Gyártók Hazai buszok utas-, és üzemeltetői szemmel

Hazai buszok utas-, és üzemeltetői szemmel

omnibusz.blog.hu | 2010.05.16 21:28

Hazai buszok utas-, és üzemeltetői szemmel

Az autopro.hu felkérésére az autóbuszgyártás jövője vitasorozatához csatlakozott az omnibusz.blog.hu, ahol az utasok és az üzemeltetők elvárásait, észrevételeit foglalták össze. Vehetjük bátran úgy, hogy ez a nép hangja.

Hirdetés

A hazai buszgyártás magával hordozza azt az előnyt, hogy a gyártók a helyi sajátosságoknak legjobban megfelelő buszt tudjanak kínálni. A közlekedési társaságok évtizede tartó nehéz anyagi helyzete szinte kizárólagossá tette a legalacsonyabb beszerzési árat, mint vásárlási, kiválasztási szempontot. Újabban a kínai és az egyéb keleti eladók a hazai gyártók árai alá tudnak kínálni, így a magyar ipar védelmében a tenderkiírásokban a nemzeti elbánás mellett a könnyű javíthatóság, a gyors alkatrész-utánpótlás, a helyi igényekhez leginkább igazodó kialakítás ismét nagyobb hangsúlyt kaphat.

Az utasok elvárásai
A különböző tesztfutások alatt a gyártók és a közlekedési cégek is kikérik az utasok véleményét a buszon elhelyezett kérdőívek segítségével, ám az elöregedett és sokszor koszos járművekhez szokott utasok észrevételei általában a busz tisztaságának és az addig szokatlan formájának „megcsodálásában” kimerülnek. Ezért megpróbáltuk összegyűjteni az átlagos utasok által fontosnak tartott szempontokat. A hazai buszipar mostanában új városi buszokra koncentrál, több gyártó is ebben a szegmensben mutatott be új modellt, ezért a városi buszokkal kapcsolatban gyűjtöttük össze az észrevételeket.

A mai buszok utasterébe lépcső nélkül lehet bejutni, ez Magyarországon még sok helyen szokatlan, azonban e nélkül már nincs új városi busz. Az alacsony padlós belső kialakítás az utastérbe benyúló gépészeti elemek miatt eltér a megszokottól. Általános elvárás a hazai városi közlekedésben a buszok méretéhez képest lehető legnagyobb befogadóképesség. Ezt sok állóhely kialakításával lehet elérni. Mindezt célszerű a kerekesszékkel közlekedők számára fenntartott terület kibővítésével biztosítani, mert így nagy összefüggő állóhelyet kaphatnak az utasok, és adott esetben nem gond több babakocsi elhelyezése sem.

A nagy peronrésszel biztosítani lehet, hogy az utasok ne a szűk kerékdobok közötti térben álljanak meg, akadályozva ezzel a hatékony utascserét. A csuklós autóbuszok esetében a jármű hossza mentén lehetőségekhez képest egyenletes utasterhelést lenne célszerű biztosítani, azaz minden ajtón közel azonos számú utas cserélődjön ki. Ezt a második és a harmadik ajtónál is elhelyezett nagyméretű állóhely szolgálná, a harmadik ajtó és a csuklószerkezet között lehetőleg az utasáramlást zavaró minél kevesebb üléssel. Az idősebbek nehezen tudják megközelíteni a dobogókra, kerékdobokra felszerelt üléseket, ezért törekedni kellene a dobogóval borított terület minimalizálására.
Az alacsony padlós buszok felépítéséből adódóan a tetőszellőzők 2 méternél is magasabbra kerültek. A lehető legalacsonyabb saját tömegű buszok előállítására törekvő gyártók és a minimális beszerzési árra törekvő vevők miatt ezek a tetőszellőzők általában kézzel nyithatóak, ám ez a beépítési magasság miatt gondot jelent. Célszerű lenne valamiféle hosszabbító rudat felszerelni ezekre a szellőzőkre, mert kánikulában szükség van a nyithatóságukra. Erre légkondicionálóval felszerelt buszokban is szükség van, mert az üzemeltetők a klímaberendezés használatával is hajlamosak spórolni.

Esztétikai kérdés a szálcsiszolt és festetlen anyagú kapaszkodók beépítése, ugyanis ezekről nem kopik le a festék. A kényelmi felszerelések sorában az elmúlt években megszokott lett a textil kárpitozású ülések beépítése. Kétségtelen előnyük ezeknek, hogy télen nem olyan hidegek, mint a régi buszokban megszokott műbőrrel bevontak és nyáron se ragadnak bele az utasok. A másik szempont, hogy a sokszor gyengébb takarítás és a hajléktalanok miatt az utasok újra szívesen látnák a műbőrrel bevont, könnyebben tisztán tartható üléseket. A klimatizált és jól fűtött utastér általában jellemzi az új buszokat, ezért a műbőr ülések korábban felsorolt hátrányai kevésbé jelennek meg.


Az utastéren kívül a vezetői környezet kialakításában is tapasztalunk hiányosságokat. Kevés a járművezető számára rendelkezésre álló rakodóhely, elsősorban nagyméretű zsebeket, tárolókat hiányolunk. Elvárás a teljesen zárt vezetőtér, ez sok esetben nem teljesül. Zárt fülke esetén a jegyváltásra kialakított ablakok alól hiányzik az aprópénzhez célszerű tálca kialakítása. Sok esetben a járművezető napellenzője sem megfelelő, ezért hajlamosak összeragasztgatni a szélvédőt utólag. A kilátást korlátozzák az első ajtó elé álló utasok, őket valamilyen az első ajtószárnyra felszerelt rúddal, teleszkóppal lenne célszerű távolabb tartani.

Az üzemeltetők elvárásai
A ma magyarországi gyártókkal kapcsolatban megkerestünk néhány közlekedési céget, Volánt és városi társaságokat egyaránt. Hivatalos választ nem kaptunk, ezért csak a Volánokhoz és a BKV-hoz közeli forrásaink alapján írnánk néhány sort.

A buszok alapvető kialakításába, konstrukciójába sajnos nincs érdemi beleszólása a közlekedési társaságoknak, ilyen szempontból tehát nem igazán rugalmasak a gyártók. Úgy gondoljuk, lényeges lenne számos fontos kérdés tisztázása a buszok tervezése előtt, alatt, elkerülendő a későbbi költséges átalakításokat. Itt elsősorban a különböző folyadéktartályok és betöltőnyílásuk elhelyezésére, a motortérben az egyes feltöltési pontok és szűrők elhelyezésére gondolunk. A már leszállított buszok alapján tett, változtatást kérő javaslatok, észrevételek többsége célba ér és az üzemeltetők által szükségesnek tartott változtatások nagy részét el is végzik a gyártók, és ez pozitív.

Az eddigi - főleg helyközi - buszokkal szerzett tapasztalatok alapján a hazai gyártmányok előnye az olcsó és hamar rendelkezésre álló pótalkatrész.

A városi buszok esetében sarkalatos pont, hogy nincs számottevő tapasztalat a buszokkal, így az üzemeltetők számára fontos életciklus költségek egyelőre bizonytalanok.

A legnagyobb gond továbbra is az üzemeltetők alulfinanszírozottsága, így nehezen tudják kezelni a korszerű buszokat. A vidéki volánok esetében a sokszínű és szétaprózott járműpark jelenti a gondot, a BKV esetében a nagyon idős buszok életben tartására berendezkedett karbantartás átállítása. Az alulfinanszírozottság miatt az új buszok beszerzése nem éri el a kívánatos ütemet, s az elmúlt két évben a helyzet még tovább romlott. A hazai gyártók számára fontos és a hosszú távú működésükhöz nélkülözhetetlen lenne a folyamatos és kiszámítható belföldi piac meglétére.

Kiemelt Partnereink