Beszállítók Gajda Pál: minél több magyar beszállítót szeretnénk

Gajda Pál: minél több magyar beszállítót szeretnénk

Pardavi Mariann | 2016.08.23 11:09

Gajda Pál: minél több magyar beszállítót szeretnénk

Nagy lendülettel indult az év a kecskeméti Bosal Hungary Kft-nél: január közepén adta át a vonóhoroggyártó az új gyáregységeit. Az igazgató elmondta, idén 740 ezer vonóhoroggal és 20 százalékos növekedéssel számolnak. Új prototípusgyártó-berendezéseket is vásároltak.

Hirdetés

– A Bosal belga tulajdonú vállalat. Miért Kecskemét mellett döntött annak idején?
– Magyarország legnagyobb és piacvezető vonóhoroggyártó cégét 1982-ben, Kecskeméten alapították, amelyet a belga tulajdonosú Bosal Group 2004-ben felvásárolt. Piacszerzési motivációk vezérelték a döntést, és egy európai gyártóbázis jövőbeni kialakításának céljából. A választás fő szempontjai a következők voltak: Magyarország centralizált helyet foglal el Európában, low-cost country, a nyugat-európai bérviszonyokkal szemben jelentősen olcsóbb gyártóbázist tesz lehetővé, valamint a magyar emberek terhelhetősége és flexibilitása is nagy előnyt jelentett az ország kiválasztásánál.

– A fő profil a vonóhorog gyártása. Emellett milyen termékeket készítenek az autóipar számára?
– A Bosal, mint cégcsoport három fő területen van jelen az autóiparban: az ECS divízió kipufogót gyárt OE autóipari vevők számára, az ACPS üzletág vonóhorgot, vonógömböt, szélfogót, autóemelőt, tetősínt és tetőkereteket, kerékpártartókat, valamint fellépő küszöböket készít szintén OE vevők számára, és a harmadik terület, az After Market, amely az előző két divízió termékeit értékesíti az utópiac számára.

– A Bosal termékeit mely autógyártók használják fel?
– OE termékeket Európa számos autóipari összeszerelő üzemébe és logisztikai központjaiba szállítunk, ezek közül a legnagyobb a VW csoport, továbbá partnereink többek között megtalálható a Renault, a PSA, a Volvo, GM csoport. OEM beszállítói vagyunk luxuskategóriás autógyártóknak, mint például a Jaguar, a Bentley, a Porsche és a Land Rover.

– Milyen gyártókapacitással számolnak idén, hogyan alakulnak az idei tervek?
– Az idei tervet – összehasonlítva a 2015-össel –, az eredeti büdzsé alapján 20 százalékkal magasabbra terveztük, így ez az év kihívásokkal telinek bizonyul. Jelenleg, az első hét hónap eredményei alapján tudjuk tartani az idei célkitűzéseket, sőt 2017-re újabb 25 százalékos növekedést irányoztunk elő. Ezek alapján sikeres év rajzolódik ki előttünk.

A Bosal Hungary ügyvezetése

– Milyen adatokat közölhetnek a legutolsó árbevételre vonatkozóan?
– A tavalyi évben a Bosal Hungary Kft. árbevétele több mint 95 millió euró volt, melyből 740 ezer darab vonóhorog eladása realizálódott, melyet 2016-ban 900 ezerre fogunk emelni.

– Jellemzően acéllal dolgoznak, honnan szerzik be ezt az alapanyagot?
– Termékeink előállításához 70 százalékban acélt használunk fel, melyek több mint 90 százalékát Magyarországról szerezzük be, ezzel is támogatva a magyar beszállítók erősödését a magyar autópiaci versenyszférában. Törekszünk rá, hogy minél több magyar beszállítónk legyen a jövőben, ez azt jelenti, hogy Európa egyéb országaiból folyamatosan át kell helyeznünk a vásárolt komponenseket magyarországi gyártókhoz.

– Nagyszabású beruházások zajlottak a cégnél a közelmúltban. Összefoglalná, milyen fejlesztéseket hajtottak végre?
– 2015 év végén befejeztük a 7500 négyzetméteres készáruraktár, illetve a 600 négyzetméteres tesztcenter építését. 2016 folyamán célul tűztük ki, hogy a tesztközpont kapacitását megduplázzuk, ennek megfelelően új Carlos tesztgépet telepítettünk le, illetve bővítettük a prototípusgyártó egységet is. Ezáltal sokkal rövidebb idő alatt tudunk kifejleszteni új termékeket, amivel növelni tudjuk a piaci részesedésünket. A tesztműhely fejlesztésével párhuzamosan 2016-ban növeljük a vonóhorog tervezők létszámát is, mivel ezentúl nemcsak az utópiacos termékeket, hanem az OEM termékek tervezését is fokozatosan áthelyezzük a német divíziós központból Magyarországra, ez több mint 20 tervezőmérnök felvételét jelenti 2016-ban.

– Mit jelent számokban a beruházás?
– A beruházás 3 millió euróból valósult meg. A cég teljes beépített alapterülete 35 százalékkal, közel 25 ezer négyzetméterre nőtt. Természetesen a beruházás fő célja a jövőbeni kapacitásbővítés volt, melyet 2016-17-ben fogunk megvalósítani, ami által két év alatt több mint 200 új munkahelyet teremtünk.

– Milyen stratégia mentén oldják meg a szakemberutánpótlást?
– Mindenekelőtt a jelenleg nálunk dolgozó szakemberekre építünk, az ő motiválásuk és fejlesztésük az elsődleges számunkra. Ennek a stratégiának fontos része, hogy minden munkakörben a teljesítményre épülő negyedéves bónusz rendszer működik, és az indirekt területeken éves szintű egyéni teljesítményértékelési rendszerben is értékelik a vezetők a munkatársakat. Folyamatosak a belső képzéseink, egyedi szakmai igények alapján külső képzéseken való részvételt is támogatunk és bizonyos speciális területeken, mint például hegesztési területen egy tréningcenter létrehozását tervezzük. Az utánpótlást szem előtt tartva jó kapcsolatokat ápolunk a helyi szakképző intézetekkel és az egyetemmel, rendszeres résztvevői vagyunk a fiatal mérnököket fókuszban tartó GAMF állásbörzéknek. A kecskeméti régióban ugyanakkor arra is számítunk, hogy a közeljövőben csak fokozódni fog a szakemberekért folytatott verseny, ezért a telephelyhez képest távolabbi területeket, így a Duna-Tisza vonal közötti földrajzi régiót is szándékunkban áll bevonni.

– Hányan dolgoznak jelenleg a cégnél?
– A folyamatosan érkező új megbízásoknak és beruházásoknak köszönhetően létszámunk is nőtt évről évre: 2015-ben 670 volt a cég létszáma, jelenleg 760 munkatárs dolgozik nálunk. A trend a jövőben is folytatódik, terveink szerint az év végére elérjük 830 dolgozót és 2017-ben a termelés felfutásával a 900 munkatárs elérése a cél.

– Korábban azt közölte, bővülni fog a jövőben a termékpaletta. Milyen termékeket jelent ez?
– 2015-ben a fő termékpaletta az utópiacos termékek gyártása volt a vonóhorog területén, ez 2016-tól jelentősen megváltozik, mivel egyre nagyobb mértékben kezdünk el közvetlen autóipari beszállításos termékeket gyártani. Számokban kifejezve: 2015-en gyártottuk 600 ezer darab after market és szerviz központok által rendelt terméket, míg a közvetlen autóipari beszállításos legyártott vonóhorgok száma 115 ezer darab volt. Tehát csak 15 százalékban gyártottunk Tier1-es termékeket a különböző autóipari összeszerelő üzemek részére, ez a szám 2016-ban már 30 százalékot fogja elérni, míg 2017-ben eléri az 45 százalékot az éves gyártott darabszám alapján. Ezáltal a termékpalettánk teljes mértékben átalakul a drágább, nagyobb hozzáadott értékű, igényesebb termékek irányvonalába.

– A kecskeméti Mercedes ismét bővítést jelentett be. Ez hogyan érinti a céget? Jelent-e megnövekedett termelési igényt? Kell-e számolni munkaerőproblémával?
– Cégünk számára extra megrendelést jelenleg nem jelent, a Bosal jelenleg csak a németországi Mercedes központokba szállít be vonóhorgokat. Természetesen a munkaerő piacon egyre nagyobb versenyhelyzet alakul ki Kecskeméten és vonzáskörzetében, amit az új Mercedes gyár létrehozása még jobban el fog mélyíteni. Már jelenleg is számos területen munkaerőhiánnyal szembesülünk, melyet megfelelő HR stratégiával próbálunk kompenzálni, de a jövőben még nagyobb súlyt kell fektetnünk a munkaerő megtartására, a dolgozók képzésre, valamint a megfelelő munkaerő felkutatására.

Kiemelt Partnereink