Archív Roncsautóprogram húzta a német értékesítést 2009-ben

Roncsautóprogram húzta a német értékesítést 2009-ben

MTI | 2010.01.01 17:42

Roncsautóprogram húzta a német értékesítést 2009-ben

A német autóipar sokkal jobb állapotban érte meg az év végét, mint az a vállalati vezetők egy évvel ezelőtt remélték, sőt a belföldi értékesítés hétéves csúcsot dönthet. A Volkswagen a legjobb úton halad egy rekordév felé, a BMW a válság ellenére is nyereséges, a Daimler pedig milliárdos veszteségek után már növekedési pályára lépett. Egyedül a Porsche jutott szomorú sorsra: betagozódik a Volkswagen konszern márkái sorába.

Hirdetés

VW-torony Németországban.
VW-torony Németországban.
Az autógyártók azonban nem igazán saját erőből, sokkal inkább állami támogatással vészelték át a krízist. A legnagyobb segítség a „roncsprémium” volt. A német kormány 5 milliárd eurót fordított arra, hogy 2500 euróval honorálja mindegy egyes használt autó lecserélését újra. Ez pusztán számszakilag kétmillió új autót jelent.

Segített az is, hogy a kormány bővítette a rövidített munkaidő alkalmazhatóságának futamidejét, aminek köszönhetően az iparág megtakaríthatta a tömeges elbocsátások magas költségeit. Nem volt elhanyagolható tényező az sem, hogy Franciaország, Kína és az Egyesült Államok is támogatta valamilyen formában az új autók értékesítését, ami a német márkák iránti keresletet is növelte.

Az év első 11 hónapjában Nyugat-Európában 12,6 millió új autót értékesítettek, egy százalékkal kevesebbet, mint tavaly január-novemberben. Kínában az újonnan üzembe helyezett autók száma 44 százalékkal 7,4 millióra szökött fel, de India és Brazília is jelentős mértékű növekedést ért el. A világpiaci forgalom szakértői becslések szerint 5 százalékkal csökkent a 2009-es évben, leginkább az Egyesült Államokbeli és a kelet-európai kereslet zuhanása miatt.

A német belföldi piac ezzel szemben hétéves csúcs felé közelít: 3,8 millió lehet a végleges értékesítési szám, magasabb a 2002-es 3,76 milliónál. A Volkswagen olcsóbb modelljeinek köszönhetően ebből nagyobb hasznot tud húzni, mint a BMW vagy a Mercedes.

A VW-csoport 10. márkája lett a legendás Porsche.
A VW-csoport 10. márkája lett a legendás Porsche.

Egyértelmű, hogy a wolfsburgiak lettek a 2009-es év nyertesei. A Porsche fenyegető átvételi kísérletét a pénzügyi krízisnek köszönhetően sikerült visszájára fordítaniuk. Magas eladósodottsága miatt a Porsche felett összecsaptak a hullámok, a csődtől csak a Volkswagen mentette meg, így aztán a Seat és a Skoda mellett a VW konszern tízedik márkájaként kecmereghetett csak ki a válságból. Az értékesítési darabszámot tekintve, várhatóan 6,27 millióval a VW újabb rekordév elé néz eddigi legjobb éve, 2008 után.

A BMW nyereséges.
A BMW nyereséges.
A BMW és a Daimler ilyesmivel nem büszkélkedhet. Mindkét luxusmárkánál rövidített munkaidő és költségcsökkentési programok jegyében telt el az év. A Daimler milliárdos veszteséget szenvedett el, míg a BMW szerény nyereséget mutathat fel. Mindkét vállalat a gazdasági fellendülés beindulására, ezzel párhuzamosan a szolgálati autók iránt emelkedő keresletre alapozza növekedési stratégiáját.

A 2010-es előrejelzések eltérő képet mutatnak. A VDA német autóipari szakmai szervezet becslése szerint miközben a világpiac 1-3 százalékkal bővülhet, Németországban meredeken visszaeshet a forgalom, csupán 2,75-3,0 millió új autó forgalomba helyezésére lehet számítani, egymillióval kevesebbre mint az idén. Ez a roncsprémium miatt előrehozott vásárlásoknak tudható be.

Kiemelt Partnereink