Gyártók Teszteltük a legerősebb szentgotthárdi autókat

Teszteltük a legerősebb szentgotthárdi autókat

Biró Csongor | 2014.04.24 09:22

Teszteltük a legerősebb szentgotthárdi autókat

Immár a legerősebb, 200 lóerős szentgotthárdi motorok is bekerültek az Opel kínálatába. Az új erőforrást kipróbáltuk Astrákban, Zafira Tourerben és a szép Cascadában.

Hirdetés

147 kW/200 LE teljesítmény, 300 newtonméteres nyomatékmaximum (percenként 1700-as fordulattól) és 235 kilométer/órás csúcssebesség – az új Opel-motornemzedék különösen erős 1,6 SIDI Turbo változata a tavalyi Frankfurti Autószalonon debütált az Opel Cascadában. A középkategóriájú kabrió nagyteljesítményű változata felfelé kerekíti ki a benzinmotor-portfóliót. A motor a teljesen újonnan konstruált négyhengeres, közvetlen benzinbefecskendezéses (SIDI = spark ignition direct injection) család második, erősebb tagja, a 180 lóerős 1.6 SIDI Turbo mellé sorakozik fel.

Szentgotthárdi motorokkal

Az új, 147 kW/200 lóerős 1.6 SIDI Turbo 11 százalékkal nagyobb teljesítményű és (túltöltéssel) 70 newtonméterrel nagyobb nyomatékú (300 Nm) az eddigi szintén 1,6 literes turbómotornál – ez 30 százaléknyi plusz. 125 LE/liter fajlagos teljesítménye minden vetélytársáét felülmúlja. A Cascada 235 kilométer/órás csúcssebességet ér el vele, a szintén kipróbált Astra GTC pedig a korábbi 220 kilométer/óra helyett 230 kilométer/órával repeszthet. Az Opel szerint a erősebb teljesítmény ellenére csökkent a modellek átlagfogyasztása - erről erőltetett autópályatempó mellett nem győzödhettünk meg, 130 kilométer/órás átlagsebességgel (Budapest-Villány távon) a Cascada 10,5, az Astra GTC 9,9 litert evett száz kilométerenként.

Cascada és Astra GTC

A Cascada legerősebb motorjával igazi grand tourer, GT a javából. Nem vehemensen gyorsul, nem ver hátba padlógáznál, de a lendület kitart még 200 kilométer/óra felett is, amikor 4500-at forog percenként a főtengely (130 kilométer/óránál 3000-et, 180 kilométer/óránál 3500-at). A motor járása simább a kategóriában egyedülálló két kiegyensúlyozó tengely révén, zajszintje pedig két decibellel alacsonyabb a gyengébb blokknál. A szelepfedelet akusztikailag leválasztották a hengerfejről, a vezérműlánc fogazott, a turbó sziszegését rezonátorokkal semlegesítették. Az öntöttvas blokk jobban elnyeli a zajokat és a rezgéseket, gyártása az alumíniumnál olcsóbb. A turbófeltöltő turbinája 41 milliméteres, a házát a kipufogó leömlőkbe építették be, így rögtön reagál a gázadásra. Az erőforrás a 2012 végén megnyitott szentgotthárdi motorüzemben készül, a közös futószalagon a takarékos 1,6 literes turbódízelekkel, amelyeknek hamarosan jön az étvágytalan 110 lovas változata.

A szentgotthárdi Takács Péter pecsétje a Cascada motorblokkján

A SIDI Turbo gerince a hengerek 130 báros égési csúcsnyomását elviselő motorblokk. Anyaga szürke öntöttvas, az alaplap alumínium. A 180 lóerős változattól eltérően a 200 lóerős másféle dugattyúkat kapott, a sűrítési viszonyt pedig 10,5-ről 9,5-re csökkentették. Annak érdekében, hogy ne csak nagy teljesítményű, hanem kellemesen sima járású is legyen a motor, optimalizálták a szívó- és kipufogórendszert, így nagyon halk és nyugodt lett az alapjárat, magas fordulatszámon, illetve nagy sebességnél és terhelésnél is szépen szól. A komforthoz hozzájárul a Cascadában a HiPerStrut (high performance strut = nagy teljesítményű rugóstag) első futómű is.

1,6-os turbómotor az Astra GTC-ben

Az Astra GTC-nek 7,9 másodpercig tart álló helyzetből a százas sprintidő ezzel a motorral. Ötödik fokozatban is pontosan ennyi idő kell az autónak, hogy 80-ról 120 kilométer/órára gyorsuljon.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink