Gyártók Mercedes-Benz GLE: benzinmozdony

Mercedes-Benz GLE: benzinmozdony

Biró Csongor | 2016.03.08 08:18

Mercedes-Benz GLE: benzinmozdony

Ha szeretnénk elrugaszkodni a valóságtól és légpárnán a többi közlekedő fölött lebegni, akkor bátran válasszuk a GLE Mercedes a legkisebb benzines motorjával. Ereje lehengerlő, kényelme magasztos, igazi élvezeti eszköz. Felül(ML) a hétköznapokon.

Hirdetés

Hogy néz ki?

Az ML ment a GLE jött, de az összetéveszthetetlen formaterv maradt a tipikus C oszloppal, és a jól variálható, luxuskivitelű belső térrel. Rég láttam ilyen pazar utasteret szabadidő-autóban. Szénszálas műanyagbetétek tarkítják a burkolatot. Az érintőpados irányító felület kissé bonyolultnak tűnik, de kétségkívül látványos. Használata bizonyította, hogy valóban bonyolult, annyira finom mozdulatokkal, érzésekkel kell vezérelni, hogy inkább a hagyományos nyomógombos megoldásokat sírjuk vissza. Szerencsére megmaradtak az ősrégi gombok is, amelyekkel közvetlenül irányíthatjuk a funkciókat. Kissé atavisztikusan mutatnak egy ilyen modern csatahajóban, de most ebben a helyzetben hasznosnak bizonyultak a retró megoldások. Bőrös a műszerfal is, a világos belsőről nyitható, kettős panoráma tetőablak gondoskodik, a kényelmet csúcsra járatták. A kocsi kívül és belül AMG-felszereltséget kapott, így nem kell csodálkoznunk a 30 milliós árcédula láttán. A légrugó természetes, minden terepes funkció is helyet kapott a kocsiban, így nem érezzük magunkat elveszettnek, ha le kell térnünk a műútról. Olyan üzletemberek ideális autója, akik gyakran járnak vadászni, vállalataik egyébként vállalhatatlan minőségű utak mentén terülnek el, szeretik a szabadidős tevékenységeket, azaz valóban kihasználják a GLE terepképességeit és nem csak a luxusában fürdőznek. Fülünket harman/kardon hifi kényezteti, de ha lemondunk Csajkovszkij tökéletes hangzásáról, a V6-os motor érett hangjával is kibékülünk, igaz, jócskán tompítja ércességét a turbófeltöltő.

A középkonzol néhány billentyűje fémes hatású műanyag. A szemfényvesztés művésze ez a gazdagon felszerelt GLE. A teljesen LED-es fényszórói a varázslat mellett igen hasznos szolgálatot tesznek a sötétben, az intelligens LED-es távfény képes kikerülni minden előttünk és velünk szemben haladó autót úgy, hogy közben messzemenőkig megvilágítja előttünk a tájat. A beltér hangulatvilágítása variálható, de a kilépő-üdvözlőfény is megér egy misét. Az autónk esti megközelítésekor szerénynek nem mondható módon jelzi kivagyiságát: az oldalsó tükrök aljából kitörő fénycsóva hatalmas Mercedes-logót rajzol az aszfaltra. Messziről látszik, hogy hazajött a gazdag csávó. Lehet, hogy kicsivel több visszafogottság jobban dukálna, de nem tudunk haragudni rá, tényleg nagyon jó a kocsi. Nehéz leküzdeni azt a felsőbbrendűségi érzést, amelyet folyamatosan közvetít. Rohamsisakos orra a hatalmas logóval, hófehér fényezése, méretes, húszhüvelykes kerekei az arisztokrácia kegyeit hordozzák.

Hogy megy?

A V6 alapjáraton is szépen duruzsol, de ha rálépünk a gázpedálra, hallatja férfias hangját. Persze a bent ebből alig hallunk valamit, a szigetelések, a tömítések tökéletesek. Az erőt ugyanakkor érezzük, hisz 333 lóerővel gazdálkodhatunk. Mozdonyként indul meg, vehemenciája brutális. A Mercedes-Benz GLE 400 4Maticban közvetlen benzinbefecskendezésű V6-os biturbó motor dolgozik nagynyomású porlasztással, új piezo befecskendezőkkel és multi-spark ignition többlépcsős gyújtással. Az erőforrás percenként 1400-as fordulatszámtól 480 newtonméternyi nyomatékot mozgósít. Az állandó összkerékhajtás az első és a hátsó tengely közötti egyenletes, 50:50 százalékos nyomatékelosztásával harmonikus erőátvitelt biztosít, de támogatja a sportos vezetést is. Az új, alumíniumházas hátsó differenciálmű jelentősen hatékonyabb, mint korábban, és a tömege is kisebb lett.

Milyen vezetni?

Finom a Mercedes-Benz GLE kezelése, selymes a légrugós felfüggesztés, pontos a kormány és finoman vált a hétfokozatú automata. Különböző menetdinamikai fokozatok közül választhatunk, van dinamikus, komfortos, terep, téli és egyedi beállítás is. Temérdek vezetősegéd áll a rendelkezésünkre: van sebesség-határjelzés, automatikus kormányzásra is képes távtartós tempomattal egybekötött sávtartónk, azaz a kocsi képes részlegesen önvezető funkciókra. Próbálgattam, megdöbbentően meggyőző, csak egyszer pánikolt be és a nagy semmiben belerúgott a fékbe, jelezve, hogy elkerül egy ütközést. Mivel nem volt semmi előttem az M0-áson, csak egy kamion mellettem, arról is meggyőzött, hogy jó a csúcstechnika, de nem árt, ha résen van az ember. Van ráfutásgátlónk, holttérfigyelőnk, éberségjelzőnk. sebességtartója megállásig fékez és újra el is indul, hátsó radarjai a keresztirányú forgalmat is figyelik.

Sport módban leülteti a légrugó a kocsit, a gázreakciók élénkebbek, a kormányzás közvetlenebb és a kocsi vadabb. Terepfokozatban, gólyalábakon csak lassan tudunk közlekedni, ahogy a téli üzemmód is inkább a megfontolt, biztonságos tapogatózást nyújtja. Friss hóban sem csúszkáltunk, viszont érzékelhetően lomhábban viselkedett. Nem engedi túlpörögni a motort.

Mennyibe kerül?

A látványért fizetni kell, a kocsi nem olcsó, a felextrázott változat közel a duplájára tornássza fel a 17 millió forintos alapárat. A gazdagok játékszere, ennek ellenére jól éreztem magam benne. Ízes és igényes felszereltségével 30 milliós az ára. Bármennyire is a valóságtól elrugaszkodottnak tűnik az összeg, minőségét, kényelmét és erejét megtapasztalva nem tartottam túlzásnak.

Fenntartási költségeit magas fogyasztása is emeli, bármennyire igyekeztem visszafogni a pacikat, 12,1 literes átlagfogyasztást értem el a több mint 700 kilométeres teszt során, ahol autópályán nem, de országúton és városban annál többet vezettem a nagytestűt. Amint lehetett kihasználtam a tempomat adta takarékos üzemmódot, de ahogy izgalmasabb, a vektoros nyomatékáthelyezés kipróbálására is lehetőséget adó szakaszokra vállalkoztam, a hörgő hangjához 13-14 literes átlagfogyasztás társult. A teszt végén örültem, hogy megúsztam egy tucatnyi literrel száz kilométerenként. A magas fogyasztás brutális erejéhez méltón nem is eltúlzott, a 2,2 tonnás üres tömegét ráadásul temérdek extra nehezítette. Hatalmas homlokfelülete tankként tornyosul a közlekedők fölé. Hatótávként a tesztem során 923 kilométeres maximumot jelzett ki az informatív fedélzeti számítógép. Sok extrája mellett hasznosnak bizonyult a 360 fokos HD-kamerája, amelynek segítségével olyan extrám szűk parkolókba is benavigáltam, ahová amúgy be sem tettem volna a lábam. Még egy családi ház szűk garázsába is bepréseltem az autót. A legapróbb részleteket láttatja, mutatja, mondja, jelzi.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink