Techtogether Ez igen: ilyen motort építenek a szegedi természettudósok

Ez igen: ilyen motort építenek a szegedi természettudósok

Pardavi Mariann | 2016.02.23 11:01

Ez igen: ilyen motort építenek a szegedi természettudósok

Teljesen megszokott, hogy egy járműépítő csapatban több szakma hallgatója keveredjen, ám a Szegedi Tudományegyetem FS-teame kilóg a sorból keresztben-hosszában. Egészen sajátosan értelmezik ugyanis a vegyes csapat fogalmát. Járművüket saját tervezésű motor hajtja, az erőforráson az egyetem összes karának hallgatója dolgozhatott: a gépészmérnökök mellett fogorvosok, zenészek és földrajz szakosok is. A következő magyar FS versenyen derül ki, kihívás volt-e ilyen feltételek mellett belevágni a versenybe, vagy egyenlő a lehetetlennel. Czira Gábor csapatfőnökkel latolgattuk az esélyeket.

– A hallgatói csapatok általában nagyon sokszínűek: mérnökök, marketingesek, tervezők alkotják a teameket főként. Nálatok, az SZTE Motorsportra pedig végképp igaz a sokszínű jelző.
– A csapatvezetés három tagból áll: Mokri Dóra alkalmazott matematika szakos, Grósz András vegyész szakos, jómagam pedig anyagmérnök szakos vagyok. Csapatunk az állandó tagokkal együtt 6-8 fősre bővült, ehhez jön a kurzust felvevők változó száma. Ez egy félévente meghirdetett előadássorozat, aminek keretében már mintegy160 hallgató került legalább egy félév erejéig aktív megvalósítójává a jármű körül felmerülő feladatoknak. Így akad köztünk matematikus, vegyész, anyagmérnök, informatikus, fizikus, és persze gépészmérnök is. Az összetétel persze folyamatosan változik, félévente más és más. Előfordult már, hogy földrajz szakos, fogorvos vagy épp zenész vette fel a kurzust. A legígéretesebb pilótánk például egy gyógyszerész-hallgató hölgy.

– Mindezek fényében pedig különösen figyelemre méltó, hogy saját motorral álltok rajthoz nyáron. Mi adja a különlegességét?
– A csapat 2012. január 3-án alakult rektori támogatással és már abban az évben megjelentünk az FSH versenyen, mint kiállító csapat. Ekkor mutattuk be az egyedi kialakítású motorunk koncepcióját egy kézzel fogható motor formájában. Azóta minden elemén módosítottunk és elmondhatjuk, így már az összes alkatrészét magunk terveztük és gyártjuk, illetve gyártatjuk, ami igen ritka a Formula Student mezőnyében. A motor egy eddig nem használt koncepcióra épül, melyet szabadalommal védettünk le. Ennek lényege, hogy a lengőtömegek a boxerhez hasonlóan kiegyenlítődnek a főtengely geometriája miatt, viszont a motor kompaktsága egy 180°-os V8-as motoré, mivel a hajtórúdcsapokon – a V motorhoz hasonlóan – két hajtórúd kap helyet. Ezzel jelentős tömeget takarítunk meg a mozgó alkatrészeken.

– Mire képes az erőforrás?
– A motor egy 603 cm3-es, 8 hengeres 32 szelepes belsőégésű erőforrás, amelyet E85-ös üzemanyagra terveztünk. Maximális teljesítménye ~120LE/~18200-as percenkénti fordulaton, ezzel mintegy körülbelül 30LE-vel meghaladva az élmezőny teljesítményét. Legnagyobb fordulatszáma 21000 fordulat/perc. Az indításkész aggregát szerelt súlya – ami tartalmazza többek között a motort, váltót, differenciálművet, hűtőket, elektronikát – 37 kg. Így a motor megközelítőleg 50 kilogrammal könnyebb a versenytársak által használt átalakított 4 hengeres motorkerékpár motoroknál. Az egyedi megoldásoknak, ötleteknek és a felhasznált anyagoknak köszönhetően a versenykész jármű tömege körülbelül 130kg, amivel a mezőny legkönnyebbjei közé kerül. Először a magyar FS versenyen állunk rajthoz.

