Elemzések Iránért lelkesednek az autógyártók

Iránért lelkesednek az autógyártók

Biró Csongor | 2015.07.16 11:01

Iránért lelkesednek az autógyártók

Alig száradt meg a tinta az iráni atommegállapodáson, az autógyártók beszerzői máris iráni vízumért állnak sorban. Számos iparág lélegezett fel az egyezségre, köztük az autóipar. Az Ikarus is reménykedhet.

Nem szabad elfelejteni, hogy az eddig részben a kereskedelemtől elzárt államban 80 millióan laknak, annyian, mint az autóipar európai motorjának számító Németországban. A lehetőség tehát nagy, a verseny is, amelyben egyes gyártók előnyben vannak. Ilyenek a franciák, köztük is a PSA-csoport, akik 2011-ig nyeregben voltak az iráni autóiparban.

Peugeot 206 gyártása Iránban 2014-ben

A Peugeot-Citroen előrehaladott tárgyalásban van az Iran Khodro állami vállalattal, hogy közös cégben egyesítsék erőiket. A PSA legutóbbi nyilatkozatában üdvözölte a megállapodást (A több politikus által történelmi jelentőségűnek minősített egyezséget a Teherán nukleáris programja körül Irán és a nagyhatalmak között tizenhárom éve fennálló vitát követően fogadták el a felek. A most bejelentett megállapodás célja annak szavatolása, hogy az iráni nukleáris programot nem használják katonai célokra. E kötelezettségért cserébe a nemzetközi közösség fokozatosan feloldja a Teherán ellen bevezetett büntetőintézkedéseket. Az egyezség szakértők szerint legalább tíz évig gátat vet annak, hogy Irán atomfegyver előállítására alkalmas mennyiségű és minőségű hasadóanyagot állítson elő, cserébe fokozatosan feloldják az iszlám köztársaság ellen hozott gazdasági és pénzügyi szankciókat. A fegyverszállítási embargó nagy része ugyanakkor még évekig érvényben marad. A perzsa állam ígéretet tett rá, hogy az urándúsításhoz használatos nagyteljesítményű centrifugák számát tíz éven belül kétharmadával csökkenti. Egy Bécsben kedden bemutatott iráni dokumentum szerint a natanzi létesítményben 5060, a fordói nukleáris komplexumban pedig további 1044 centrifuga maradhat, azonban ezeket nem használhatják urándúsításra. Jelenleg Iránnak 19 ezer centrifugája van, de ezek közül kevesebb mint tízezer működik.) és jelezték, hogy reményeik szerint felgyorsulnak a tárgyalások. Iránban végre nem korább elavult modellek gyártása kezdődhet meg, hanem a csoport legújabb architektúrái és motorjai az alapokat. Korábban Európában gyártott PSA-modellek készültek a Khodrónál, de a büntetőintézkedések és az akkor még a PSA-ban társtulajdonos GM (7 százalék) hatására az uniós Franciaország beszüntette a Peugeot 206 és a Peugeot 405 szétszerelt változatainak iráni exportját. A gyártás azonban folytatódott, az irániak megtalálták az útját az alkatrészimportnak, így fennmaradt a Peugeot közel harminc százalékos piacrésze. Tavaly 350 ezer Peugeot-t regisztráltak Iránban.

Népszerű az Iran Khodro Pars, a 405-ös reinkarnációja

A franciáknak igyekezniük kell, mert a szankciók ideje alatt megvetették a lábukat az olcsó kínai márkák az iráni autópiacon. A Renault is tervezi a visszatérést, korábban Tondar néven gyártottak a perzsáknál Dacia Logant. A napokban a Volkswagen és a Ford is jelezte, hogy visszatérnek Iránba. A pénzügyi szankciók feloldásával megnyílnak a lehetőségek az ellátási és beszállítói lánc szereplőinek a finanszírozására.

A Dacia Logan mindenütt ott van, ezúttal Renault Tondar néven

Szakértők szerint az iráni stop a PSA-nak évente 120 millió euró, a Renault-nak évente 56 millió euró veszteséget okozott. A két világmárka 2011-ben összesen 1,6 millió autót gyártott Iránban, a Peugeot-nak ez az ország volt a második hazája, évente mintegy 400 ezer autót adtak itt el. Tavaly németországi adatok szerint 926 ezer személyautót gyártottak licenc alapján a perzsa államban. A német iparszövetség (BDI) szerint 2014-ben 2,4 milliárd euró forgalmat bonyolított le egymás között a német és az iráni állam, de úgy vélik, békeidőben a reális gazdasági forgalom több lehet évi tízmilliárd eurónál.

Ikarus Teheránban 2006-ban

Az iráni piac jó lehetőségeket nyújthat az Európai Unió, Magyarország és Kína számára is - mondta az M1 aktuális csatorna szerdai műsorában Kia Golesorkhi, Magyarországon élő iráni közgazdász. Kitért arra, hogy korábban a Magyarország és Irán közötti kapcsolat a mezőgazdaság és az autóipar területén volt meghatározó, de élénk volt az energiaiparban, a turizmusban, az építőiparban, és a telekommunikációban is. A közgazdász elképzelhetőnek tarja azt is, hogy Teherán a meglévő magyar gyártmányú Ikarus buszokhoz alkatrészt vásárol, újraindulhat az autóipari alkatrészimport.

Kiemelt Partnereink