Gyártók Három éven belül kiheveri a botrányt a Volkswagen

Három éven belül kiheveri a botrányt a Volkswagen

MTI/autopro.hu | 2015.10.07 16:30

Három éven belül kiheveri a botrányt a Volkswagen

A Volkswagen (VW) januárban kezdheti a dízelbotrányban érintett kocsik visszahívását, az esetek többségében csak egy szoftverfrissítésre lesz szükség - mondta a német társaság vezérigazgatója egy szerdai lapinterjúban. Közben a kisbefektetők rohamot indítottak a cég részvényeiért.

Matthias Müller a Frankfurter Allgemeine Zeitung című lapban megjelent interjúban elmondta, hogy a napokban bemutatták megoldási javaslataikat a szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatalnak (BKA), és ha minden a tervezett menetrend szerint halad, akkor 2016 végére "az összes kocsi rendben lesz".

Nagyon sok modellt szereltek az érintett, 2008-tól gyártott EA 189 típusú motorral, ezért "nem három, hanem több ezer" különböző eljárást közül kell kiválasztani a megfelelőt. A legtöbb esetben csupán a helyi szervizbe kell beállni egy szoftverfrissítésre, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendező berendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás. A vezérigazgató arra a kérdésre, hogy valóban 11 millió autóról van szó, azt mondta, hogy ennél "remélhetőleg kevesebb" kocsit kell visszahívni. "Óvatos üzletemberek vagyunk" - mondta arra a kérdésre, hogy elég lesz-e a visszahívás költségeire félretett 6,5 milliárd euró.

Azzal kapcsolatban, hogy az Egyesült Államokban várhatóan pénzbüntetés megfizetésére kötelezik a cégek a visszaélés miatt, Matthias Müller elmondta, hogy csak a sajtóból ismeri az üggyel kapcsolatban keringő, 18 milliárd dollárról szóló becslést.

Hangsúlyozta: figyelembe kell venni, hogy a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációja miatt egyetlen haláleset sem történt, és a VW gyártmányai mindig is biztonságosak voltak és most is azok. A cég belső vizsgálata még nem ért véget, egyelőre úgy tűnik, hogy mindössze néhány fejlesztőnek van köze a manipulációhoz. Eddig négy munkatársat függesztettek fel, köztük a cégcsoport igazgatóságának három tagját, akik különböző időszakokban a motorfejlesztési területet irányították - mondta Matthias Müller.

A botrány miatt lemondott Martin Winterkorn utódjának szeptember végén kinevezett szakember a 12 márkát összefogó konszern vezérigazgatójaként adott első interjújában kiemelte, hogy a VW erős alapokra épült, és 2-3 év múlva "újra ragyoghat".

Rámutatott, hogy a válság lehetőség is a cég reformjára. A vállalatot "karcsúsítják" és decentralizálják, nagyobb önállóságot biztosítanak az egyes márkáknak, aminek révén növekedhet a hatékonyság és gyorsabban hozhatják meg a döntéseket - mondta Matthias Müller.

A legnagyobb európai autógyártó vállalatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án megvádolta, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.

A VW elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem. Ezek közül nagyjából 8 millió kocsit az Európai Unióban adtak el.

Tömegesen vásárolják fel a Volkswagen-részvényeket a kisbefektetők a WirtschaftsWoche internetes értékpapír forgalmazó cégek forgalmi adatainak vizsgálatával készített elemzése szerint. A vezető német online értékpapír forgalmazók, az ING-DiBa, a DKB, a Comdirect és a Consorsbank összesen mintegy 15 millió ügyfele az emissziós botrány kitörése óta hét-tízszer annyi Volkswagen részvényt vásárolt, mint amennyit eladott. Az intézményes befektetők és brókercégek ezzel szemben a WirtschaftsWoche vizsgálatai szerint azóta szinte kizárólag csak eladták ügyfeleik Volkswagen részvényeit. A Volkswagen részvényének árfolyama szeptember közepétől október elejéig 170 euróról 86 euróra csökkent.

A Comdirect Bank a Volkswagen részvények forgalmának megtízszerezéséről számolt be a WirtschaftsWoche lapnak. "Szeptember közepétől háromszorosára nőtt az ügyfeleink portfoliójában a Volkswagen-részvények állománya" - mondta Jan Enno Einfeld, a Comdirect értékpapír kereskedelmi üzletágának vezetője. A DKB-nál minden egyes Volkswagen részvény eladásra tíz vétel esik, a Consorsbanknál pedig az arány egy a héthez, miközben a forgalom a papírokkal megháromszorozódott.

Az ING-DiBa ügyfelei az emissziós botrány kitörése óta az értékpapír befektetésre szánt összeg 40 százalékát Volkswagen részvények vásárlására költik. Korábban az arány tíz százalék körül volt. A botránnyal kapcsolatban szintén több-kevesebb árfolyamcsökkenést elszenvedett más autógyárak - például a BMW és a Daimler - részvényeinél nem figyelhető meg az arányok ilyen mértékű eltoldódása. A profi befektetők viszont más véleményen vannak. A WirtschaftsWoche által megkérdezett vagyonkezelők szerint még nem jött el a Volkswagen részvényekbe való beszállás ideje.

"Egyetlen ügyfelemnek sem tudnám tiszta lelkiismerettel ajánlani" - válaszolta a WirtschaftsWoche kérdésére a Volkswagen részvényekkel kapcsolatos túl sok ismeretlen tényezőre hivatkozva Frank Wieser, a düsseldorfi PMP vagyonkezelő alap vezetője. Andreas Görler, a berlini Pruschke & Kalm vagyonkezelő alap portfoliómenedzsere szerint pedig a vállalati belső működési kockázati tényezői miatt kell tartózkodni a Volkswagen részvények vásárlásától. A WirtschaftsWoche által megkérdezett profi befektetők közül egyedül Jan-Patrick Weuthen, a kölni B&K Vermögen portfoliómenedzsere nem zárta ki kategorikusan a Volkswagen részvények vásárlásának lehetőségét, bár ennek ideje még szerinte sem jött el. "Ehhez még több dolgot is tisztázni kell, egyebek között a javítási költségek, a kártérítési igények és a bírságok nagyságrendjét" - mondta.

Kiemelt Partnereink