Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ellentmondásosak a számok az abroncs-értékesítésben Európában
2024.04.25 15:23Rekordot döntött a Toyota
2024.04.25 13:23Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22A Tesla az Airbnb és az Uber kombinációját tervezi a robotaxijaival
2024.04.25 10:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Újat mutat a BMW: minőségellenőrzés egy mozdulattal
Ami működik a videójátékok világában, miért ne lenne alkalmazható a járműgyártásban? Virtuális érintésvezérelt hibamegjelölést vezet be a német gyártó.
Némi bátorsággal egyenesen ipari forradalomnak nevezi a BMW a landshuti gyárukban lezajlott pilot projekt eredményes megvalósítását, illetve annak tapasztalatait. A fejlesztés alapját a lökhárítók minőségellenőrzésének folyamata szolgáltatta. Itt olyan finom kézmozdulatokra van szükség az esetleges eltérések, deformációk feltárásához, ami nem nélkülözheti a közvetlen emberi közreműködést. Az eredeti, mondhatni, klasszikus procedúra úgy zajlott, hogy a munkatársa végigsimította az alkatrészt, s ha problémát talált, annak helyét megjegyezve elsétált a dokumentációs jegyzékhez, s rögzítette az adatokat.
Ehhez képest több tekintetben is újítást hozott a már ismert technológia, amelyet a játékkonzolok világából ismerhetünk. A BMW projektjének keretében két 3D kamerát helyeztek a munkaterület fölé, amelyek infravörös szenzorokkal pásztázzák a területet, egy képzeletbeli térhálóra vetítve. Az informatikai rendszerbe betáplálják az adott karosszériaelem pontos 3D modelljét, így a minőségellenőrnek nincs más dolga, mint a kezével végigsimítani a lökhárítót, s ha eltérést talál, egy meghatározott mozdulattal „rámutat” a problémás részre. A rendszer észleli a jelzést, rögzíti az információt, pontosan felismerve a megjelölt helyet.
Ott a hiba - már rögzíti is a rendszer |
A megtakarított idő mellett előnyt jelent, hogy a munkatársnak nem kell adatokat megjegyeznie, ami magában hordozná a tévedés lehetőségét. Ráadásul semmilyen kiegészítő eszközre nincs szükség, nem kell semmilyen berendezést a kezében tartania az ellenőrzést végző kollégának. Ramona Tremmel projektkoordinátor tájékoztatása szerint a minségellenőrök pozitív tapasztalatokról számoltak be, ennek nyomán a kezdeményezést megkezdik átültetni a sorozatgyártás gyakorlatába.
A virtuális kézmozdulatokra alapuló ellenőrzés annak a fejlesztési folyamatnak a része, amit a BMW házon belül Industry 4.0 néven emleget. – Nem arra törekszünk, hogy minél inkább kivonjuk az emberi tényezőt a gyártásból, nem is feltétlenül a minél nagyobb arányú automatizáltság elérése a cél. Épp ellenkezőleg, azt szeretnénk elérni, hogy a korszerű technológiák alkalmazásával minél inkább hozzájáruljunk munkatársaink minőségi munkavégzéséhez – összegezte a fejlesztés lényegét Harald Krüger, a BMW igazgatótanácsának tagja.