Techtogether Újabb helyszíneken versenyezhetnek idén az alternatív hajtású járművek

Újabb helyszíneken versenyezhetnek idén az alternatív hajtású járművek

Gégény István | 2014.02.17 10:08

Újabb helyszíneken versenyezhetnek idén az alternatív hajtású járművek

Közeledik a tavasz: ez pedig azt is jelenti, hogy hamarosan kezdődik a tehetséges mérnökhallgatókat megcélzó futamok szezonja. Az egyik legismertebb kezdeményezés, az ALTrace főszervezőjével, Petis Lászlóval beszélgettünk.

Hirdetés

– Megkezdődött Győrben az alternatív hajtású járművek 2014-es futamának szervezése. A 2006-ban elindított sorozat eddig minden évben tartogatott valami újdonságot a résztvevők és az érdeklődők számára egyaránt. Ezúttal a legnagyobb újítást talán az jelenti, hogy várhatóan két újabb vidéki helyszínen, köztük Debrecenben is rajthoz állnak a sűrített levegővel, elektromos árammal, üzemanyagcellás megoldással, hidrogénnel, vagy ezek kombinációjával hajtott két-, három- és négykerekű közlekedési eszközök. Helyesek az információink a leendő debreceni futamról?
– Minden adott hozzá, hogy augusztus 20-án, a nemzetközi hírű Virágkarneválhoz kapcsolódva az ország második legnagyobb városában is megszervezzünk egy ALTrace versenyt. A helyi szervezők, támogatók, pártfogók nyitottan fogadták a futam megrendezésének lehetőségét. A verseny a virágkarneváli hétbe csatlakozna be, színesítve ezzel az évek óta hagyományosnak mondható programot. A verseny megrendezéséhez nélkülözhetetlen pályarajzok már elkészültek, azonban a tényeleges megvalósításhoz további támogatások szükségesek. Annyit előzetesen elárulhatunk, hogy ezúttal is belvárosi helyszínben gondolkodunk.

Az ALTrace szervezőcsapata - Petis László az alsó sorban balról a második

– Mennyiben lesz egyedi az újabb verseny, miben különbözik majd a győri futamtól?
– Úgy látjuk, Győrben az elmúlt évek során sikerült egyfajta szemléletváltást elérnünk a versenyekkel, ezt mindenképp szeretnénk tovább folytatni. Debrecen esetében nem egyszerűen egy futamban gondolkodunk – nem véletlenül utaltam a Virágkarneválra. Az a tervünk, hogy koncepciópályázatot hirdetünk fiatal mérnökök, mérnökhallgatók számára, amelynek célja egy komplex elektromos hajtású rendszer megalkotása. Előnyös lenne ugyanis, ha a karneválon használt járművek környezetbarát üzeműek lennének, ráadásul az évente egyetlen napig használt akkumulátorok összefűzve egy nagyerdei elektromos busz energiaforrását is képezhetnék. Sok kreativitás rejlik a fiatalokban, ezt szeretnénk kiaknázni.

– Aligha létezik olyan járműipari vállalat Magyaroszágon, amely ne szeretné ezt kiaknázni.
– Igen sok céggel tárgyaltam az utóbbi hónapokban, s mindannyian úgy látják: kimerült a munkaerőpiac. Épp ezért fontosak az általunk szervezett versenyek, mert itt nemcsak reális problémákat kell megoldani, így a jövő lehetséges technológiáit vonultatják fel a csapatok, hanem egy helyre összegyűlnek és bizonyítanak is a tehetségek.

Elektromos gokartok startolnak a győri aszfalton

– Nem mindenki ért egyet abban a szakemberek közül, hogy az alternatív hajtás, főként a tisztán elektromos üzem valóban a jövő lehetséges technológiáját jelentené. Hogy látják ezt az ALTrace szervezői?
– Kétségkívül nem volt olyan nagy, robbanásszerű fejlődés ezen a területen, mint azt sokan várták. Ám amíg a német autógyártók óvatosan keresik az utat, a Tesla például lendületesen fejlődik, a Toyota pedig már az üzemanyagcellás megoldásokra épít. Nem érdemes szó nélkül elmenni Orbán Viktor közelmúltbeli kijelentése mellett sem. A kormányfő egy interjú során úgy fogalmazott a paksi atomerőmű bővítése kapcsán, hogy a közúti közlekedés elektromos alapra helyezését is nukleáris energiából biztosítanák majd. A miniszterelnök arra is utalt, hogy jelentősebb autógyárakkal tárgyal a kormány ebben a témában. Nem kérdés tehát, hogy van jövője az alternatív hajtásnak - azon vagyunk, hogy erre rámutassunk, s a magunk lehetőségeivel támogassuk a fejlődést. Az alternatív hajtású járművek ugyanis nem bocsátanak ki közvetlenül káros anyagot, az energiát (elektromos, hidrogén) pedig Magyarországon is elő tudjuk állítani a közlekedés számára.

Májusban kezdődik az újabb alternatív versenyszezon

Kiemelt Partnereink