Szolgáltatók Alig van hazai fejlesztés a magyar autóiparban - interjú Barsiné Pataky Etelkával

Alig van hazai fejlesztés a magyar autóiparban - interjú Barsiné Pataky Etelkával

autopro.hu | 2014.01.06 09:58

Alig van hazai fejlesztés a magyar autóiparban - interjú Barsiné Pataky Etelkával

Barsiné Pataky Etelkával, a Magyar Mérnöki Kamara elnökével a járműipari mérnökök, illetve a kamara helyzetéről beszélgettünk.

Hirdetés

A kamarának hány tagja van és melyek a fő feladatai?
- A Magyar Mérnöki Kamara csaknem 19 ezer tagot számlál, nyilvántartott mérnökök száma pedig további 13 ezer. Az elmúlt évtizedekben a mérnöktársadalom legerősebb szakmai önkormányzatát építettük fel, amely független, saját önigazgatással rendelkezik. Kiemelt feladataink közé tartozik, hogy értéket és új ismereteket adó képzésekkel szólítsuk meg kollégáinkat, a fiataloknak pedig átadjuk tudásunkat, és érdekelté tegyük őket a saját szakmai önkormányzatuk alakításában.

Barsiné Pataky Etelka

A hazai és a nemzetközi gazdaság igényli a minőségi mérnöki munkát. Szakmai tagozataink dolgoznak a tanúsítás, a minősítés megfelelő módozatain. Elindítottuk a Mérnök Vállalkozói Kollégiumot azzal a céllal, hogy támogassuk a különböző mérnöki vállalkozások működését, exportpiaci pozícióit, valamint szervezeti és együttműködési formáinak fejlesztését. A pénzügyi-gazdasági válság éveiben különösen fontos feladatunknak tekintettük a mérnöki tevékenységek megbecsültségét, elismertségének támogatását mind a közszférában, mind a magánszférában. Ennek egyik módja az újfajta partnerség kialakítása az állami és önkormányzati beruházókkal, megrendelőkkel. Felelősségünk van az európai uniós források hasznos elköltésében, értékteremtő beruházások, fejlesztések megtervezésével.

Milyen szerepet játszanak a hazai autóipari cégek életében a magyar mérnökök?
- A gépészmérnöki szakterület után jelenleg is jelentős érdeklődés van a középiskolások körében. Ennek oka - annak ellenére, hogy e karokon nem könnyű diplomát szerezni - egyrészt az, hogy az autó mindig vonzotta az ifjúságot, másrészt a végzett gépészmérnökök minden nehézség nélkül el tudnak ma helyezkedni Magyarországon.

Sok magyar mérnök megy külföldre dolgozni?
- A végzős mérnökhallgatók körében jelentős téma a külföldi elhelyezkedés lehetősége. Divat most erről beszélni. A gyakorlat viszont az, hogy a gépészmérnöki területen elhanyagolható azok száma, akik külföldön keresik és találják meg a boldogulás útját.

Barsiné Pataky Etelka egyetemi tanulmányait a Budapesti Műszaki Egyetem Építőipari és Közlekedésmérnöki Karán végezte 1959-1964 között, majd urbanisztikai szakmérnöki diplomát szerzett 1980-ban. 1964-1990 között projektvezetőként a Buváti munkatársa volt. 1991-ben a Mérnöki Kamara alelnöke lett. 2009 óta a Magyar Mérnöki Kamara elnöke.

A mérnökképzés mennyire segíti a hazánkban működő autógyárakat?
- Mind a győri Audi, mind a kecskeméti Mercedes mellett létezik olyan felsőoktatási intézmény, amely vonzza és segíti az autóipari együttműködést és - más hazai egyetem és főiskolák mellett - biztosítja az autóipari mérnökképzést.

Milyen irányba lehetne előrelépni?
- Az autóipar területén bőségesen akadnak hazai beszállítók, amelyek jól működnek, de elsősorban részegységek gyártásával foglalkoznak, általában megadott tervek alapján. Kifejezetten autóipari mérnökirodákról nincsen tudomásunk. Efféle fejlesztőműhelyekre nincs is igényük az autógyáraknak. Pillanatnyilag az autóiparban magyar fejlesztés sincs, az autógyártók „összeszerelő üzemként" tartják fenn a magyarországi gyáraikat. Abban az irányban kell előrelépni, hogy a nagy múltú magyarországi motor- és járműfejlesztés teret nyerjen, és ne csak szűk területen, kutatási szinten működjön. Ilyen kutatóhelyek vannak Magyarországon, de ezek szélesebb alkalmazása és magyarországi gyártásba vonása lehetne a közeljövő egyik fontos előrelépése.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink