Bundschuh Nándor: sorra döntöttük idén a rekordokat

Szerző: Gégény István | 2016.12.20. 08:30

A Schwarzmüller Járműgyártó és Kereskedelmi Kft. ügyvezetőjével a sikeres eredmények mellett a járműipari megatrendekhez kapcsolódó fejlesztésekről, a munkaerő megtartásáról beszélgettünk.

– Mennyire elégedett a mögöttünk hagyott esztendővel?
– Elég szép évet zártunk. Soha nem gyártottunk még ennyi járművet, a létszám is jelentősen növekedett, többet exportálunk, hatékonyabbak is lettünk. A kihívások mennyisége szintén növekedett. 16 százalékkal növeltük a termelésünket, a munkatársaink száma közel 10 százalékkal bővült. Az elmúlt három év alatt a magyar cég lett a Schwarzmüller legnagyobb gyára, az osztrák telephelyet is megelőztük. Valamennyi lokáció küzd a munkaerő problémájával, de mi tudjuk ezt a leghatékonyabban megoldani. A Schwarzmüller gyártmányok több mint fele ebben az évben Magyarországon készült. 85 százalékban exportra termelünk, a fő megrendelő Németország, Ausztria, majd Olaszország és a régió többi országa következik a sorban.

– Mi a helyzet a magyar piaccal?
– Itt nem döntöttünk rekordot, de folyamatosan tartjuk a 30 százalékos részesedésünket. Bevallom, rosszabb eredményekre számítottunk előzetesen, több járművet adtunk el idehaza, mint amivel kalkuláltunk.

– Nézzünk előre, hiszen fontos trendek éreztetik hatásukat a haszongépjárművek piacán is! Mi a válasza a Schwarzmüllernek a tisztább üzemelés kihívásaira?
– Sajátos szempontból érint minket az első téma, hiszen gyakorlatilag hátulról úgy toljuk a kamiont, hogy az minél kevesebb káros anyagot bocsásson ki. Több mint 30 éve forgalmazunk könnyű pótkocsikat, és megtaláltuk azt a határt, amikor eléggé strapabíró a pótkocsi, de könnyebb, mint a konkurenseinké. Ez akár több száz kilót is jelenthet, ami által nem csupán a fogyasztás csökken, hanem a gumikopás, a fékezési energia szükséglete is, a súlyadó kevesebb, a hasznos súly mértéke pedig növekedhet. Élen járunk a könnyített felépítésű pótkocsijainkkal, immár Magyarországon is az értékesítésünk nagy részét ilyen járművek teszik ki. Jobb minőségű anyagokat használunk, keresztmetszetet tudunk csökkenteni, önsúlyt tudunk csökkenteni. Ismert tény, hogy az Euro6-os motorok nehezebbek elődeiknél, az egyre több luxust felvonultatókabinok miatt is a kamionok súlya egyre nő, ezért is igen fontos, hogy mi minél inkább csökkentsük pótkocsik, félpótkocsik súlyát.

– Ehhez pedig a felhasznált anyagokat érintő kutatásra, fejlesztésre is szükség van. Végeznek ilyen tevékenységet is a termelés mellett hazánkban?
– Néhány éve Magyarországon is zajlik kutatás-fejlesztés, egyre több mérnökkel, bár a nagyobb csapat az anyavállalatnál, Ausztriában dolgozik. Mind több témát bíz ránk a Scwarzmüller központja, magunk is elindulunk önálló irányokba. Alapvetően elmondható, hogy a könnyebb, ugyanakkor tartós, jól terhelhető eredményt drágább, jobb minőségű anyagok alkalmazásával érjük el.

– Mennyire érdekelt a Schwarzmüller az önjáró haszongépjárművek területén?
– Anyacégünk együttműködést kötött a német állammal ilyen kutatás-fejlesztési feladatok kapcsán. Olyan elképzelések is vannak, hogy külön motorokat szerelnének be az egyes tengelyekhez, ez is egyérdekes lehetőség.

– 2016 végén, 2017 kezdetén a legtöbb vállalat számára a megfelelően képzett, megfelelő mennyiségű munkaerő jelenti a legnagyobb kihívást, kérdőjelet. Hogy áll ezen a téren az Önök cége?
– 2017-ben további megközelítőleg 18 százalékos növekedést tervezünk a kibocsátásban, a munkaerő létszámát viszont nem tudjuk, nem is akarjuk emelni. Hatékonyabb termeléssel tudjuk megoldani ezt a kihívást. Részt veszünk a duális képzésben is, de főleg saját kollégáink képzésére fókuszálunk. Szeretnénk megtartani őket, emellett jelentősen automatizáljuk a tevékenységeinket.