere-t és a Volkswagent

Biró Csongor | 2014.03.20 07:12

Egyszerre szolgálják ki a John Deere-t és a Volkswagent

Tizenhét éve termel Székesfehérváron a japán DENSO autóipari beszállító. Jiro Ebihara, a cég elnöke válaszolt kérdéseinkre.

Hirdetés

- Kiknek és mit gyárt a járműiparban a DENSO hazai üzeme? Milyen járművekben találhatók meg a vállalat termékei, hol az első számú beszállító a cég? Melyik üzleti partnerükre a legbüszkébbek?
- Magyarországi üzemünkben az autóipar számára gyártunk üzemanyag-ellátó rendszerelemeket (közös nyomócsöves befecskendező rendszer), valamint rendszervezérlő egységeket (változtatható vezérműtengely időzítő - VCT, kipufogógáz-visszaáramoltató szelep - EGRV). Legbüszkébbek arra vagyunk, hogy egyidejűleg képesek vagyunk kiszolgálni székesfehérvári gyárunkból mind a mezőgazdasági és erőgépek széles választékát gyártó John Deere-t és Perkinst, mind az olyan neves személyautó gyártókat is, mint például a Volkswagen, az Audi, az Opel, a Peugeot, a Toyota, a Nissan és a Suzuki.

- Hogyan értékeli az elmúlt évet, milyen eredményekkel zárt a DENSO itthon és a világban? Melyek az elmúlt pénzügyi év főbb számai?
- A DENSO Corporation értékesítése (30 milliárd euró) az elmúlt évben ismét meghaladta az előző év értékesítési számait, és ezzel a vállalatcsoport árbevétele negyedik éve stabil növekedést mutat. A tavalyi teljesítményünkkel az autóipari szegmensben a világ legnagyobb alkatrész beszállítójává léptünk elő. A DENSO Gyártó Magyarország Kft. esetében főként a vevőink és termékportfóliónk átstrukturálásának eredményeképpen az elmúlt négy évben enyhe mértékű visszaesést tapasztaltunk (árbevétel 2012-ben: 389 millió euró), de erőfeszítéseink sikerességét igazolandó a 2013-as üzleti év tervezett árbevétele 462 millió euró lesz.

- Milyen változások várhatók idén a vállalat életében? Milyen fejlesztések, beruházások várhatók a következő 3-5 évben?
- Amellett, hogy újabb termékek bevezetésére kerül sor a székesfehérvári gyárban, természetesen nagy hangsúlyt fektetünk a jelenlegi fő termékünk (nagynyomású közös nyomócsöves befecskendező rendszer, 2000 bar) fejlesztésére is. Ennek eredményeképpen vállalatunk az elkövetkező két évben újabb 30 milliárd forintnyi beruházást kíván végrehajtani, melynek köszönhetően a 2015-ös évben beindítjuk a legmodernebb közös nyomócsöves befecskendező rendszer (i-Art common rail system, 2500 bar) gyártását, amelyet Volvo személyautókba építenek be. Ennek a fejlesztésnek köszönhetően a székesfehérvári gyár eladási eredményei várhatóan meghaladják a gazdasági válság előtti, azaz a 2007-es szintet.

- Autóipari beszállítóként hogy látja az autóipar jövőjét?
- Továbbra is derűlátóan tekintünk az autóipar jövőjére, hiszen a mobilitás a hétköznapi életünk szerves részévé vált. Természetesen ez földrészenként eltérő, például itt, Európában egy teljesen kiépített, mobilizált populáció található, míg ezzel szemben a fejlődő országokban, például Kínában, Ázsiában, Indiában, Dél-Amerikában, most kezd kiépülni az infrastruktúra és mobilizálódni a népesség. Ez a változás eredményezi azt, hogy míg Európában stagnál, Japánban pedig mérséklődik az új autó eladás, addig az imént említett fejlődő országokban évről évre rekord méretű növekedés tapasztalható. Ez a tendencia viszont megköveteli vállalatunktól, mint a világ egyik legnagyobb autóalkatrész gyártójától, hogy olyan termékeket fejlesszünk, melyek nagy mértékben hozzájárulnak a közúti balesetek megelőzéséhez és számának csökkentéséhez, illetve a károsanyag-kibocsátás drasztikus visszaszorításához, ideértve a hibrid és elektromos meghajtáshoz kötődő fejlesztéseinket.

- Milyen a jó beszállító? Kik az Önök legfőbb beszállítói? Hogyan választják ki őket?
- Számunkra a jó beszállító az, aki magas minőségi szintű szolgáltatást nyújt, innovatív megoldásokkal, versenyképesen működik és átlátható, stabil pénzügyi folyamatokkal bír. A kiválasztás folyamata egy hosszadalmas procedúra része, melynek keretében többszöri audit, illetve mintavétel is történik. Nagyon fontos megjegyezni, hogy a kiválasztási alapkritériumok teljesülése esetén vállalatunk megad minden segítséget, hogy minden elvárt feltétel maradéktalanul rendelkezésre álljon. Ezáltal beszállítóink képessé válnak arra, hogy ne csak a DENSO elvárásainak feleljenek meg, hanem felvehessék a versenyt az autóipar más területein is.

Törekszünk arra, hogy beszállítóinkkal való kapcsolatunk kiszámítható és mindkét fél számára jövedelmező legyen. Minden évben megrendezzük a már hagyományossá vált beszállítói konferenciánkat, melynek célja egyrészt a kapcsolatok ápolása, másrészt pedig a DENSO terveinek és elvárásainak megismertetése a beszállítóinkkal. Minden évben ezen a rendezvényen kerül sor azoknak a beszállítói díjaknak az átadására is, melyekkel partnereink teljesítményét kívánjuk elismerni. Hosszú távú stratégiánk egyik alapvető eleme beszállítóink lokalizálása, mely tevékenységünkre évek óta nagy hangsúlyt fektetünk.

- Mit gondol a hazai járműipar bővüléséről?
- Abban az esetben, ha a magyarországi oktatási, képzési rendszer igazodni tud a piac igényeihez, minden lehetőség adott, hogy a hazai járműipar jelentősen bővüljön.
A háttériparral kapcsolatosan annyit szeretnénk megjegyezni, hogy világméretű Tier 1-es beszállítóként, természetesen kapcsolatban állunk szinte az összes hazai autógyártóval, de ez elsősorban a globális együttműködésünknek köszönhető. Viszont a magyarországi kkv-k rajtunk keresztül tudnak kapcsolatba kerülni a hazai autógyártókkal és lehetnek a globális lánc részei. Ehhez viszont az kell, hogy a kkv-k folyamatosan fejlesszék technológiájukat, minőségüket, versenyképességüket és megtalálják azokat a forrásokat, melyek megteremtik a hosszú távú szerepvállalásukat. Ebben a folyamatban a mi felelősségünk a kkv-kel szemben az, hogy egy versenyképes, hosszú távú partnerségi kapcsolatot alakítsunk ki velük.

- Hogyan látják a hazai gazdasági környezetet? Pályáznak és kapnak támogatásokat?
- Úgy gondoljuk, hogy a hazai gazdasági környezet továbbra is ösztönzi a külföldi tőke beáramlását, melynek eredményeképpen szinte minden autógyártó, alkatrész beszállító jelentős beruházásokat eszközölt az elmúlt időszakban vagy tervez a közeljövőben. Több sikeres pályázaton is túl vagyunk (Gazdaságfejlesztési Operatív Program 2.1.3 keretében két sikeres pályázat) melyek segítségével kapacitásunkat tovább bővítettük.

- Mi a székesfehérvári DENSO erőssége? Miben jobbak a versenytársaiknál?
- Első helyen említeném a jól képzett és tapasztalt munkaerőt, akik tudatában vannak a minőség fontosságának. Emellett természetesen a versenyképességünk fenntartása is nélkülözhetetlen vállalatunk jövőjét illetően. Versenytársainkkal szemben talán kiemelném minőségi mutatóink magas szintjét, illetve a rugalmasságunkat a mindennapokban.

- Mekkora a megtérülés az autóipari beruházásoknál? Rövid vagy hosszú távon tervezhet az a beszállító, aki költséges beruházással belevág egy ilyen projektbe? Mit üzen azoknak, akik most kezdik?
- Úgy gondoljuk, hogy az autóipari beruházásoknál minimum 5-7 éves megtérülési ciklusban érdemes gondolkodni. Ezt támasztja alá a technológiai fejlődés felgyorsulása, az autók lerövidült életciklusa, illetve a gépek költséghatékony fenntartási ideje. Egy-egy beruházáskor nagyon fontos azt átgondolni, hogy az adott beruházás mennyire termék- vagy vevőspecifikus, illetve mérlegelendőek az egyéb, a folyamatos működést meghatározó tényezők is (infrastruktúra, munkaerő megléte stb.). Az újonnan piacra lépőknek javasoljuk hatástanulmány elkészítését, illetve a szakmai szervezetekkel történő kapcsolatfelvételt annak érdekében, hogy meggyőződjenek arról, hogy elképzeléseik illeszkednek-e a hazai, nemzetközi piaci elvárásokhoz.

