Elemzések A Renault és Norvégia diktálja a tempót az emisszió csökkentésében

A Renault és Norvégia diktálja a tempót az emisszió csökkentésében

autopro.hu | 2015.03.13 06:49

A Renault és Norvégia diktálja a tempót az emisszió csökkentésében

Érzékelhetően csökken az új autók esetében a káros anyagok kibocsátása, 2014-ben sem volt ez másként. Európában összesen 3,5 g/km értéket sikerült lefaragni az egy évvel korábbi mutatóból.

A 20 legkeresettebb márka körében a Jato kimutatása szerint a Renault tavaly is megőrizte 2013-as vezető pozícióját, noha az átlagnál kisebb mértékű, 1,8 g/km csökkenést sikerült elérniük. A 108,4 g/km modellekre vetített összérték így is a dobogó csúcsán marasztalta őket. Ehhez persze hozzájárult alternatív hajtású termékeik elterjedése, például a 11 ezer példányban értékesített Zoe, de a Clio, a Capture és a Mégane 1,5 literes változata is kivette a részét a sikerből.

Franciásan folytatódik a márkasorrend, a Peugeot alig maradt le az aranyérmes helyezésről a maga 109,4 g/km összértékével. Itt leginkább a „nyolcasok” szállították a kimagasló eredményeket, jelesül a 308-as, 208-as és 108-as típusok felelősek a jó eredményért.

Miért ne folytatnánk egy újabb francia márkával a sort? A nemzeti berkekben leosztott dobogós helyek közül a képzeletbeli harmadik fokra a Citroën állhatott fel. Az 1,2 literes turbós benzines C4, a C1 második generációja, nem utolsósorban a C4 Cactus a maga 96,9 g/km értékével hozta össze a márka átlagos 111,4 g/km mutatóját.

Japánok követik a gallokat: negyedik lett a 2013-ban bronzérmes Toyota (112,5 g/km), az ötödik helyre pedig a Nissan (113,8 g/km) futott be.

Márkák szerinti emissziós sorrend Európában

Brian Walters, a Jato alelnöke szerint azok a márkák tudtak sikeresen szerepelni az összehasonlításban, amelyek vagy új modelleket dobtak piacra, vagy turbós motorokkal jelentkeztek, esetleg ötvözték a két lehetőséget.

A szegmensek tekintetében elmondható, hogy minden téren csökkenés tapasztalható a káros anyagok kibocsátása terén, ám leginkább a SUV és a felsőkategóriás típusok vitték a prímet. Előbbi esetben leginkább a BMW X3, a Honda új CR-V modellje és a Volvo XC60 fejlesztései hozták össze az eredményt, míg a második helyezést szinte egymagában a teljesen elektromos Tesla Model S szállította.

Így fest a szegmensek helyzete, éves összevetésben és piaci részesedés mentén

Az európai piacok versenyében Hollandia vitte el a pálmát, avagy a tulipánt 106,8 g/km összértékkel. Érdemes hozzátenni, hogy 2013-hoz viszonyítva ők érték el a legkisebb csökkentést, mindössze 2,1 g/km mennyiséget sikerült egy év alatt lefaragniuk.

Nem úgy, mint Norvégia, akik komoly erőfeszítéseket tettek az elektromos autók elterjedéséért, így 12,8 g/km értékben csökkentették átlagos mutatójukat. Ne hallgassuk el: 2014-ben 12,4 százalékos arányú volt az elektromos autók részesedése az újonnan forgalomba helyezett autók norvég piacán, ami ahhoz képest különösen megdöbbentő, hogy az európai átlag 0,45 százalék.

Kissé megtévesztő lehet a piacok névsorrendje: emisszióban Hollandia vezet, mégis Norvégia az éltanuló, nálunk csak Svájc, Németország és Lengyelország pöfékel többet

A 23 vizsgált európai piac összesen 120 g/km emissziós középértéket hozott össze 2014-ben.

Kiemelt Partnereink