Beszállítók Klujber Dénes: itt az ideje a vállalkozások növekedésének

Klujber Dénes: itt az ideje a vállalkozások növekedésének

Gégény István | 2014.01.24 09:50

Klujber Dénes: itt az ideje a vállalkozások növekedésének

A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Egyesületének (MAJOSZ) elnökével az elmúlt esztendő tanulságairól és a hazai járműipari beszállítók előtt álló feladatokról beszélgettünk.

Hirdetés
Klujber Dénes

– Hogyan értékeli a magyar járműipar 2013-as eredményességét?
– Az elmúlt év bizonyos tekintetben az ellentétek éve volt. A gyártók részéről egyértelműen pozitív tendenciák bontakoztak ki, míg a beszállítói és a munkaerő-piaci oldalon összetettebb a kép. A kecskeméti Mercedes-gyár termelése erőteljes felfutó-bővülő szakaszba lépett: nemcsak a volumen – amely már nyáron átlépte a százezres szintet –, hanem a gyártott modellek száma is nőtt. Az Audi Hungaria rekordévet zárt a majdnem kétmillió legyártott motorral. Beindult az A3 Limousine és Cabriolet sorozatgyártása, megkezdődtek az új TT termelésének előkészületei. Több mint 10 ezerre növelték a munkavállalók számát, ami közel 20 százalékos bővülésnek felel meg. A Magyar Suzuki szintén új modellel jelentkezett: az SX4 S-Cross az első építőeleme egy többéves modellpaletta-megújító programnak. Ezek mellett feltétlenül meg kell említeni a GM Powertrain szentgotthárdi motorgyártó bázisának fejlesztését, melynek eredményeként tavaly 65 ezerrel nőtt a legyártott motorok száma, elérve a 355 ezres értéket. 2014 első félévének végére a háromhengeres benzines turbómotorok sorozatgyártásának beindításával 1600 négyzetméterrel bővül az üzem területe.

– Az iménti utalása szerint a beszállítók kevésbé sikeres évet tudhatnak maguk mögött.
– Legalábbis az ő szemükkel nézve sokkal árnyaltabbnak látjuk az elmúlt évet: összességében elmondható, hogy míg a nagyrészt európai piacra termelő autógyárakat kiszolgáló beszállítók stagnálást vagy visszaesést kénytelenek elkönyvelni, addig a globális modellpalettával, illetve értékesítési hálózattal bíró gyártók partnerei enyhe, de akár számottevő növekedést is elérhettek. A beszállítói piaccal kapcsolatban általánosságban úgy látjuk, hogy leginkább azok a vállalkozások tudtak előbbre lépni, akik növekvő részt tudtak vállalni vevőik fejlesztési feladataiból, a termékminőség és a belső folyamat-hatékonyság fejlesztése mellett. Az iparág munkaerő-piaci háttere a műszaki-technikai területeken, valamint a minőségbiztosításban dolgozó, képzett és nyelveket beszélő erőforrások terén egyre nagyobb fejtörést jelent a teljes lánc minden részvevőjének, bár megjegyzendő, hogy az elmúlt években az említett gyártói beruházások sikerrel tudtak javítani a munkaerő országon belüli mobilitásán – ez 2013-ban sem volt máshogy. Jól mutatja a 2013-as év felpezsdülését, hogy az elmúlt 12 hónapban 10 új tagvállalat csatlakozott a MAJOSZ-hoz.

– Az első alkalommal megrendezett Automotive Hungary alkalmával Önök céges partnertalálkozót szerveztek a Hungexpo teürletén. Milyen tapasztalatot szereztek, érkeztek-e visszacsatolások a program sikerességét illetően?
– Beszállítói napunkat évek óta megrendezzük, idén ezt az Automotive Hungary kiállítás keretei között tettük meg. Már tavaly is nagy volt az érdkelődés: 120 üzletember mintegy 350 tárgyalását szerveztük meg. Idén már közel 140 résztvevő több mint 400 megbeszélésére kerül sor a MAJOSZ koordinálásával. Azt gondolom, talán e sikeres rendezvényünknek is szerepe volt abban, hogy a kiállítás zárását követően nem sokkal hivatalosan bejelentették: az Automotive Hungary 2014-ben is megrendezésre kerül. Számos résztvevő jelezte elégedettségét – volt, aki konkréten elmondta, hogy a mi rendezvényünkre kellett eljönnie ahhoz, hogy kapcsolatba kerülhessen egy olyan vállalattal, akikhez korábban nem tudott bejutni.

– Milyen fejlődések, változások történtek a MAJOSZ keretein belül az elmúlt időszakban?
– Amint említettem, számos új vállalat csatlakozott egyesületünkhöz az elmúlt időszakban, emellett folyamatosan kapunk az egyesületünk iránt érdeklődő megkereséseket. A külföldi partnerszervezeteinkkel való együttműködéseket néhány hónapja kiemelten kezeljük, a megnövelt intenzitást 2014-ben is fenntartjuk. Az Automotive Hungary-n például meglátogatott minket a közép-szerbiai autóipari klaszter képviselője. Együttműködési megállapodást írtunk alá a világ egyik legjelentősebb autóipari nagyhatalma, India járműalkatrész-gyártó szövetségével, az ACMA-val. Ennek folyományaként tárgyalásokat kezdtünk a Mahindra magyar képviselőivel arról, hogy magyar potenciális együttműködő partnereket közvetítsünk feléjük.

Vinnie Mehta, az ACMA ügyvezető igazgatója és Klujber Dénes, a MAJOSZ elnöke Indiában

– Melyek a hazai járműipar területén működő kkv-k előtt álló legfontosabb kihívások és esélyek 2014-ben?
– A vonatkozó elemzések és a MAJOSZ külső szakértői szerint 2014-ben mind a világ, mind pedig Európa autópiaca enyhe növekedésnek indulhat, ez azonban korántsem jelenti egy felhőtlenül pozitív korszak kezdetét. Európán belül – különösen Francia- és Olaszországban – egyre komolyabb kihívássá válnak a felesleges gyártói kapacitások, melyek leépítésének üteme az elmúlt években messze elmaradt a szükségestől. Várhatóan folytatódni fog a prémium márkák és az árérzékeny szegmensben kínált modellek világszinten értendő szárnyalása, az alsó-közép és középkategória modelljeinek tovább erősödő küzdelme mellett. Ami a hazai gyártói hátteret illeti: minden említett gyártó működését pozitívan ítéljük meg, s ez egyértelműen megegyező előjellel fog hatni a hazánkban működő beszállítók érintett körére is. A beszállítói oldalon ennek és a globális trendeknek köszönhetően a Tier-1 és Tier-2 szintű beszállítók reményeink szerint növekedést lesznek képesek elkönyvelni. Természetesen elsősorban akkor, ha a helyi menedzsment továbbra is elkötelezett az egyre keményebbé váló gyártói elvárásoknak való megfelelés iránt, valamint képes a minőségi és hatékonysági mutatók tekintetében előrelépést felmutatni. Ezzel el is érkeztünk a hazai kkv-k előtt álló legfontosabb kihívásokhoz: a globális verseny által diktált tempó ma a már említett minőségi-hatékonysági elvárások mellett minden területen egyrészt kiválóságot követel meg, másrészt pedig hajlandóságot a fejlesztési tevékenységbe való bekapcsolódásba. Mindkettő óhatatlanul hatással lesz az egyes szervezeteken belül a képzés és kompetencia-fejlesztés intenzitására.

Kiemelt Partnereink