Jiro Ebihara 1988 óta dolgozik a DENSO Corporationnél, korábban a japán anyavállalatnál különböző mérnökségi, illetve gyártással foglalkozó divíziók igazgatójaként dolgozott. 2013 júniusa óta tölti be a DENSO Gyártó Magyarország Kft. elnöki pozícióját.

- Mi a véleménye a hazai szakemberképzésről? Van a DENSO-nak kapcsolata hazai főiskolákkal, egyetemekkel? Nem küzdenek mérnökhiánnyal?
- Napjainkra a munkaerőpiac jellemzői jelentős mértékben megváltoztak, vállalati oldalról az a tapasztalat, hogy kevés az elhivatott, gyakorlati tudással is rendelkező pályakezdő szakember, mérnök. Azok a fiatalok, akik ilyen jellemzőkkel lépnek ki a munkaerőpiacra, hamar el tudnak helyezkedni, óriási verseny folyik értük azon vállalatok között, melyek a pályakezdő munkaerőt részesítik előnyben. A DENSO-nak autóalkatrész gyártóként nehéz felvenni a versenyt azokkal a jól ismert, sokat hallott autógyártó vállalatokkal, akiknek a termékei a fogyasztókhoz, mint végfelhasználókhoz kerülnek. Éppen ezért fontosnak tartjuk, hogy vállalatunkat, a nálunk folyó szakmai tevékenységet megismertessük a diákokkal, a jövő munkavállalóival. Rendszeresen szervezünk szakmai előadásokkal egybekötött üzemlátogatásokat iskolai csoportok számára, az általános iskoláktól az egyetemekig. Az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karával együttműködve a tavalyi évben indítottunk útjára egy előadássorozatot gépészmérnök hallgatók számára, melyben megismertetjük a diákokkal a vállalatokat, az alkalmazott gyártástechnológiákat, különböző szakmai folyamatainkat. 2013 szeptemberétől vállalatunk több szakközépiskolával együttműködve vállalta szerszámkészítő, villanyszerelő, gépi forgácsoló tanulók gyakorlati képzését.

A DENSO nemcsak a szakmunkás képzésbe igyekszik bekapcsolódni, aktívan részt kíván venni a főiskolások, egyetemisták mindennapjaiban is. Ezt elősegítve indult el gépészmérnöki tanulmányokat folytató hallgatók számára mérnök gyakornoki programunk.

- A DENSO a fehérvári régió egyik legnagyobb foglalkoztatója. Hányan dolgoznak jelenleg a vállalatnál, hány mérnököt alkalmaznak?
- Jelenleg közel 5000 főt foglalkoztatunk a székesfehérvári gyárban. Közülük 139-en mérnökök, akik alapvetően folyamatmérnökségi és minőségbiztosítási területeken dolgoznak.

- Gyártanak befecskendezőket dízel- és benzines autókhoz is. Európában még tartja magát a dízel, de világszerte a benzines áll nyerésre. Fel vannak készülve egy esetleges termékstruktúra-változásra?
- Termékpalettánk tudatos bővítésére folyamatosan nagy hangsúlyt fektetünk. Az elmúlt időszakban például több, az anyavállalatunknál gyártott terméket vezettünk be a gyártásba Székesfehérváron. Emellett természetesen törekszünk arra is, hogy új vevőket szerezzünk, akik további piaci lehetőségeket nyitnak meg számunkra. Figyelmet fordítunk arra, hogy az újabb termékeink (szenzorok, rendszervezérlő egységek), illetve az újabb vevőink révén egyre kisebb mértékben függjünk kizárólag az európai autóipar gazdaságától és megteremtsük az eladási egyensúlyt a dízel és a benzines üzletágaink között. Újabb gazdasági kapcsolataink révén az általunk gyártott termékeket Észak-Amerikában, Brazíliában, Mexikóban, Kínában, Thaiföldön és természetesen Japánban értékesítjük Európán kívül. Erre azért is van szükség, mert a feltörekvő országokban az autóipari eladások a válság ellenére is folyamatosan emelkednek.

- Mit gyártanak anyacégüknek, a Toyotának? Szállítanak alkatrészt hibrid-, vagy elektromos autók rendszereihez?
- A Toyota Corporation nem anyacégünk, hanem fő részvényesünk, mivel a DENSO Corporation önálló jogi személyiség. A székesfehérvári telephelyünkről nem szállítunk alkatrészeket sem hibrid, sem elektromos autók rendszereihez, viszont szinte minden egyes, a termékpalettánkon megtalálható terméket szállítjuk a Toyotának is.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink