Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Áttörést ért el a Siemens
2024.04.26 06:24Rangos díjat nyert el a Schunk
2024.04.26 04:20Új logisztikai komplexumot épített a Gebrüder Weiss
2024.04.25 17:17Számos újítással készül az idei szezonra a BME Formula Racing Team
2024.04.25 16:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Úthasználati díj Magyarországon: több ezer milliárd forint a tét
– A településeken átvezető 86-os főút bedugul a kamionoktól, ez megszűnne, ha drágább lenne itt autózni, mint a határ túloldalán az osztrák A2 autópályán – hangzott el egy szerdai, úthasználati díjjal foglalkozó konferencián.
A közúti közlekedési törvény ma is lehetővé teszi az időarányos úthasználati díj és a kilométerarányos útdíj szedését is, de jobb lenne külön törvényben szabályozni a közutak használatának a díját - mondta Bendik Gábor ügyvéd a Közlekedéstudományi Egyesület és a Levegő Munkacsoport által rendezett konferencián szerdán Budapesten.
Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke felvetette, hogy a használati díj függjön az úton megtett kilométertől, a jármű tömegétől, továbbá annak környezetvédelmi besorolásától. Javaslata szerint kezdetben minden úton legyen azonos a díj, majd később lehet differenciálni. Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport munkatársa reálisnak tartotta, hogy az autópálya használata olcsóbb legyen, mint más úté.
Miniszteri rendelet 2007 óta engedi Magyarországon is az elektronikus útdíj szedést. Az uniós euro-matrica irányelv csak az európai főútvonalakra teszi kötelezővé az elektronikus útdíj szedést, viszont ahány ország, annyi rendszert alkalmaz. Az egyik felszólaló utalt arra, hogy a kamionos lassan nem fér el a fülkében a sok útdíj-fizető kütyütől.
Javaslatként hangzott el az, hogy az útdíjat lehetne mérni a tachográffal, csak egy külön szoftvert kellene kidolgozni. Több előadó és felszólaló is boncolgatta azt a problémát, hogy mennyi legyen az útdíj. Például a településeken átvezető 86-os főút bedugul a kamionoktól, ez megszűnne, ha drágább lenne itt autózni, mint a határ túloldalán az osztrák A2 autópályán. Lukács András levezette, hogy az állam tonna-kilométerenként 21 forint támogatást ad a közúti teherszállításra. A használat díjának legalább ennyinek kellene lennie.
Egy másik felvetés az volt, hogy 1992-ben a kormány 3 forintot kért kilométerenként a külföldi teherautósoktól. A nemzetközi tiltakozás a díjat megszüntette, pedig napjainkig 3120 milliárd forinthoz jutott volna az állam, sőt 2 százalékos kamattal számolva a kiesett bevétel meghaladja az 5 ezer milliárd forintot.