Gyártók Sáros a BMW, vagy pont az ellenkezője?

Sáros a BMW, vagy pont az ellenkezője?

Biró Csongor | 2015.09.24 16:05

Sáros a BMW, vagy pont az ellenkezője?

A VW-botrány komor árnyékot vetett a német autóiparra és benne a prémium gyártókra egyaránt. Vajon ez az árnyék csak Amerikából látszik, vagy Európában is fel kell készülniük védekezésre a németeknek?

Az autógyártók trükköznek a fogyasztási adatokkal – ma már egy óvodás is tudja - , de ezt egyelőre legálisan tehetik, hisz az extrém határértékeket a politikai döntéshozók húzzák meg. A gyártók addig ügyeskednek, hogy új modelljeik bőven teljesítik a normákat – elméletileg. Erről korábban mi is írtunk. Ez nem újdonság. Az, hogy hamis adatokkal és szándékosan félrevezetve a környezetvédelmi hatóságokat, azt hirdette a VW, hogy dízeljei tiszták és kímélik a környezetet, az nagy bűn. De vajon, minden gyártóra rá kell húzni a vizes lepedőt?

A hisztériakeltés ilyen időkben nagy felelőtlenség, ugyanakkor nem mehetünk el olyan információk mellett, amelyek megrengetik a tőzsdéket is. Szeptember elején közölt egy nemzetközi nonprofit környezetvédelmi szervezet Berlinben egy összeállítást, amelyben 10 gyártó (Audi, BMW, Citroen, Hyundai, Mazda, Mercedes-Benz, Opel, Renault, Volvo, Volkswagen) 32 modern, Euro 6-os határértéknek megfelelő kibocsátású dízelmotorral szerelt autómodelljét vizsgálta meg. Több esetben állapították meg a határérték jelentős átlépését a nitrogén-oxid-kibocsátásban. Az Auto Bild német szaklap a holnapi számában részletesen is közli a tesztelés megállapításait. A német sajtóban megjelent előzetes nagy vihart kavart, ami kétségtelen jót tesz az Auto Bild holnapi eladásainak, de nagy kárt okoz például a BMW részvényeseinek (cikkünk megírásakor 5,86 százalékos volt a mínusz).

A lap azt állítja, hogy például négy vizsgált modell esetében jelentősen, minimum 11 szeresen átlépték a határértéket. A Volkswagen Jetta esetében (2.0 TDI, de nem az, amit az amerikai minisztérium, az EPA mért és kifogásolt a botrány kirobbantásakor, hanem az új, Euro 6-os, EA288-as kódjelű erőforrás) 22,61-szeres a túllépés, a Volkswagen Passat 2.0 TDI esetében 11,35-szörös, az Audi A8 3.0 TDI (győri motor) esetében 22,29-szeres, a BMW X3 xDrive20d esetében 11,88-szoros a túllépés. A cikkben, vagy a tanulmányban szó sincs arról, hogy a BMW manipulálta volna az adatokat, vagy csaló szoftvereket alkalmazott volna. Mind a BMW, mind a Daimler szóvivője megerősítette a nap folyamán, hogy autóikban semmiféle, a mérési adatokat befolyásoló eszköz, vagy szoftver nincs.

A több mint nyolcszáz kilométeres teszten, amelynek felét autópályán tettem meg, 6,9 litert fogyasztott átlagban a német lap által elkaszált 190 lóerős BMW X3 xDrive20d - saját mérés; nitrogén-oxid-kibocsátást nem mértem

Az eredeti tanulmány megállapította, hogy az általuk tesztelt autók nitrogén-oxid-kibocsátása átlagosan kétszeresen haladja meg az Euro 6-os határértéket (NEDC-ciklus), a legkirívóbb a közel 15-szörös határérték-túllépés volt (ezzel szemben a német lap 22-szerest is bemutat). A teszteket az ADAC német autóklubbal együtt végezték. Mind a 32 modern dízelautó a kötelezően előírt 80 milligram/kilométeres határérték (Euro 6, NEDC-ciklus) pöfög nitrogén-oxidot a hatályos jogszabályok szerint, ám a 2017-től esedékes új, objektívebb, valósabb mérési ciklusnak csak tízen feleltek meg közülük (WLTC 2.0 ciklus).

Különbség a két laboratóriumi mérés között

NEDC --- WLTC 2.0

Hideg indítás (klíma nélkül) --- hideg indítás (de az ADAC tesztben meleg indítás szerepelt, a motor 90 fokos, a klíma 20 fokra van állítva)

Időtartam: 1180 másodperc --- 1800 másodperc

Táv: 11,03 kilométer --- 23,27 kilométer

Átlagsebesség: 33,6 km/h --- 46,5 km/h (nagy sebességű teszt is)

Maximális sebesség: 120 km/h --- 125,5 km/h Állásidő: 23,7 százalék --- 13 százalék

Az ICCT tesztjében a legnagyobb eltérést egy Volvo mutatta (a 2017-es méréshez viszonyítva) (14,6-szorosan lépte túl a határértéket), a Renault egyik modellje 8,8-szorosan, egy Hyundai modell 6,9-szeresen. A teszt legkedvezőbb eredményét egy BMW modell (összesen 13 BMW-modellt vizsgáltak) érte el, amely 70 százalékkal maradt el az Euro 6-os határérték mögött. Amikor az AutoBild kiemelt egy rossz értéket, nem tette mellé a pozitívat (cikkünk megírásakor nem olvastuk még a teljes német cikket). Ráadásul a tanulmány nem nevezett meg egy konkrét modellt sem, így nem tudni, a német lap mi alapján közölt értékeket. Valószínű, hogy az ADAC Eco teszt mérései adhattak alapot, azonban azok a szervezet honlapján elérhető adatok szerint csak szén-dioxid-kibocsátást tüntetnek fel a kocsik lapján.

Baudouin Denis, a BMW Magyarország ügyvezető igazgatója kérdésünkre nem kommentálta a Volkswagen botrányát, de elmondta, hogy ugyanazon az amerikai vizsgálaton (EPA) teszteltek BMW-ket is, és mindent rendben találtak, így minden egyéb vélemény csak találgatás.

Frissítés:
A BMW közben nyilatkozatot adott ki, hogy nincs birtokában az Auto Bild által felhasznált adatoknak, így nem tud hozzászólni a megállapításaihoz.

Az ügy kirobbanásának másnapján az Auto Bild közölte, hogy félreértették a cikkajánlót, a BMW minden modellje megfelel az Euro 6-os előírásoknak.

Kiemelt Partnereink