Trend Van, amiben legyőzhetetlen a hidrogén

Van, amiben legyőzhetetlen a hidrogén

Pörge Béla | 2022.10.06 16:19

Van, amiben legyőzhetetlen a hidrogén

Fotó: Pörge Béla

A MAJOSZ Járműipari Konferencia című eseményén Lepsényi István, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke a délelőtti blokkban tartott előadást. A hazai, hidrogénnel kapcsolatos fejlesztések mellett szó esett a hidrogén felhasználhatóságáról is.

Hirdetés

A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége, vagyis a MAJOSZ október 6-án immár ötödik alkalommal tartotta meg járműipari konferenciáját Zalaegerszegen, a ZalaZone tesztpályán. Az idei esemény hibrid módon került megtartásra, azaz online is lehetett követni a személyes jelenlét mellett – Dr. Nyirő József, a MAJOSZ elnöke a megnyitón kiemelte, hogy közel kétszázan vettek részt az eseményen személyesen.

A konferencián a járműipar legfőbb kihívásai és trendjei kerültek napirendre, így például a hidrogén használata is. Bár több előadó is érintette ezt a témakört, a legtöbbet természetesen Lepsényi István, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke beszélt róla.

Minden ágazat használja

Lepsényi István kiemelte, hogy a közlekedés minden formájában használják, vagy fogják használni a hidrogént üzemanyagként: a személyautó, a teherszállítás és a busz egyértelmű, emellett érdekesség, hogy a hajózásban, a repülésben és a vonatokban is használnak hidrogént, sőt, a targoncák hajtásához is.

A hidrogénhajtás ugyan nagyobb hatótávolságot és gyorsabb töltést biztosít az autók számára, mint az akkumulátoros elektromos hajtás, ugyanakkor az infrastruktúra gyér kiépítettsége miatt egyelőre nem versenyképes azzal. Kérdés, hogy a jövőben mennyire lesz az – Lepsényi István előtt Dr. Nagy Ádám iparügyekért felelős helyettes államtitkár tartott előadást, melyben ő is kitért arra, hogy a magyar kormány hivatalos álláspontja szerint az akkumulátoros elektromos és a hidrogénes hajtás nem riválisok, hanem két külön világ, amit egyaránt támogatni kell, és majd eldől, mi lesz a befutó.

A hidrogén használatának legnagyobb előnye, hogy nagymennyiségű energiát csak ebben a formában lehet hosszabb ideig tárolni. Ezt is érdemes lehet kihasználni, erre irányuló projektek is futnak hazánkban. A legnagyobb hátrány jelenleg a hidrogén használatának magas költsége.

Most még marginális szerep, de gyors felfutás a cél

Lepsényi István előadásából kiderült, hogy jelenleg kettő hidrogénhajtású autó található Magyarországon, ezekhez összesen egy töltő áll rendelkezésre. Ugyanakkor a Nemzeti Hidrogénstratégia célja, hogy ezt a közlekedési formát is felfuttassák, ennek érdekében több projekt is fut: például a MOL hamarosan megkezdi a zöld hidrogén előállítását, jelenleg ugyanis ilyen csak laboratóriumi körülmények között zajlik hazánkban.

Fontos mérföldkő, hogy a ZalaZone-on is telepítettek egy hidrogén-töltőállomást, így a nagyobb nyugati gyártók ilyen autóikat is tudják tesztelni a pályán.

Lepsényi István szerint számos szakmai projekt zajlik a hidrogén használatának terén, a szövetség emellett folyamatosan gyűjti a tapasztalatokat. Komolyabb áttörés a következő években várható, a legtöbb stratégiai cél 2030-at tűzte ki célul.

A buszok egyelőre még nem lesznek hidrogénesek

Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. vezérigazgatója az ügynökség bemutatása mellett a Zöld Busz Programról és annak tapasztalatairól is beszélt. Mint ismert, a program keretében számos városban különböző elektromos buszokat teszteltek, és ezekről gyűjtöttek tapasztalatokat. Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, a tesztelt buszok között szerepelt egy hidrogénes Solaris is.

A vezérigazgató szerint jelen pillanatban a hidrogénes hajtás még nem olyan hatékony üzemeltetői szemmel, mint az akkumulátoros elektromos, és még fejlesztésekre van szükség. Ugyanakkor a HUMDA Zrt-nél úgy látják, van jövője ennek a hajtásnak, és további tapasztalatokat fognak gyűjteni nyugati üzemeltetőktől a technológiáról.

Emellett a hidrogén üzemanyagcellás hajtást is komolyan tesztelni fogja a HUMDA Zrt.: cél, hogy ahol teszteltek akkumulátoros elektromos buszokat, ott próbálják ki az üzemanyagcellás hajtást is. A tapasztalatok alapján pedig az egyes üzemeltetők esetében azt a hajtásformát fogják preferálni, ami jobban teljesített.

A hidrogén mobilitásban betöltött szerepéről a Techtogether 2022 kiállításon és konferencián is szó lesz: regisztráljon és jöjjön el a Bálnába! Az október 18-19-e között megrendezésre kerülő kiállítás ingyenesen, de regisztrációhoz kötve látogatható, ide kattintva tud regisztrálni az eseményre. Az október 18-ai konferencia szintén regisztrációhoz kötve, belépőjegy ellenében látogatható.

Az alábbi vállalatok biztosan ott lesznek a rendezvényen, jöjjön el Ön is!

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink