Beszállítók A Valeo jelentős fellendülést vár a sofőr nélküli rendszerektől

A Valeo jelentős fellendülést vár a sofőr nélküli rendszerektől

Panker Gergő | 2015.06.24 08:43

A Valeo jelentős fellendülést vár a sofőr nélküli rendszerektől

A Valeo arra számít, hogy profitálhat a szenzorok, radarok és a sofőr nélküli autózáshoz szükséges technológiák terén szert tett tapasztalatából és szakértelméből. Guillaume Devauchelle, a vállalat innovációért és tudományos fejlesztésekért felelős alelnöke az Automotive News Europe-nak elmondta: az új irány „a beszállítók teljes termékskáláit megváltoztathatja.“

Guillaume Devauchelle: a sofőr nélküli autózás 2020-ra a Valeo növekedésének legnagyobb motorjává válhat

ANE: - Melyek a Valeo fő K+F-fel kapcsolatos kihívásai?

GD: - Két dolgot szeretnék megemlíteni: a fő küldetésünk továbbra is a széndioxid-kibocsátás és a fogyasztás csökkentése. A második pedig az úgynevezett intuitív vezetés, ami az autonóm autózás és az online csatlakozás keveréke. Mindenki szeretné, hogy online maradhasson az autóban is, és ehhez egy könnyen érthető ember és gép közötti kezelőfelületre van szükség (human-machine interface – HMI). Ma minden gyártónak el kell döntenie, hogy miként szeretné kialakítani ezt a kezelőfelületet.

- Miként írná le a HMI-k jellenlegi állapotát?

- Ha ezt az interjú több mint öt év készült volna, akkor a Blackberryt hoztam volna fel példaként, ám mára a pozíciójuk jócskán megváltozott. A fejlődés sebessége még ennél is gyorsabban fog változni. Az autóiparban egy termék élettartama hagyományosan hosszabb volt, ám a fogyasztóelektronikai eszközök sokkal gyorsabban változnak.

Ahhoz, hogy a sofőr nélküli autózás hozzáadott értékét biztosítani tudjuk, olyan megoldásokat kell kínálnunk, amelyek megfelelnek a trendeknek és nyitottak, valamint kompatibilisek maradnak a fogyasztóelektronikai termékek piacán történő fejlesztésekkel.

- Mennyire fontos a Valeo számára a sofőr nélküli technológia?

- Ma a Valeo fejlődésének legfontosabb motorja a CO2-kibocsátás csökkentésével kapcsolatos megoldások. 2020-ra a növekedés legnagyobb hajtóereje az autonóm közlekedés lehet. A sofőr nélküli autózás gyökeresen megváltoztatja majd a termékkínálatot. És ez nem csupán a szenzorokra vonatkozik. Az ablaktörlő, a kuplungrendszer, vagy például a leszorító erő mind változni fog. Minden más lesz.

- Tudna példát mondani?

- Az autógyártók online légkondicionáló-berendezéseket szeretnének majd. A világítás is megváltozik. Olyan rendszereket kell kínálnunk, amelyek jelzik a gyalogosok számára, hogy a közeledő járműben épp sofőr nélküli módban közlekedik. A világításnak át kell vennie az emberi szem feladatát. Amikor egy gyalogos a zebrához ér, az önállóan közlekedő autó fényjelzéssel tudatja vele, hogy nyugodtan átkelhet az úton. Biztos vagyok benne, hogy ezeket a megoldásokat már 2020-ban látni fogjuk. Az autonóm közlekedés a szenzoroknál sokkal többet jelent: meg kell változtatnunk a jármű DNS-ét, minden egyes alkatrészt le kell cserélnünk.

- Mekkora piaci részesedése van jelenleg a sofőr nélküli technológiának, és mire számíthatunk 2020-ra?

- Jelenleg a bevételeink negyedét teszi ki, viszont a többi ágazatnál gyorsabb növekedésre számíthat.

- Mik a Valeo erősségei az autonóm közlekedés terén?

- A kínálatunk kulcsfontosságú része a szenzorcsomagunk. A Lidar lézerszkenner modulunk az iparban egyedülállónak számít, és mi voltunk az elsők, akik behozták a piacra. Másodikként a fejlett kameráinkat említeném, amelyeket izraeli partnervállalatunktól, a Mobileye-tól vásároltunk. Fontos szövetséget kötöttünk továbbá a Safrannal a térkép- és helymeghatározó-szolgáltatások terén.

- Melyek a további kulcsfontosságú technológiák?

- Az olyan megoldások, amelyek egyszerűsítik a HMI kezelhetőségét. Az egyik legfontosabb képességünk, hogy tudjuk, hogyan hozzunk létre egy könnyen érthető, biztonságos interfészt. Egy olyan belső világításon dolgozunk például, amely zöld színnel jelzi a sofőrnek, hogy minden rendben van, a narancssárga veszélyes helyzetre hívja fel a figyelmet, amikor pedig pirosra vált, azonnal meg kell állni.

Egy műszerfalgyártó ezt a technológiát nem tudja megtervezni, ám a Valeónál fel tudjuk használni a különböző üzletágak, például a világítástechnológiért felelős ágazatunk szakértelmét. Mindez az egyik legfontosabb erősségünk.

- A gyártók vagy a Valeóhoz hasonló első körös beszállítók járulnak hozzá inkább a sofőr nélküli technológiák fejlesztéséhez?

- Két különböző fázisról beszélhetünk. A gyártók a rendszerek integrációjáért felelnek, ám az autonóm közlekedés szenzorok nélkül nem lenne lehetséges. Azok a gyártók, amelyek a saját szenzorjaikat akarják használni, valószínűleg kudarcot vallanak, és biztos vagyok benne, hogy azok az első körös beszállítók is elbuknak, amelyek maguk akarják elvégezni a végső integrációt.

A Valeo például egyetlen autó HMI-jét sem birtokolja. Nincs különbség abban, amit kínálunk, legyen az Apple vagy Android rendszerhez. Nem vagyunk egyetlen márkához sem kötve, a gyártón múlik, hogy ezt a döntést meghozza.

Via ANE

Kiemelt Partnereink