Gyártók VW-botrány: lemondott Martin Winterkorn

VW-botrány: lemondott Martin Winterkorn

autopro.hu/B.Cs. | 2015.09.23 17:29

VW-botrány: lemondott Martin Winterkorn

Lemondott a dízelbotrány miatt a Volkswagen első embere, a magyar felmenőkkel büszkélkedő Martin Winterkorn.

A vállalatvezető, akit jövő héten Budapestre vártak egy előadásra, közleményben tudatta a nyilvánossággal, a részvényesekkel és a dolgozókkal, hogy a kirobbant botrány felelőseként távozik a cég éléről. A Volkswagen első embereként a vállalat érdekeit figyelembevéve hozta meg döntését.

Véget ért egy fontos korszak a Volkswagennél

A 68 éves Martin Winterkorn sorsáról pénteken döntöttek volna, a pletykák szerint felszólították volna, hogy mondjon le. A Volkswagen mélyrepülésben van, 35 százalékot estek hétfő óta a részvényei, több éves nyereségét veszítette el, illetve fogja még elveszíteni, ha beindul a kártérítési gépezet.

A Magyarországot nagyon kedvelő Winterkorn lépésével megelőzte, hogy kirúgják, ugyanis a VW igazgatótanácsának elnöksége - a konszern legfelsőbb vezetőiből és a nagyrészvényesek képviselőiből álló öt tagú grémium - délelőtt óta Wolfsburgban zárt ajtók mögött tárgyal, hogy ajánlást tegyen az igazgatótanács pénteki ülésére. Biztosnak tűnik, hogy lesznek még személyi felelősök az ügyben, a napokban több vezetőt is kirúghatnak a Volkswagen-csoportnál.

Winterkorn 2007-ben vette át a VW-konszern vezetését és megvalósította azt a célt, hogy a német csoport legyen a világ első számú autógyártója. A legjobban fizetett német üzletembernek sok nehéz pillanatot kellett átélnie az elmúlt közel egy évtizedben, megvívott olyan vezetőkkel, mint Bern Pischetsrieder, Wendelin Wiedeking, majd Ferdinand Piechet is legyűrte. Amerika azonban nagy falat volt számára.

A bukás előzményei

A VW presztízsének egyelőre beláthatatlan kárt okozott a dízelüzemű autók károsanyag kibocsátásának manipulálása. A Neue Zürcher Zeitung szerdai számában azt írta: nyílt titok, hogy a gyártók által megadott fogyasztási és emissziós értékeket csak laboratóriumi körülmények között lehet elérni. El lehet várni, hogy a gyártók végre valóságosabb számokat adjanak meg, de a felügyeleti hatóságoktól is elvárható, hogy reálisabb határértékeket szabjanak meg - írja a lap. A német ipari szövetségek sorra adtak ki a VW manipulációját elítélő nyilatkozatokat, miközben a tények teljes körű feltárását sürgetik.

A német gépkocsigyártók szövetsége szerdán "megütközését" fejezte ki amiatt, hogy a VW az Egyesült Államokban áthágta az emissziós tesztekre vonatkozó szabályokat. A VDA, a gyártókat és az autóipari beszállítókat tömörítő szervezet, amelynek maga a VW is tagja, hangsúlyozza, hogy nem elfogadható egy speciális szoftver visszaélés-szerű használata, és a körülményeket teljes mélységükben fel kell deríteni. A VDA kiemeli, hogy a közúti közlekedésben az emissziós értékek jelentékenyen ingadoznak, és többek közt a vezetési stílustól is függenek. Ezért a próbapadon kimutatott emissziós értékektől való eltérés fizikai okokból is elkerülhetetlen és igazolható.

Az ACEA, az európai autógyártók szövetsége szerdán közölte: támogatja, hogy olyan teszteljárásokat vezessenek be, amelyek nem laboratóriumi körülmények között, hanem normál üzemmódban mérik az emissziós értékeket. Az EU-nak sürgősen ki kell dolgoznia a megfelelő szabályokat - hangsúlyozza az ACEA. Közölték: "nagyon komolyan veszi" az amerikai piacon elkövetett hamisítást, de hangsúlyozta: elszigetelt esetről lehet szó, nincs rá bizonyíték, hogy az ügy az egész iparágat érintené.

A német kereskedelmi és ipari szövetségek elítélik a manipulációt és az ügy gyors és teljes tisztázását kívánják, nehogy a német ipar egészének presztízse károsodjon. Ulrich Grillo, a német gyáriparosok szövetségének (BDI) elnöke üdvözölte, hogy a VW független szakértőket bízott meg a vizsgálattal.

Az Európai Bizottság képviselője az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága előtt hangsúlyozta: egyelőre nem lehet megmondani, hogy az Európában futó VW-gépkocsikat manipulálták-e. Az EU bizottsága a következő napokban össze kívánja hívni a tagországok felügyeleti szerveit, hogy megvitassák, megfelelő-e a jelenlegi ellenőrzési rendszer.

Az olasz környezetvédelmi miniszter szerdán azt közölte: leállítják a VW-járművek árusítását, ha kiderül, hogy a botrány az Olaszországban értékesített autókat is érinti. Hozzátette: a történtek után felül kell vizsgálni a károsanyag-kibocsátás egész európai ellenőrzési rendszerét és az eddig megjelentetett környezeti adatok helyességét is. Az olasz fogyasztóvédők nem zárták ki az olasz VW-tulajdonosok esetleges csoportos kártérítési követelését sem.

A cseh közlekedési minisztérium is vizsgálatot indított a Volkswagen (VW) autógyárral együtt annak kiderítésére, hány, a VW-csoporthoz tartozó márkájú autó lehet érintett Csehországban a károsanyag-kibocsátási botrányban.

Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter szerdán elítélte "az állam és az adófizetők meglopását" annak kapcsán, hogy kiderült, a Volkswagen (VW) autógyár csalt bizonyos modelljei károsanyag-kibocsátását illetően. "Ez az állam és az adófizetők meglopásának egy formája" - fogalmazott a tárcavezető a szerdai kormányülést követően, emlékeztetve arra, hogy a környezetkímélő gépjárművek után különböző bónuszok és kedvezmények járnak.

A Volkswagen emissziós hamisítási botrányának a hatása már a fémpiacokat is elérte, a platina ára hat és fél éves mélypontra esett szerdán napközben Londonban.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a cégre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A VW amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.

Kiemelt Partnereink