Intralogisztika: Multi-Carrier-System MCS, a rugalmas szállítás

Szerző: autopro.hu | 2016.03.21. 14:16

Ma több ezer parfümös flakont megtölteni és csomagolni, holnap néhány krémes tubussal tenni ugyanezt, holnapután 1-es tételnagyságban dolgozni – mindezt egyetlen berendezésen. Hogy ez miként lehetséges, azt a Festo és a Siemens közös projektje, a Multi Carrier System MCS® mutatja be, amely az Optima egyik töltő- és csomagológépén valósult meg.

Vége azoknak az időknek, amikor egy gyártósoron nap mint nap ugyanazt a terméket kellett előállítani nagy darabszámban. A termék- és csomagolási változatok nagy száma, az egyre rövidülő termékélettartamok, valamint a csomagolás individualizálódása felé mutató trendek komoly kihívást jelentenek a töltő- és csomagológépek gyártói és azok végfelhasználói számára. A Multi Carrier System most megoldást kínál nekik a nagyobb fokú rugalmasság és versenyképesség elérésében.

Formátumbeállítás gombnyomásra: a Multi Carrier System erre is képes

Útra készen az Ipar 4.0 felé

A Multi Carrier System már ma több, az Ipar 4.0 szempontjából lényeges tulajdonsággal bír. Idetartozik egyebek mellett a gazdaságos gyártást szolgáló, különösen rugalmas elektromechanikus felépítés, az 1-es tételnagyság lehetősége, valamint a munkadarabtartók és hajtások decentrális érzékelési rendszere és intelligenciája. Maga a szimuláció és annak egy virtuális ikertestvére teljes egészében elő van készítve egy későbbi, a rendszerméretezést és -optimalizálást segítő elrendezésre és kivitelre. Már a szimulációból is generálhatók programadatok.

Maximális rugalmasság

A berendezésben a feltöltendő tartályok – palackok, dobozok vagy flakonok – egyenként haladnak több formátummal is használható, egyedileg vezérelhető kocsikon. Az önjáró kocsikat lineáris motorok hajtják. A torlódások megakadályozására a kocsik a csoportosuló viselkedés szabályai szerint mozognak a gépben a folyamattal szinkronban – külön-külön vagy csoportokban. A Multi Carrier rendszer szabadon és zökkenőmentesen húzza be és adja ki a kocsikat. A rendszer rendkívül egyszerűen kapcsolódik a meglévő intralogisztikához. A kocsik egymástól függetlenül gyorsíthatók, késleltethetők és szabadon pozicionálhatók. Az integrált RFID chipeknek köszönhetően magukban hordoznak minden olyan információt, amelyre a gépnek a végtermék előállításához szüksége van. Ily módon iparilag lehetővé válik az egyedi gyártás.

Közösségi projekt: az Optima töltő- és csomagológépe

Formátumbeállítás gombnyomásra

Az Optima csomagológépe három modulból áll: töltés, lezárás és lézerezés. A moduláris gépfelépítés rugalmas szállítást követel meg: A gép járó szállítórendszer mellett hat palackot képes feltölteni, majd ezek közül kettőt tud egyszerre lezárni. Ezek a lépések a kocsik kettes csoportosítását teszik szükségessé a torlódásmentes gyártás biztosításához. Az egyedi lézeres feliratozáshoz a berendezés különálló kocsikat igényel – amelyek a Multi Carrier rendszerrel könnyedén feltölthetők.

Végtelenül sok lehetőség

A Multi Carrier System legnagyobb sebessége 3 m/s, és akár 40 m/s² gyorsulást is képes elérni – teljesen lökésmentesen és precízen. A rövidebb átszerelési idő, valamint a kisebb mértékű kopás és a jó tisztíthatóság miatt lecsökkent karbantartási költségek szintén a sokoldalú új szállítórendszer mellett szólnak.

A Multi Carrier System alkalmazási lehetőségei szinte korlátlanok, számos ágazat számos termékéhez kiaknázhatók. Idetartozik például a kozmetikai ipar a maga igen nagyszámú termékváltozatával, a gyors szezonális változások által jellemzett élelmiszer- és élvezeticikk-gyártás vagy a végfelhasználók által online konfigurátorok segítségével megrendelt egyedi termékek gyártása. 

– A Multi Carrier System három jövőbeli trendre épít: 1-es tételnagyság mint alapkövetelmény, a szoftverek rugalmassága és intelligens, ön¬ál¬lóan tanuló gépek – mondta Rainer Feuchter, az Optima ügyvezetője.

(x)