– Elsőversenyes, kezdő csapatok a könnyebb utat választják, és kereskedelemben kapható alkatrészekből építik össze járművüket. Ezzel szemben ti rengeteg pénzt és még több időt fordítotok fejlesztésre. Miért így döntöttetek?
– Mint tudományegyetem és természettudományi kar, elviekben nem elvárható a kiemelkedő szereplés. Mivel nem a mérnöki karról, hanem a természettudományi és informatikai karról indult a kezdeményezésünk egy FS csapat szervezésére, a sikerhez olyan műszaki alkotást kell létrehoznunk, ami megmutatja, hogy a mérnöki látásmód megjelenik más tudományágakban, és a kompetenciát jól kiaknázva, az egyetem hallgatói felvehetik a versenyt a műszaki egyetemek hallgatóival. Természetesen a többféle látásmód közötti eltérés nagy kihívást támaszt, mivel nálunk nem csak gépészmérnökök vannak, hanem matematikusok, vegyészek, fizikusok, különböző nem-gépész mérnökök és így tovább, akik teljesen más szemlélettel látják a világot és így a benne felmerülő problémákat, ezért a megoldásaik is eltérnek. Egyszerűbbnek láttuk direkt a szabálykönyvre építeni a teljes járművet, mely a motort is magában foglalja. Igyekszünk a leginnovatívabb autót megépíteni, a leginkább kiforrott konstrukciót, letisztult, jól átgondolt tervet elkészíteni és azt véghezvinni. Valamint egy ilyen nagy horderejű projekt végrehajtása segít saját határaink megismerésében is.

– Miért az Formula Student versenyre esett a választásotok?
– Úgy gondolom, a valós élethez és a komoly versenycsapatban végzett szereléshez az FS áll a legközelebb és ez adja a legnagyobb mérnöki szabadságot. Nagyon inspiráló számunkra, hogy az egyetemi tanulmányok mellett bepillantást nyerhetünk számunka izgalmas területek mindennapjaiba. Az FS versenyek egyik legnagyobb előnye, hogy műszaki érdeklődésű fiataloknak ad útmutatást, akár a csapatépítés, a közös ötletelések, a munkamegosztás, az üzleti élet területén. Ez az a platform, ahol a tehetséges hallgatók kiugrási lehetőséget kapnak, hiszen rendkívüli mérnöki kihívás, mely szabad kezet ad a gondolkodásnak és a műszaki megoldásoknak. Szerettem volna valami kiemelkedőt alkotni, és ebben partnerre találtam a TTIK AKKT vezetésben, dr. Kukovecz Ákos és dr. Kónya Zoltán, akik felkarolták a kezdődő projektet és azóta is segítik a csapatot a munkában. Programozásban, informatikai, szoftveres, telemetriai valamint matematikai kérdésekben dr. Makay Géza, a TTIK Matematikai Tanszékcsoport egyetemi docense segít, és ő az, aki az ehhez kapcsolódó részleg hallgatóit koordinálja.

– Nem túlzás azt állítani, nem Szegeden van a magyar járműipar ütőere. Ennek ellenére mégis jópár céget tudtatok magatok mögé állítani. Milyen vállalkozásokat győztetek meg?
– Szeged térsége ipari fejlettségben sajnos jelentősen alulmúlja az országos átlagot, nem beszélve a fővárosi és a nyugati régióról, ahonnan legfőbb versenytársaink érkeznek. Az Európa vezető egyetemeiről érkező versenyzőkről nem is beszélve, hisz hozzánk képest szinte korlátlan anyagi és technológiai lehetőségekkel bírnak. Ennek ellenére a megkeresett cégek, nem anyagiakkal ugyan, de támogatták a projektet és nagyra tartották műszaki megoldásainkat, elszántságunkat. A Barabás Kft. a hajtórudak gyártásában segített, az Elcometal prototípust gyártott az általunk tervezett csavarokból, a V&Sz Bt. sorozatgyártotta azokat, a Vémű Kft. a hengerfej teljes átalakításával, a forgattyúsház, valamint főtengely gyártásával volt segítségünkre, a Mapet Kft. a forgattyúsház-váltóház gyártásával járult hozzá a munkánkhoz, a Spezial-Form a főtengely legyártásával és műanyag fröccsöntéssel segített, a First-Tech pedig az alapanyag darabolásával. Emellett pedig több kisebb cég támogatott kedvezményes áru gyártásával.

– Hogy állnak a fejlesztések? Min dolgoztok jelenleg?
– Tavaszra tervezünk egy bemutatót, ennek keretében a versenyautóba kerülő motort szeretnénk nagyközönség előtt bemutatni. Jelenleg a váz gyártása zajlik, illetve várjuk a gyártásba leadott alkatrészek elkészülését. A további megtervezett alkatrészekhez keresünk gyártókapacitást. A kiszolgáló egységek és a telemetriai rendszer azok a területek, amiben még elmaradásunk van. Idő függvényében módosítunk továbbá a szerelvények kivitelezésén, például szeretnénk egyszerűbb kipufogót kialakítani.

Kiemelt Partnereink