Techtogether Szilasi Péter Tamás: itthon is sikeres karrier vár a fiatalokra

Szilasi Péter Tamás: itthon is sikeres karrier vár a fiatalokra

Gégény István | 2014.03.10 09:09

Szilasi Péter Tamás: itthon is sikeres karrier vár a fiatalokra

Megállítható-e a jövő szakembereinek külföldre vándorlása? Honnan lesz utánpótlása a mérnökhiánnyal küzdő magyar járműiparnak? Erről beszélgettünk a Széchenyi István Egyetem rektori tanácsadójával.

Szilasi Péter Tamás

– A közelmúltban zárult le a felsőoktatási felvételi jelentkezések időszaka. A tájékoztatási időszakban előtérbe került a Győri Járműipari Életpályamodell fogalma, amely napjainkra szinte intézménnyé nőtte ki magát. Mi a célja ennek a kezdeményezésnek?
– Örülök, hogy helyesen használta a kifejezést, így ugyanis egyértelmű, hogy nem csupán mérnöki életpályáról beszélünk! A koncepció alapját az az ipari, gazdasági környezet adja, amely Győrben, illetve a régióban kialakult, s ma is folyamatosan fejlődik. Egy gazdaság működéséhez nagy számú jól képzett szakemberre van szükség, az igények felölelik a műszaki, gazdasági, jogi tudományterületeket egyaránt. Egyáltalán nem a véletlen műve, hogy ennek mentén alakult ki napjainkra a győri Széchenyi István Egyetem profilja. Mintegy 5-6 éve kezdtek el közösen gondolkodni a térség meghatározó intézményei arról, hogy miként tudnának közösen, minél hatékonyabban részt venni a régió gazdaságának fejlesztésében. Ennek az összefogásnak az egyik zászlóshajója Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata, a másik főszereplő értelemszerűen a Széchenyi István Egyetem, a harmadik társ pedig valójában egy széles közösség, az itt tevékenykedő, elkötelezett ipari szereplők csoportja. Kétségkívül az Audi Hungaria nevesíthető elsődlegesen, ám mellettük egyre több vállalat csatlakozik a folyamatba. Meg kell említenem a megyei kereskedelmi és iparkamara aktív szerepvállalását is.

– Az egyre ismertebb mottó szerint a jövő Győrben épül. Ez lenne a fő üzenet?
– Az együttműködő felek 2011-től már láttatni is akarták a közös tevékenységet, ennek egyik elemeként ugyanazt az imént említett szlogent használja a város vezetése, az egyetemünk és az Audi helyi gyára. Valóban, azt láthatjuk, hogy Győr dinamikusan fejlődik, s nem csupán ipari szempontból. Talán kevésbé látványos, ám annál fontosabb tényező a város vezetésének intenzív, következetes oktatáspolitikája, amely a hiányszakmák felé tereli a fiatalokat. Az idő máris, néhány éven belül igazolta a törekvés helyességét. Az egész életpálya-koncepciót az a felismerés alapozza meg, hogy nem elég egyetemista korban elkezdeni, támogatni a szakmai orientációt. A kulcsszó: amint lehet. Amint lehet, el kell kezdeni a jövő építését, a lehetőségek felkínálást. Ez a küldetése annak az interaktív kiállítási központnak, a Mobilisnek is, amelynek rektori tanácsadói feladatköröm mellett ügyvezetője vagyok. Ebben a tudományos játszóházban élményszerűen szólítjuk meg a fiatalokat, leginkább az általános iskolásokat. A járműiparban nagy a verseny, ahol emberből van a legnagyobb hiány, ezt szeretnék pótolni, az igényeket kielégíteni. Épp ezért a helyi munkaügyi központtal is aktív kapcsolatot építettünk ki, hiszen látható, hogy a lokális munkaerőpiac szinte szívja a kiművelt emberfőket.

– Nem csupán a helyi piac bír elszívó hatással, hiszen érzékelhetően erősödik a külföldi tanulmányok és munkavállalás iránti kedv. Ez ellen akarnak-e, tudnak-e tenni a győri járműipari életpálya szorgalmazói?
– Tény, hogy a közgondolkodásban benne van a nemzetközi mobilitás, ami akár veszélyes is lehet, amennyiben dacos hozzáállásból fakad. Ezzel a tendenciával szemben egyfajta fékező szerepet szeretnénk betölteni, intenzív, vonzó üzenetet megfogalmazva. Állj, mi itt vagyunk, számolj velünk, tervezz velünk! A számok is azt mutatják, hogy tényleg biztos jövőt kínál Győr az itt élőknek, a nálunk letelepedőknek. Jelenleg 3,5-3,8 százalék közötti a munkanélküliség, ráadásul további mennyiségi és minőségi fejlődés vár a térségre.

A rektori tanácsadó szerint amint lehet, el kell kezdeni a jövő építését

– Mennyire tud példaértékű lenni a győri modell, alkalmazható-e a koncepció más régiókban is?
– A tapasztalatok azt mutatják, hogy már eddig is merítettek a példánkból más városok. Amíg 2011-ben még csak a mi életpálya-modellünk jelent meg az Autótechnika kiállításon, 2013-ban már három ilyen modellel ismerkedhettek meg az érdeklődők az immár Automotive Hungary névre hallgató járműipari seregszemlén. Egyértelműen érezhető a hatásunk a kecskeméti, szintén járműipari törekvések fejlődését illetően, de ugyanez elmondható a Szombathely-Zalaegerszeg-Nagykanizsa térséget illetően. Persze leginkább kölcsönhatásról érdemes beszélnünk, hiszen odafigyelünk egymásra.

– Hogyan tovább, győri járműipari életpálya?
– Terveink szerint hamarosan, még a tavasz folyamán megfogalmazásra és a nyilvánosság előtt aláírásra kerül az a deklaráció, amelyben minden érintett szervezet elkötelezi magát a modell minél hatékonyabb megvalósítása, további fejlesztése mellett. Nem kérdés, hogy szükség van az együttműködésre: ezen a közösen megkezdett, máris eredményeket hozó úton kívánunk tovább haladni.

Kiemelt Partnereink